Recesszió jöhet a briteknél


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Recesszióba süllyedhet a brit gazdaság Brexit-megállapodás nélkül a Moody’s szerint.


A brit gazdaság több ágazatát súlyosan érintené, ha a brit EU-tagság megszűnéséig London nem tudna átfogó megállapodásra jutni az Európai Unióval a további kapcsolatrendszerről, és ebben az esetben nem lehet kizárni a recesszió lehetőségét sem – áll a Moody’s Investors Service kedden Londonban bemutatott átfogó szektorelemzésében.

A nemzetközi hitelminősítő tanulmánya szerint a brit polgári repülési ágazatban egy ilyen forgatókönyv például „egyenesen drámai” következményekkel járna. Egyezség híján megszűnne ugyanis azoknak a szerződéseknek a nagy-britanniai hatálya, amelyeknek London az Egységes Európai Légtér (ECAA) keretén belül, az Európai Unió tagjaként jelenleg részese. A légitársaságok így egyik napról a másikra elveszíthetnék légiforgalmi jogosultságaikat Nagy-Britannia és az ECAA-tagországok között, valamint Nagy-Britannia és azon külső országok között is, amelyekkel az ECAA-térségnek légiforgalmi megállapodása van.

 

Erre a kockázatra a minap Michael O’Leary, a legnagyobb európai diszkont légitársaság, a Ryanair vezérigazgatója is felhívta a figyelmet. O’Leary az Európai Parlament (EP) közlekedési bizottságának meghallgatáson kijelentette: „valós az esélye” annak, hogy ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból, a brit EU-tagság megszűnésének legvalószínűbb időpontja, 2019 márciusa után „napokra, hetekre vagy akár hónapokra is” leáll a légiforgalom a brit repülőterek és az Európai Unió tagállamai között.

Hozzátette: a Ryanair kész törölni az Egyesült Királyságba közlekedő és onnan induló összes járatát, ha a jövő év szeptemberéig nem születik egyezség London és az EU között.

A Moody’s Investors Service tanulmánya szerint a megállapodás nélkül megszűnő brit EU-tagság az infrastrukturális ágazatokra is jelentős hatással lenne, mivel elvesznének azok az intézményi keretrendszerek, amelyeknek Nagy-Britannia az EU tagjaként részese. A hitelminősítő kiemelte, hogy ha megszűnne a brit tagság például az Európai Atomenergia Közösségben (Euratom), akkor Londonnak új felügyeleti rendszert kellene létrehoznia az atomenergia-ágazatban, és új együttműködési megállapodásokat kellene kötnie más országokkal.

Erre azonban kevés idő lenne, és ilyen megállapodások híján Nagy-Britannia – az ágazat számára szükséges egyéb termékek, szolgáltatások és szabadalmak mellett – még nukleáris fűtőanyagot sem tudna importálni – áll a Moody’s elemzésében.

A hitelminősítő szerint összességében a megállapodás nélkül megszűnő brit tagság valószínű következményei között lenne a brit gazdaság növekedésének lelassulása, sőt a recesszió is, ez pedig a brit vállalati szektor jelentős részének adósminőségére is egyértelműen nyomást gyakorolna.

A recesszió kockázataira más nagy londoni házak is felhívták a figyelmet.

Az egyik legtekintélyesebb londoni gazdasági-pénzügyi elemzőközpont, a Centre for Economics and Business Research (CEBR) minapi helyzetértékelésében közölte: megítélése szerint a brit gazdaság növekedési üteme a következő hónapokban meredek ívben lassul, és csak az erőteljes külkereskedelem miatt lesz elkerülhető a recesszió.

A Moody’s már most is leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást tart érvényben az „Aa1” szintű – a lehetséges legjobb „Aaa”-nál egy fokozattal gyengébb – brit államadós-osztályzatra.

A cég egy héten belül másodszor foglalkozik átfogó elemzésben a brit EU-tagság megszűnésének várható gazdasági következményeivel. A múlt héten Londonban ismertetett előző tanulmányában közölte: a tavaly mért 1,8 százalékos növekedés után 2017-re 1,5 százalékos, jövőre már csak 1 százalékos növekedésre számít a brit gazdaságban. E lassulás fő okai között vannak a Moody’s szerint a háztartások fogyasztási kiadásait terhelő tényezők és az üzleti beruházások bizonytalan kilátásai.

A Moody’s szerint ebben a környezetben egyre nagyobb nyomás nehezedik az Egyesült Királyság szuverén hitelképességére, emellett növekszenek a politikai és költségvetési kockázatok is az EU-tagság megszűnéséről folyó tárgyalások bizonytalanságai miatt.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

A BYD és az Ayvens együttműködik az európai elektromos átállás folyamatában

Szándéknyilatkozatot írt alá a BYD kínai elektromosjármű-gyártó és az Ayvens nemzetközi flottakezelő szolgáltató arról, hogy együttműködnek az új energiákkal hajtott személyautók és könnyű haszonjárművek terjesztésének érdekében az európai piacon – tájékoztatta a BYD PR Hungary szerdán közleményben.

2024. július 5.

KSH: 5,2 százalékkal csökkent az ipari termelés

Májusban az ipari termelés volumene 5,2, munkanaphatástól megtisztítva 4,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. 2024. májusban az export euróban számított értéke 8,8, míg az importé 9,0 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakitól.