Rugalmassággal enyhítenék a szakemberhiányt

Szerző: Zsubori Ervin
Dátum: 2019. június 14.
Címkék: , ,
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A magyar pénzügyi vezetők mindenekelőtt rugalmas foglalkoztatási formákkal és a munkakörülmények javításával kezelnék a munkaerőhiányt. Az InfoTandem infografikája.

A szakemberhiány, a változásokra való túl lassú szervezeti reagálás, illetve a nem megfelelő informatikai rendszerek akadályozzák leginkább a hazai CFO-kat abban, hogy kitűzött céljaikat elérjék – derült ki a PwC Magyarország online felméréséből, amelynek során az idén tavasszal 9 iparág összesen 123 pénzügyi vezetőjétől kértek helyzetértékelést különböző kérdéskörökben. A fent említett három problémát a megkérdezettek 63–67 százaléka jelölte meg kockázati tényezőként, de közel ennyien küzdenek a túlszabályozottsággal és azzal, hogy a folyamatok egyre összetettebbek, s így egyre kevésbé átláthatóak.

A tanácsadó cég szakemberei külön rákérdeztek, milyen kiutakat látnak a pénzügyek irányítói a legégetőbbnek érzett gondból, a munkaerőhiány csapdájából. Az elsőszámú eszköznek e téren a rugalmas foglalkoztatás tűnik: a menedzserek egyharmada erre esküszik. Bő egyötödük vonzóbb munkakörülményeket próbál teremteni – olyanokat, amelyek a fiatal szakemberek szemében is csábítóvá teszik az adott céget. Utóbbiak mielőbbi, akár már az iskolapadban történő becserkészése hasonló arányban került szóba, felértékelve az egyetemekkel, főiskolákkal való céges együttműködéseket. A pénzügyi juttatások emelése, illetve a különböző át- és továbbképzések csak ezt követően bukkannak fel a népszerűségi sorban.

A felmérés eredményei alapján a hatékonyságnövelés továbbra is ott van szinte minden pénzügyi vezető feladatlistáján. Az egyik klasszikus módszer erre a kiszervezés; tízből hét cég jelezte, hogy a bérszámfejtés, illetve az adózási feladatok terén részben vagy egészben már meg is húzták ezt a lépést. A treasury, a belső ellenőrzés, a számvitel és beszámolókészítés feladatai ugyanakkor többnyire még házon belül intéződnek.

Az informatika szintén kulcsterület a pénzügyi osztályok életében. Mivel az üzleti környezet, illetve a technológia változásai gyorsan elavulttá teszik a meglévő dokumentációkat és vezetői ismereteket, utóbbiakat folyamatosan frissíteni szükséges – e téren pedig bőven van még tennivaló. Az információhiány szintén kemény hátráltató tényező. A pénzügyi vezetők több mint fele érzi úgy, hogy a vállalkozást fenyegető kockázatokról nem állnak rendelkezésére megfelelő adatok, s mindössze negyedük lát rá olyan iparági számokra, amelyek lehetővé teszik a hasonló vállalatok teljesítményével való összehasonlítást.

A pénzügyi és számviteli folyamatok fejlesztésére a feladatok automatizálása és a digitalizáció lehet a leghatékonyabb válasz – vélik a legtöbben, ugyanakkor a többség úgy érzi, ez ügyben cége nem áll eléggé jól. Automatizált folyamatokra főként az áfabevallás készítése, az adóhatósági és a KSH adatszolgáltatás, az EKÁER-bejelentések, illetve helyi iparűzési adó és társaságiadó bevallás esetében akad példa.


Kapcsolódó cikkek:


Jön az ingyenes állami adattörlő alkalmazás
2021. február 26.

A program a hatóság honlapjáról elérhető portálról lehetővé teszi majd a személyes adatok végleges törlését egy - e-mailben eljuttatott egyedi kóddal aktiválható - törlőszoftver letöltésével és használatával.

EY: újdonság a NAV célkeresztjében
2021. február 23.

Idén is közzétette ellenőrzési tervét a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), amelyből kiderül, mely területekre fókuszál vizsgálatai során.