Vámellenőrzés, kereskedelmi forgalom koronavírus idején Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A koronavírus közvetett módon minden területen érezteti hatását. Ezen területek közül kiemelkednek az országhatárt, valamint az EU határát átszelő kereskedelmi folyamatok.

A tagállamok nemzeti kormányainak intézkedései kiemelten kezelik a határforgalmak szabályozását, elválasztva egymástól a személy és kereskedelmi forgalomra vonatkozó rendkívüli intézkedéseket.

A személyforgalom egyszerűen jellemezhető, bizonyos relációban szinte teljesen le vannak zárva a határok, lassan a hazaérkezés is kilátástalan egyes régiókból. Más a helyzet azonban a kereskedelmi forgalommal, amely nem állhat meg, ugyanis akkor minden leáll, még annál is jobban, mint amit most tapasztalunk. Élelmiszerre, gyógyszerre a legnehezebb napokban is szükség lesz és amint látjuk ezek jelentős része külföldről, gyakran harmadik országból érkezik.

A jelenlegi tagállami intézkedések ugyan eltérnek egymástól a határok lezárását illetően, de a kereskedelmi forgalmak vízen, szárazföldön és levegőben továbbra is folynak jelentős fennakadások mellett.

Mire kell figyelni a vámkezelések, áruforgalom során?

Figyelemmel arra, hogy a kereskedelmi forgalom folyamatos, az ezzel járó kötelezettségek is megmaradtak, az intézkedések kevésbé érintik a vámadminisztrációkat, az export és import szállítmányok kezelését.

Néhány a kereskedelmi forgalommal összefüggő kérdésre szeretném felhívni a figyelmet:

1. Árufogalom alternatív útra terelése a közút helyett

Rendkívüli módon lelassult a harmadik országból érkező áruforgalom, aminek természetesen több oka is van. Célszerű megvizsgálni a választott szállítási módokat, ugyanis a legnagyobb gond a közúton érkező árukkal van, hiszen már nem csak az Unió határán van határellenőrzés, hanem szinte minden tagállam saját határain is. A tagállamok belső határain folytatott ellenőrzéseket a koronavírus elleni védekezés indokolja, amely nem jár semmilyen vámadminisztrációval, a vámunión belül a szállítmányok továbbra is szabadon áramolhatnak, vámkötelezettségek nélkül. Ugyanakkor az ismételten működő tagállami határellenőrzések miatt a forgalom érthető okból lelassult.

Léteznek úgynevezett alternatív szállítási megoldások, melyek sokat segíthetnek azon a helyzeten, amikor a kamionok órákat állnak sorba a közúton, és jelentős késesek várhatóak. Ilyen megoldás, amikor a szállítójárműveket vasúti szerelvényeken szállítják a célállomáshoz közel. A vasúton történő határátlépés jelentősen gyorsabb a jelen helyzetben, és a vámkezelése is praktikusan megoldható az ilyen szállítmányoknak.

2. Vámszabályok – kérni lehet a határidők hosszabbítását, indoklással

Tekintettel arra, hogy a vámjogszabályokat illetően eddig semmilyen jelentős Uniós, valamint hazai rendkívüli intézkedés nem történt, az alapkötelezettségek adottak. Amennyiben valakinek import vagy export szállítmánya van, akkor a megszokott módon kell a kötelezettségeket teljesíteni.

Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy az árubemutatási határidők, valamint a vámhatározatok végrehajtására, a határozatok ellen kezdeményezhető jogorvoslatokra, beleértve ebbe a közigazgatási peres eljárás kezdeményezését is, a határidők változatlanok. Ugyanez mondható el a végzés formájában kiadott vámhatósági felhívásokhoz, iratbekérésekhez, adatbekérésekhez és ellenőrzésekhez kapcsolódó határidőkre is. A határidő elmulasztása jogvesztő hatályú lehet annak tartalmától függően.

Ugyanakkor a kialakult helyzetben tapasztalható, hogy a munkahelyeken a munkavégzés, vagy a postai küldemény feladása, a határátlépés és árubejelentés, nem várt akadályokba ütközik, vagy jelentősen lelassulhat, ezért megnő annak az esélye, hogy valaki nem tudja a fenti határidőket tartani, annak ellenére, hogy az adott helyzetben a tőle elvárható körültekintéssel jár el. Alapvetően elektronikus módon kell a kötelezettséget teljesíteni, ugyanakkor a munkahelyre történő bejutás, valamint a munkahelyen történő munkavégzés akadályai befolyásolhatják az elektronikus rendszerekhez történő hozzáférést.

Az eljárási jogszabályaink, köztük a vám-és adóigazgatási és a peres eljárási szabályok ismerik a határidő hosszabbításának lehetőségét, továbbá az elmulasztott határidők esetében az igazolási kérelem intézményét.

Amennyiben valaki előre látja, hogy nem fogja tudni teljesíteni a hatóság által adott határidőn belül a kötelezettségét, akkor lehetőség van további határidőt kérni a hatóságtól, a kérelem megalapozott indoklása mellett.

Szintén, aki a jogorvoslati kérelem benyújtását önhibáján kívül elmulasztja, igazolási kérelemmel fordulhat a hatósághoz az elmulasztott cselekmény pótlásával egyidejűleg. A kérelemben ki kell fejteni a mulasztás okát és amennyiben rendelkezésre áll akkor igazolni is kell azt, hogy a mulasztásban az érintett vétlen volt. A hatóságnak az igazolási kérelmeket alapvetően méltányosan kell elbírálnia, ezért, ha valakinek olyan határidő mulasztása van, amely visszavezethető a jelenleg kialakult, és várhatóan egy darabig fennálló helyzetre, akkor célszerű megvizsgálni, hogy a mulasztás igazolási kérelem mellett pótolható-e.

3. Mulasztások és vámszankciók, elvárható magatartás

Várhatóan a hatóságok is figyelemmel lesznek a kialakult rendkívüli helyzetre, ezért egy esetleges mulasztás esetén sem a vámszankció alkalmazása lesz az első dolog. Alapvetően változik meg az elvárható magatartás tartalma ezekben a helyzetekben, és a vámhatóságnak is ehhez az új tartalomhoz kell igazodniuk.

4. Várható-e változás az európai vámkezelési szabályokban?

Az adóigazgatás terén több olyan intézkedés kerül bejelentésre és bevezetésre, amelyek átmeneti jelleggel könnyebbé teszik a nehéz helyzetbe került gazdálkodók életét. A vámigazgatás elsődlegesen uniós és nem tagállami kérdés, bármilyen könnyítés a vámigazgatási eljárásban, a vámunióra tekintettel uniós intézkedést igényel.

Amennyiben jelentős ideig fennmaradnak a rendkívüli intézkedések a kereskedelmi forgalom területén is, várhatóak lesznek intézkedések, ellensúlyozva ennek a területnek a nehézségeit is és gyorsítva az áruforgalmat. Vámszakmai szervezetek gondolkodnak több ilyen intézkedés kezdeményezésén melyek az adózási területhez hasonlóan átmeneti jelleggel könnyítéseket eredményeznének. Ezek a javaslatok az árubemutatást, a halasztott vámfizetést, vagy az áruvizsgálatokat érinthetik.

A bejegyzés szerzője Falcsik István, az RSM Hungary Vám-, jövedéki és termékdíj tanácsadás üzletág vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

A BYD és az Ayvens együttműködik az európai elektromos átállás folyamatában

Szándéknyilatkozatot írt alá a BYD kínai elektromosjármű-gyártó és az Ayvens nemzetközi flottakezelő szolgáltató arról, hogy együttműködnek az új energiákkal hajtott személyautók és könnyű haszonjárművek terjesztésének érdekében az európai piacon – tájékoztatta a BYD PR Hungary szerdán közleményben.

2024. július 5.

KSH: 5,2 százalékkal csökkent az ipari termelés

Májusban az ipari termelés volumene 5,2, munkanaphatástól megtisztítva 4,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. 2024. májusban az export euróban számított értéke 8,8, míg az importé 9,0 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakitól.