Vitatható módon keresett tízmillió dollárt a Google


A Google technológiai óriáscég több millió dollár bevételre tett szert az elmúlt két évben olyan hirdetésekből, melyek a terhességmegszakítást kereső felhasználókat olyan „terhességi krízisközpontokba” irányították, ahol valójában nem végeznek ilyen beavatkozásokat – írta a Center for Countering Digital Hate (CCDH) nevű nonprofit szervezet tanulmányára hivatkozva a The Guardian című brit lap online kiadása.

A gyűlöletkeltéssel és félretájékoztatással kapcsolatos kutatásokat végző szervezet csütörtökön közzétett jelentése szerint a Google két év alatt becslések szerint tízmillió dollárt (3,4 milliárd forint) vett fel abortuszellenes marketingcégektől, amelyek azért fizettek az óriásvállalatnak, hogy a legális tartalom mellett ilyen klinikákat is reklámozzanak, hozzájárululva ezzel a szexuális és reprodukciós jogok további csorbításához az Egyesült Államokban.

A CCDH becslései szerint az amerikaiak évente 102 millió alkalommal keresnek rá abortusszal kapcsolatos kifejezésekre, a keresési találatok pedig több százezer felhasználót értek el és vezettek félre a szolgáltatásokkal kapcsolatban. A tanulmányban azonosított, hirdetett krízisközpontok 71 százaléka olyan hamis állításokat is terjesztett, hogy az abortusz összefügg a daganatos és egyéb betegségek kialakulásával.
Az Egyesült Államokban jelenleg mintegy 2600 ilyen intézmény működik, háromszor annyi, mint valódi szolgáltatást nyújtó abortuszklinika.

Növekvő térnyerésük miatt a szexuális és reproduckiós jogokkal foglalkozó szervezetek is riadót fújtak azután, hogy szövetségi szinten megszűnt az abortuszhoz való alkotmányos jog védelme, és ezzel egyre csökken a törvényes ellátáshoz való hozzáférés lehetősége az országban – áll a tanulmányban. Az alkotmánybíróságként is működő washingtoni legfelsőbb bíróság a Dobbs kontra Jackson Női Egészségügyi Szervezet ügyében hozott döntésével tavaly megsemmisítette az 1973-as Roe kontra Wade-ügyben született jogi precedenst – amely azóta biztosította a művi terhesség-megszakítás általános jogát az Egyesült Államokban.
A CCDH előző, az abortuszellátással kapcsolatos félretájékoztatásról készített 2022-es tanulmányának közzététele után a Google ígéretet tett arra, hogy keresőjén betilt minden félrevezető hirdetést, amely a gyógyszerrel elősegített abortuszt semlegesítő kezelésekre hívja fel a felhasználók figyelmét. A jelenlegi kutatás eredményei szerint azonban az elmúlt hónapokban az online világ még kaotikusabbá vált az abortuszellátást keresők számára. A friss adatok szerint a Google-on hirdető terhességi krízisközpontok 40 százaléka népszerűsítette az abortusztabletták hatástalanítását, a vállalat pedig 2,6 millió dollár hirdetési bevételre tett szert a tudományosan nem igazolt kezelést népszerűsítő weboldalakból.

A jelentésben megnevezett cégek bevallásuk szerint több száz terhességi krízisközpont honlapját indították el az elmúlt években. Michael Aciman, a Google szóvivője elmondta, hogy a Google a 2022-es CCDH-jelentés alapján intézkedéseket hozott a jogsértő hirdetésekkel szemben, ám úgy találta, hogy a megnevezett hirdetők nem sértették meg a vállalat irányelveit.    A CCDH tanulmánya szerint a Google – figyelmen kívül hagyva saját irányelveit – kiskapukat teremtett, és ezzel „több millió dolláros egészségügyi áliparág támogatójává vált, amely éjjel-nappal azon dolgozik, hogy félrevezesse az abortuszkért folyamodó amerikaiakat”.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2021. június 8.

A GVH a Google-t vizsgálja

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Google-val szemben annak vizsgálatára, hogy a keresőjében dalcímekre megjelenő úgynevezett dalszövegkártya alkalmazásával versenyjogot sértő módon előnyben részesíti-e saját szolgáltatását – közölte a hivatal.