Zuhant az infláció


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Februárban a fogyasztói árak 2,8 százalékkal nőttek éves összevetésben; ilyen alacsony inflációra hét éve nem volt példa. A 10 százalékos rezsicsökkentés megvalósult, ennek köszönhető a jó adat.


Januárhoz képest februárban az árszínvonal 0,1 százalékkal csökkent – közölte honlapján a KSH.

Éves összehasonlításban, tavaly februárhoz képest az élelmiszerek az átlagosnál jobban, 4,1 százalékkal drágultak. Átlagosan 14,8 százalékkal kellett többet fizetni a szeszes italokért, dohányárukért, míg a szolgáltatások 3,5 százalékkal kerültek többe, mint egy évvel korábban. A tartós fogyasztási cikkek ára egy év alatt 2,3 százalékkal csökkent. A háztartási energia 7,7 százalékos árcsökkenésén belül a vezetékes gázért, a távfűtésért és az elektromos energiáért egyaránt 10 százalékkal kellett kevesebbet fizetni tavaly februárhoz képest – olvasható a KSH jelentésében.

A belső kereslet hiányát tükrözi az élelmiszerárak korábbi előrejelzésekhez képesti lassabb növekedése, mivel a termelők és a feldolgozók nem tudták áthárítani a takarmányköltségek tavalyi meredek emelkedését – írja az Adó online-hoz eljuttatott gyorselemzésében Suppan Gergely. A Takarékbank senior elemzője szerint az infláció bázishatások miatt a következő hónapokban 2,6 százalékig mérséklődhet. Mivel a belső kereslet hiánya továbbra is az infláció csökkenése irányába hat, valamint az idei év második felében feltehetően a tavalyi élelmiszerár emelkedés hatása is kiesik a bázisból, az infláció további enyhülésére számítunk, ezért decemberig 2,5 százalékosra csökkenhet az infláció. Az idén 2,7, jövőre 3,2 százalék lehet az átlagos infláció.

Mivel az infláció várhatóan az egész év során a 3 százalékos inflációs cél alatt maradhat, lehetőség lenne további kamatcsökkentésekre, amit a piacok áraznak is, a határidős kamatlábpiac 100 bázispontos további kamatcsökkentést áraz 6 hónapon belül. Azonban a forint különösen sérülékennyé vált az elmúlt hetekben, ami megakadályozhatja a kamatcsökkentések folytatását – írja a közgazdász.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 16.

2024-ben már nem elég egy-egy marketing eszközben gondolkodni

Mások mellett Balogh Levente, a Szentkirályi ásványvíz alapítója, Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, Sárospataki Albert, a Billingo vezérigazgatója és Huszár Viktor, a Teqball társalapítója is előadást tart az idei Maximum Web és Marketing Konferencián, ahol a résztvevő vállalkozók elsősorban a sikeres cégvezetés és online működés megvalósításához gyűjthetnek hasznos tudást a leghitelesebb példaképektől.