A tanulmányi szerződés főbb szabályai


A jól képzett, felkészült munkavállaló igazi kincs és nem is terem minden bokorban, így a munkáltatók gyakorta döntenek úgy, hogy a szakember-hiányt nem új dolgozók keresésével és alkalmazásával, hanem a már meglévő és megbízható beosztottak továbbképzésével oldják meg. Annál is inkább, hiszen egyre nehezebb olyan munkaerőt találni, aki alkalmas a feladatra, fel tudja venni a ritmust és kapcsolódni tud az adott céghez. A tanulmányi szerződéssel a munkáltatók két legyet üthetnek egy csapásra; egyrészről támogatni tudják a munkavállalók fejlődését, másrészről pedig szakképzett munkaerőhöz jutnak.

Releváns jogszabály:

2012. évi I. törvény a munka törvénykönyvéről

2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről

A tanulmányi szerződés a munkavállaló és a munkáltató részéről is egy jelentős kötelezettségvállalás. A munkáltató azt vállalja, hogy a tanulmányok elvégzése alatt támogatást nyújt a dolgozó részére, a munkavállaló pedig egyrészről azt, hogy a tanulmányokat folytatja, másrészről pedig azt, hogy a képzettség megszerzése után meghatározott időn keresztül nem mond fel [a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 229. § (1) bekezdés].

A szerződést csak olyan felek köthetik meg, akik munkaviszonyban állnak egymással, az azonban mindegy, hogy arra a munkaviszony létrejöttekor vagy a fennállása alatt kerül sor. A megállapodást írásba kell foglalni, ugyanis ennek elmaradása a szerződés érvénytelenségét eredményezi [Mt. 229. § (3) bekezdés].

A tanulmányi szerződés fő célja egy képzettség megszerzése, így a felek megállapodásában rögzíteni kell, hogy a munkavállalónak milyen tanulmányokat kell folytatnia és milyen képzettséget, végzettséget kell megszereznie. Ennek gyakorlatilag csak a képzelet szabhat határt, lehet szó egy teljes egyetemi szak elvégzéséről, nyelvtanfolyamról, szakirányú, vagy bármilyen szakmai jellegű továbbképzésről is. Célszerű azt is a megállapodásba foglalni, hogy mely intézményben és milyen módon fog sor kerül a tanulmányok folytatására, illetve az is meghatározható, hogy milyen eredménnyel vagy képesítéssel szükséges zárnia a képzést a dolgozónak. Ha például nyelvi kurzusról van szó, akkor a tanulmányi szerződésben rögzíthetik a felek, hogy közép- vagy felsőfokú nyelvvizsga megszerzése az elvárás. Ugyanúgy az is meghatározható a megállapodásban, hogy a munkáltató legalább „jó” minősítésű diploma vagy bizonyítvány megszerzését kívánja meg a dolgozótól.

A munkavállalói kötelezettségek részletezése mellett szükségszerű eleme a megállapodásnak a munkáltatói támogatásra, annak mértékére és kiterjedtségére vonatkozó szabályok kifejtése is. A támogatás sokféle formát ölthet; a legalapvetőbb, hogy a munkáltató fizeti a képzés díját, átvállalja a szükséges eszközök, ad-hoc költségek (pl. vizsgadíj) megfizetését. Ugyanakkor a költségek viselése mellett biztosíthat a felkészülés idejére fizetett szabadságot is. Fontos, hogy a munkaviszonyra vonatkozó szabály alapján járó kedvezmények nyújtására nem köthető tanulmányi szerződés [Mt. 229. § (2) bekezdés a) pont]. Tipikus esete ennek az általános iskolai tanulmányok folytatása, ekkor ugyanis a munkavállaló az Mt. alapján mentesül a munkavégzési és rendelkezésre állási kötelezettségének teljesítése alól, külön megállapodás nélkül is [Mt. 55. § (1) bekezdés g) pont]. Ezen időszakra pedig távolléti díja illeti meg [Mt. 146. § (3) bekezdés b) pont]. Nem köthető tanulmányi szerződés akkor sem, ha a tanulmányok elvégzésre a munkáltató kötelezi a munkavállalót [Mt. 229. § (2) bekezdés b) pont]. Ha a munkahelyen egy képzés elvégzése kötelező és erre a munkáltató utasítja beosztottját, akkor a tanulmányok folytatásának ideje munkaidőnek fog minősülni, ezen időszakra a dolgozót munkabére illeti meg és a képzés esetlegesen felmerülő költségeit a munkáltatónak kell viselnie.

Egy képzettség megszerzése nemcsak a munkáltató számára hasznos, de a munkavállaló is profitálhat belőle a későbbiekben, ugyanis egyrészről magasabb fizetésre számíthat munkahelyén, másrészről pedig a munkaerő-piacon is jobb esélyekkel indul. A munkáltatók célja természetesen az, hogy a tanulmányok befejezése után a dolgozó minél tovább az adott cég kötelékében maradjon és ott kamatoztassa újonnan megszerzett tudását. Ezt a némileg kettős helyzetet az Mt. úgy rendezi, hogy a munkavállaló egyik fő kötelezettségeként a munkaviszony felmondással való megszüntetésének „tilalmát” határozza meg, egyúttal azonban keretek közé is szorítja azt és kimondja, hogy a „tilalmi időszak” legfeljebb a képzettség megszerzése utáni 5 évre szólhat [Mt. 229. § (1) bekezdés].

A tanulmányi szerződést tehát erre az időkorlátra tekintettel köthetik meg a felek, ugyanakkor az időtartam meghatározásakor a munkáltató által nyújtott támogatás mértékére is tekintettel kell lenni és azt azzal arányosan megállapítani. Ha például a dolgozó levelező tagozaton végezte a képzést és a munkából nem, vagy csak kis mértékben esett ki, vagy a tanulmányok folytatása csak pár hónapot vett igénybe, akkor nem tekinthető arányosnak, hogy a munkáltató 5 évre „bebetonozza” a dolgozót a munkahelyre. Ugyanígy szempont a költségek vállalásának mértéke is. Ha csak részben vállalta azt a munkáltató, vagy a képzés költsége nem volt jelentős, az ugyanúgy nem teszi indokolttá az ötéves maximum megállapítását a szerződésben. A felmondásra vonatkozó „korlátozás” a munkavállalót megillető azonnali hatályú felmondás jogát természetesen nem érinti, ha annak feltételei fennállnak, akkor a munkaviszonyát azonnali hatályú felmondással megszüntetheti a tilalmi időszakon belül is.

Az Mt. mindkét szerződő fél számára biztosítja a „kiugrási” lehetőséget, ha valamelyik fél nem teljesít megfelelően. Ha a munkáltató oldalán a szerződésből fakadó lényeges kötelezettségszegés merül fel, akkor a munkavállaló mentesül a megállapodásban vállaltak alól [Mt. 229. § (6) bekezdés]. Lényeges kötelezettségszegésnek minősül tipikusan, ha a munkáltató nem teljesíti a költségek viselésével kapcsolatban vállalt kötelezettségeit, így például nem fizeti be a tandíjat. Ha a munkavállaló szegi meg a tanulmányi szerződésben foglaltakat, akkor a munkáltató elállhat a szerződéstől, ráadásul a nyújtott támogatást is visszakövetelheti. Az Mt. értelmében az is szerződésszegésnek minősül, ha a munkáltató a munkaviszonnyal kapcsolatos magatartása miatt mond fel a munkavállalónak. Természetesen, ha péládul az ötéves tilalmi időszakból már 4 év eltelt és az utolsó egy évben kerül sor a munkaviszony ilyen módon való megszüntetésére, akkor a munkáltató visszatérítési kötelezettségét arányosítani kell [Mt. 229. § (6) bekezdés].

A tanulmányi szerződés felmondására is van lehetőség, akkor, ha valamelyik fél körülményeiben olyan lényeges változás következett be, amely a szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítését lehetetlenné tenné, vagy az aránytalan sérelemmel járna. Ha a munkavállaló mond fel, akkor a munkáltató jogosult visszakövetelni a nyújtott támogatást, amit az arányosítási szabályokat figyelembe véve lehet érvényesíteni. Ha a munkáltató mond fel, akkor a támogatást már nem követelheti vissza dolgozójától [Mt. 229. § (7) bekezdés].

Az Mt. lehetőséget teremt arra, hogy a felek a tanulmányi szerződésben kötbért kössenek ki [Mt. 229. § (8) bekezdés]. Amennyiben ilyen rendelkezés kerül a megállapodásba, úgy arra a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) szabályait kell alkalmazni. A kötbér a szerződés teljesítésének biztosítékául szolgál, hiszen a kötelezett (jellemzően a munkavállaló) pénz fizetésére kötelezi magát arra az esetre, ha olyan okból, amelyért felelős, megszegi a szerződést. A felelősség alól abban az esetben mentesül, ha a szerződésszegését kimenti [Ptk. 6:186. § (1) bekezdés]. A kötbér mértékét reálisan kell azonban meghatároznia a feleknek, nem kötheti ki túlzó mértékű kötbér, ha azonban mégis ez történne, a kötelezett kérelmére a bíróság azt mérsékelheti (Ptk. 6:188. §).

A tanulmányi szerződés első látásra egy egyszerű megállapodásnak tűnhet, azonban számos részletszabályra kell figyelemmel lennie a munkáltatónak és a munkavállalónak is. Ha a megállapodás megkötésére a jogszabályok szerint kerül sor, valamint a teljesítés a szerződésnek megfelelően történik, akkor mindkét fél számára kifejezetten előnyös lehet egy ilyen jellegű kötelem. Érdemes a munkáltatóknak megfontolniuk, hogy toborzás és kiválasztás költségei helyett a meglévő dolgozókat fejlesszék, ezzel növelve a vállalaton belüli lojalitást és szaktudást.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.