A tévé és a számítógép a közös nevező


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A színes tévé, a mikrosütő és mobiltelefon a háztartások zömében ma már alapkellék, a mosogatógép viszont továbbra is ritka. Asztali számítógépet a családok mintegy felénél birtokolnak, s e téren a jövedelmi helyzet szerint sincsenek érdemi különbségek. Az InfoTandem heti infografikája.


Egy család életszínvonalának szemléletes fokmérője, hogy a benne élők megengedhetnek-e maguknak bizonyos tartós fogyasztási cikkeket. Ugyanígy, egy ország átlagpolgárainak anyagi körülményeit is jól jellemzi, hogy a szóban forgó cikkekkel a háztartások mekkora hányada rendelkezik, s miként változnak ezek az arányok egyik évről a másikra.
A Központi Statisztikai Hivatal friss, 2014-es számai szerint egy magyarországi háztartásban a színes televízió és a mikrohullámú sütő immár a kötelező tartozékok közé sorolható. Előbbiből gyakorlatilag mindenhová jut (97,6 százalékos ellátottság), de utóbbit is csaknem a családok kilenctizede birtokolja. A magas telítettség miatt ezeknél alig történt változás a 2013-as helyzethez képest. A tévék között egyre terjednek viszont a modernebb (plazma és LCD) készülékek: egy év alatt 30-ról 40 százalékra kúszott fel azon háztartások aránya, amelyekben előfordulnak.

A mobiltelefon szintén megtalálható ma már a legtöbb otthonban. Valamivel népszerűbb a kártyás verzió, 59,2 százalékos aránnyal; előfizetéses konstrukció a családok 52,3 százalékánál akad. Utóbbiakon belül jóval gyakoribbak viszont az okostelefonok – az előfizetéses okosmobillal bíró háztartások aránya egynegyedes, míg a kártyásoké csupán bő egynyolcados (ám gyakoriságuk mindkét csoportban lendületesen emelkedik). Vezetékes telefont a háztartások 53 százaléka tart még. A céges mobil egy viszonylag szűk, 8 százaléknyi kör sajátja.

A drágább eszközök sorát a személygépkocsi vezeti, 55,5 százalékos aránnyal; egy évvel korábban e ráta még 52 százalékon állt. Az autóhoz hasonló gyakoriságú eszköz immár az asztali számítógép, a háztartások felében van ott; aránya stagnál. Laptopot ugyan még csak 37,1 százaléknál szereztek be, de e részarány 7,4 százalékpontos felfutást takar. (Kézi számítógéppel ellenben még mindig csak 8,5 százalék rendelkezik.) A digitális fényképezőgép is gyakori kellék, 44,9 százalékkal, és szintén emelkedő trenddel. A klasszikus tartós fogyasztási cikkek közül a jelek szerint a mosogatógép számít még fehér hollónak, de 18,9 százalékban ilyet is találunk már a hazai családoknál.

A fenti számok az átlagháztartásokat írták le, a tartós fogyasztási javak birtoklása tekintetében azonban érdemi különbségek mutatkoznak a jövedelmi helyzet alapján képzett háztartáscsoportok között. Ez nyilván a leghangsúlyosabban akkor ütközik ki, ha a két szélső pólust, a legalsó és a legfelső jövedelmi ötödbe tartozókat vizsgáljuk. A nagyon elterjedt eszközöknél, így a színes tévénél és a mikrosütőnél még nem lényegi az eltérés, ám az autónál már annál inkább: a legkisebb anyagi erővel bíró jövedelmi ötödnél 40 százalék alatti, míg a legjobb módú ötödnél több mint kétharmados arányt találunk.

Örömteli tény, hogy az asztali számítógépek birtoklása terén gyakorlatilag nincs különbség a szegényebb sorsúak és a viszonylag sok pénzzel gazdálkodók között (bár a gépek minőségében, életkorában nyilván lehetnek érdemi eltérések), ellenben a hordozható verziók terén utóbbiak több mint dupla akkora aránnyal dicsekedhetnek. Hasonló az összefüggés a vezetékes telefonoknál. A mobiloknál markánsan kiütközik, hogy a kártyás megoldásokat a szegényebbek preferálják, míg az előfizetéseseket inkább a jómódúak.

Dacára annak, hogy a digitális fotómasinákhoz egyre megfizethetőbb áron lehet hozzájutni, e tárgycsoport még mindig erősen differenciál: a legalsó ötödben 28 százaléknál használnak ilyet, míg a legfelsőben 64 százalék körül. A mosogatógépeknél még nagyobb, csaknem háromszoros az eltérés a részarányokban.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.