Enyhítheti a digitalizáció az építőipari munkaerőhiányt


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az építőiparban jelentkező munkaerőhiányt a digitális megoldások enyhíthetik, hiszen ezek alkalmazásával folyamatos az információcsere a projektek részt vevői között, és a munkaterületen is csökkenthető a személyes kontaktusok száma – közölte a PlanRadar építőipari, épületüzemeltetési szoftvert fejlesztő és forgalmazó cég.

A vállalat közleményében az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) áprilisban közölt, 400 cég megkérdezésével készült felmérésre reagált. A felmérésből kiderült, hogy a válaszadók majdnem ötödénél, jellemzően a lakásépítéssel foglalkozó vállalkozásoknál a 2021-re lekötött rendelésállomány meghaladja a kapacitásukat. Gondot jelent a szakemberhiány, tízből nyolc cég szerint ez a fejlődés legkomolyabb akadálya. A helyzetet pedig súlyosbítja, hogy a járvány miatt teljes brigádok estek ki a munkából hosszabb-rövidebb időre.

A PlanRadar azonban úgy véli, a munkaerőhiányból fakadó problémákat a digitalizáció enyhítheti: az alkalmazásoknak köszönhetően jelentősen csökken a személyes kontaktusok száma a munkaterületeken, ami különösen fontos a járvány idején. A szoftverek által biztosított folyamatos, valós idejű információcsere a projektek résztvevői között megkönnyíti a munkabrigádok feladatainak elosztását, ütemezését. Egyúttal segíti a hibák gyors kiszűrését és javítását, valamint az ellenőrzést is akár évekre visszamenőleg. Mindezek azért fontosak, mert a legtöbb hibát a nem megfelelő kommunikáció okozza a projektek résztvevői között.

A közleményben Simon Szilárd, a PlanRadar építőipari, épületüzemeltetési szoftvert fejlesztő és forgalmazó bécsi központú cég magyarországi részlegének vezetője elmondta, az ügyfeleik visszajelzése alapján a nagyobb építkezéseken átlagosan 10 négyzetméterenként jelentkezik egy javítást igénylő hiba. Ezek a fennakadások komoly csúszásokat okozhatnak és rontják a minőséget. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a megfelelő és a megrendelők igényeihez, a vállalkozások méreteihez, elvárásaihoz rugalmasan alkalmazkodó digitális megoldások jelentősen javítják az eredményeket.

A világ 46 országában több mint 10 ezer ügyféllel és csaknem 100 ezer felhasználóval rendelkező vállalat a PlanRadar, amely egyúttal egy építőipari, ingatlankezelési szoftver, ami az épületek teljes életciklusán keresztül, a tervezéstől az építésen és a működtetésen át a lebontásig segíti felhasználóit a munkafolyamatok optimalizálásában.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2021. január 5.

2008 előtti szinten a lakásfelújítási kedv

A GKI felmérése szerint a bejelentett kormányzati ösztönző intézkedések hatására a lakosság következő egy évre vonatkozó lakásfelújítási és korszerűsítési kilátásai a tavalyi negyedik negyedévben ismét erőteljesebbé váltak, a várakozások 14 éves csúcsra emelkedtek.