Hogyan vegyük fel és tartsuk meg az új munkaerőt koronavírus idején? Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munkaerőpiacon a járvány időszaka alatt munkahelyet keresők megfontoltabban és körültekintőbben választanak a cégek közül, így a munkaadóknak még fontosabbá válik a pozitív jelöltélmény kialakítása – derül ki a Jobcapital közleményéből.

Kiemelten fontos a bizonytalanság oldása, a jelöltek minél szélesebb körű tájékoztatása. Így a jelöltek felkészültebben és komfortosabban érezhetik magukat, kisebb lehet az interjú okozta stressz és kevesebb a váratlan helyzet az online kiválasztás során – állítja Berettyán Anna, a Jobcapital vezető toborzási tanácsadója.

Az aktív hirdető cégek összességében nyitottak az online interjúkra, hiszen a kialakult helyzet korlátozottan teszi lehetővé a személyes találkozást. A keresés módszertana sem változott alapvetően a járvány hatására, de bizonyította, hogy a virtuális térben történő első és második körös interjúk hatékonysága és eredményessége nem megkérdőjelezhető a továbbiakban. A munkakeresők is jól reagáltak a megváltozott helyzetre. Az online meghallgatások sokkal rugalmasabban zajlottak, egyszerűbben betervezhetők mindkét fél számára, hiszen nem igényel a jelenlét fizikai helyváltoztatást, a jelölt csak leült a gépe elé és máris az interjún találja magát otthonában saját ismert közegében, oldottabban, kevesebbet stresszelve. Az online kiválasztás folyamata néhány cég esetében a tapasztalatok szerint elhúzódhat, de van, ahol pont ellenkezőleg, inkább felpörgött a fizikai helyváltoztatás kihagyásának köszönhetően, ami előnyt jelent és növeli a jelöltek elégedettségét is.

A visszajelzés az online kiválasztás során nagyon felértékelődött, egy alapvetően bizonytalan helyzetben sokkal több információval kell ellátni a jelentkezőt. Sokat számít, ha a jelentkező megerősítést kap a munkáltatói oldal véleményéről és hasznos tippeket a továbbiakra. Ugyanakkor érdemes szem előtt tartani azt a szempontot is, hogy miként lehet a személyes találkozás, személyes benyomás lehetőségét beépíteni ebben a többnyire online folyamatba, amely a személyes találkozással válik teljesen alapos kiválasztássá – összegezte a Jobcapital szakértője.

Az első benyomás a megtartásban játszhat szerepet

A munkavállaló megtartásához szorosan kapcsolódik az a jelöltélmény, amit a kiválasztás folyamán tapasztalt. Az, hogy a jelöltként szerzett élmény, a megismert cégkultúra, mennyire van összhangban azzal, amit munkavégzés közben ténylegesen tapasztal, kritikus az elköteleződés és megtartás szempontjából. Fontos, hogy a cég HR szakembere a vírushelyzetben kifejezetten odafigyeljen erre és minden eszközzel (megfelelő információk nyújtásával, beilleszkedést segítő tréningekkel stb.) segítse a pozitív jelöltélmény kialakulását.

Sikeres felvételt követően az aktuális helyzetben az onboardingra kiemelten nagy hangsúlyt kell fektetni. Ideális esetben a munkavállaló első napja mindenféle óvintézkedések mellett fizikailag a munkahelyen történik, ahol megkapja az alapvető oktatásokat, megismerkedhet a céggel fizikai valójában is. A betanulás alapjában véve is több hétig tart, ami legtöbb esetben teljesen átkerült a virtuális térbe. Sok esetben az első hetekben a kollégák nem is találkoztak személyesen az új munkavállalóval, ami egy kezelendő feladat a munkaadók HR munkatársai számára.

A sikeres betanuláshoz legyen az offline vagy online, elengedhetetlen, hogy legyen egy jól végiggondolt menetrend, amivel a munkadó bevezeti a munkavállalót a szervezetbe. Fontos, hogy ez az integrációs folyamat úgy legyen felépítve, hogy egyaránt segítse a cégspecifikus betanulást (alapelvek, cégkultúra, szabályok, szabványok) és a munkakör specifikus elemeinek megismerését is (funkcionális terület, társterületek, feladatok és elvárások) továbbá, hogy a munkavállaló pontos eligazítást kapjon abban, hogy kitől, milyen témában kaphat további tájékoztatást.

A visszajelzés eloszlatja a bizonytalanságot

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a rendszeres kapcsolattartás, visszajelzés és számonkérés fontosságát a távoli munkavégzés esetében is, hiszen ezek mind erősítik a munkavállalók elkötelezettségét és segítenek eloszlatni az új helyzetből adódó bizonytalanságot.

A járványhelyzetre adott válaszként kialakult munkamódszerek felvetik a változás, racionalizálás és optimalizálás szükségességét az egész szektorban. A munkaadóknak érdemes felmérni és mérlegelni, hogy hosszú távon feltétlenül szükséges-e a munkahelyhez kötött munkavégzés, esetleg teljes „home office” mellett részleges otthoni munka, un. „hibrid” munkavégzési lehetőséget biztosítanak munkatásaik számára, amely szintén növelheti a pozitív elköteleződést, valamint ezzel a cég vonzerejét a munkaerőpiacon a munkavállalók számára.

(Adó Online)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Szomszédainknál erősít a piacvezető magyar HR-szolgáltató: felveszi a Prohuman nevet a szerb leánycég

Prohuman néven folytatja tevékenységét Szerbiában a CityScope HR-szolgáltató, amely tavaly került az immár 7 országban működő magyar tulajdonú cégcsoport irányítása alá. Tovább erősödik a Prohuman Szlovéniában is, ahol a két évtizedes szakmai tapasztalattal bíró Slavica Jerebet nevezték ki az ügyvezető igazgatói posztra. A 20 éves, több mint ezer ügyfelet kiszolgáló és mintegy 25 ezer embernek munkát adó Prohuman Group nem titkolt célja, hogy a hazai piacvezető és meghatározó régiós szerep után egész Kelet-Közép-Európa első számú HR-szolgáltatójává váljon.

2024. július 1.

Pénzt és energiát takarítunk meg a korszerűsítéssel – indul az Otthonfelújítási program

A hazai lakóépületek legalább 80 százaléka 1990 előtt épült, a lakásállomány nagyjából 40 százaléka pedig energetikai szempontból rossz kategóriába sorolható, így a lakóingatlanok energiahatékonyságának javítása kiemelt fontosságú – hangsúlyozták az MBH Bank szakértői az Otthonfelújítási program indulása kapcsán tartott sajtótájékoztatón.

2024. július 1.

Rekordévet zárt a Ganz 2023-ban

Több mint másfélszeresére, 71,55 millió euróra nőtt a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. árbevétele 2023-ban. A 2020-ban történő reorganizációt követően a magyar nehézgépgyártó vállalat egy sor energiahatékonysági és gyártástechnológiai fejlesztést indított el, amelynek köszönhetően a társaság új fejlődési pályára állt. A vállalat nemcsak hazai terepen teljesített jól, árbevételének fele az európai piacról származott 2023-ban.