Május végéig élnek a vezetési és pihenőidők könnyített szabályai Koronavírus

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A kormány biztosítja a megfelelő feltételeket ahhoz, hogy az áruellátás a koronavírus-járvány idején is folyamatos legyen, a magyar emberek mindent meg tudjanak vásárolni, amire szükségük van – mondta Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára.

A közlemény szerint a politikus kifejtette: ehhez kulcsfontosságú, hogy a kormány a lehető legkedvezőbb körülményeket biztosítsa a fuvarozók a munkájához, persze az egészségügyi-biztonsági előírások szem előtt tartásával. “Ezért is döntöttünk úgy, hogy könnyítünk a vezetési- és pihenőidők szabályain” – tette hozzá.

Mint mondta, Magyarország az intézkedés végrehajtása előtt hivatalos bejelentést tett az Európai Bizottságnak arról, hogy más tagállamokhoz hasonlóan 2020. május 31-ig meghosszabbítja a vezetési és pihenőidő szabályokra alkalmazott átmeneti kivételeket. A csökkentett heti pihenőidő alkalmazása esetén a munkáltatóknak be kell tartaniuk a vonatkozó kompenzációs szabályokat.

Az Európai Bizottságnak márciusban küldött tagállami értesítés alapján a teherautó- és buszsofőrök számára előírt megnövelt maximális vezetési- és csökkentett minimális pihenőidők április 19-éig voltak érvényben. Magyarország a bizottsági útmutatásnak megfelelően ismét a testülethez fordult annak érdekében, hogy a felmentéseket az uniós rendelkezések sérelme nélkül az ezt követő időszakra meghosszabbíthassa.

A pozitív visszajelzés alapján a 2020. április 20. és május 31. közötti időszakban a napi vezetési idő 9 óráról 11 órára, a heti vezetési idő 56 óráról 60 órára, a kétheti vezetési idő 90 óráról 105 órára, a 45 perces szünet kötelező kivételének gyakorisága 4,5 óráról 5,5 órára emelkedik, ezzel egyidejűleg a napi pihenőidő 11 óráról 9 órára csökken. A járművezető két lehetőség közül választhat: a rendszeres heti pihenőidők helyett csökkentett heti pihenőidőt alkalmazhat, ebben az esetben a csökkentést kompenzálni kell az arányos pihenővel, vagy a heti pihenőidőt a megelőző heti pihenőidő végétől számított nem hat, hanem hét 24 órás időszak után kell megkezdenie. A tagállamok átmeneti mentességi kérelmeit az Európai Bizottság honlapján közzéteszi.

Az általában érvényes előírások betartását a határokon jellemző torlódások miatt kialakult várakozások súlyosan megnehezítik, sok esetben ellehetetlenítik. Járványügyi szempontból is fontos, hogy a hazánkon nemzetközi forgalomban áthaladó tehergépjárművek mielőbb elhagyhassák az ország területét.

A közúti fuvarozást érintő uniós szabályozás nemcsak most, a járvány idején fontos kérdés, hanem a gazdaság újraindítása során is meghatározó lesz – mondta Schanda Tamás. Hozzátette, éppen ezért tartja aggasztónak a magyar kormány azt az irányt, amelyet Brüsszel képvisel ebben a témában egy új szabályozásról folyó tárgyaláson. “Meggyőződésünk, hogy a mostani javaslat ellentétes az uniós alapértékekkel és minden józan megfontolással. Jelentős többletköltségekkel és adminisztratív terhekkel sújtanák az ágazat vállalatait, amivel munkahelyeket veszélyeztetnének, és rombolnák az európai versenyképességet. A kormány küzd a fuvarozó vállalatok és dolgozóik érdekeiért, és amennyiben szükségessé válik, az Európai Bírósághoz fordul az ügyben” – szögezte le az ITM államtitkára.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek:


Az egymást követő munkaerő-kölcsönzési szerződések
2021. június 18.

A szerző az alábbi írásában az Európai Unió Bíróságának a J. H. kontra K. G.-ügyben született ítéletét elemzi, mely az egymást követő munkaerő-kölcsönzési szerződések tárgyában született.

Béremelést követelnek az állami szférában dolgozók
2021. június 17.

Az állami szférában dolgozók - közalkalmazottak, köztisztviselők, pedagógusok, rendvédelmi és a szociális ágazatban dolgozók, valamint az állami vállalatok alkalmazottai - a fluktuáció megállítása érdekében béremelést és érdekegyeztetést követelnek.

Elfogadták a jövő évi költségvetést
2021. június 15.

Az Országgyűlés 132 igen, 26 nem szavazattal hagyta jóvá az előterjesztést, amelyben a kormány 5,2 százalékos gazdasági növekedéssel, 3 százalékos inflációval, 5,9 százalékos GDP-arányos hiánycéllal, valamint a GDP 0,4 százalékát meghaladó biztonsági tartalékkal számol.