Milyen legyen a munkahelyi környezet?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munka törvénykönyve alapján a munkáltató alapvető kötelezettségei közé tartozik a munkavégzéshez szükséges feltételek biztosítása, kiemelt tekintettel az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzési körülmények kialakítására. A részletszabályok számos jogszabályban találhatóak meg, többek között a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvényben (a továbbiakban: Munkavéd.tv.), valamint az egyes részterületekre vonatkozó végrehajtási rendeletekben.


Az Mt. lehetőséget biztosít arra, hogy egyes munkafeltételeket (pl. telefont, gépeket) – a munkáltató és munkavállaló megállapodása alapján-, a munkavállaló biztosítson. Ettől függetlenül azonban a munkáltatónak a munkavédelemre vonatkozó szabályokat be kell tartania, a munkavállalót pedig csak olyan munkára alkalmazhatja, mely a testi alkatára, illetve fejlettségére tekintettel nem jár hátrányos következményekkel. E körben a Munkavéd. tv. előírja, hogy a munkáltató a munkahely kialakításánál, valamint a munkaeszközök és a munkafolyamat megválasztásánál köteles figyelembe venni az emberi tényezőt, különös tekintettel az egyhangú, kötött ütemű munkavégzés időtartamának mérséklésére, káros hatásának csökkentésére, a munkaidő beosztására, valamint a munkavégzéssel járó pszhicoszociális kockázatok okozta igénybevétel elkerülésére vonatkozóan.

A munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről külön jogszabály, a 3/2002. (II.8) SzCsM-EüM együttes rendelet rendelkezik, mely általános jelleggel meghatározza, hogy a munkáltató köteles gondoskodni arról, hogy az irányítása alá tartozó valamennyi területen a munkahelyek kialakítása és üzemeltetése megfeleljen a jogszabályi előírásoknak, a munkavédelmi szabályoknak, valamint a tudományos, technikai színvonal mellett elvárható követelményeknek.

A jogszabályi rendelkezések alapján a munkáltató kötelezettségei közé tartozik annak biztosítása, hogy a munkahelyeket, munkaeszközöket, felszereléseket, valamint berendezéseket megfelelően, rendszeresen takarítsák és tisztítsák. Ide sorolható a munkaeszközök, felszerelések és berendezések rendszeres és folyamatos műszaki karbantartása, a felmerülő hibák elhárítása is.

 

A munkahelyi környezet kialakítása során biztosítani kell az elegendő mennyiségű és minőségű, egészséget nem károsító levegőt, mely során figyelembe kell venni az alkalmazott munkamódszereket és a munkavállalók fizikai megterhelését. A munkáltatónak biztosítania kell azt is, hogy a munkaterületeket befogadó helyiségek hőmérséklete a munkavégzés teljes időtartama alatt az emberi szervezet számára megfelelő legyen. Ezzel kapcsolatban a jogszabály előírja, hogy olyan ablakokat, tetőablakokat és üvegfalakat kell alkalmazni, amelyek a munka és munkahely jellegének megfelelően kiküszöbölik az erős napsugárzás hatásait.

A munkáltató köteles biztosítani, hogy a munkavállalót ne érje nagyfokú hősugárzás. A hősugárzás akkor minősül nagyfokúnak, ha a léghőmérséklet és a glóbuszhőmérséklet különbsége meghaladja a (K) EH érték meghatározásához minimálisan megkívánt +5 °C hőfokkülönbség háromszorosát.

A munkahelyeken lehetőség szerint biztosítani az egészséges és biztonságos munkavégzéshez elegendő természetes fényt, valamint a munkavégzés jellegéhez és körülményeihez igazodó mesterséges megvilágítást. Azokon a munkahelyeken, ahol állandó munkavégzés folyik, a munkavégzés jellegének, körülményeinek, valamint a helyiség rendeltetésének megfelelő világítást kell biztosítani.

Speciális szabályok vonatkoznak azon munkavállalókra, akik képernyő előtt, számítástechnikai eszközök használatával végzik munkájukat. Az 50/1999. (XI.3.) EüM rendelet alapján képernyős munkakörnek tekinthető minden olyan munkavégzés, mely a munkavállaló napi munkaidejéből legalább négy órában képernyős munkahelyen képernyős eszköz használatát igényli, ideértve a képernyő megfigyelésével végzett munkát is. Az ilyen feltételek mellett foglalkoztatottak esetében a munkáltatónak folyamatosan vizsgálnia kell a látásromlást előidéző tényezők, a pszichés megterhelés, valamint a fizikai állapotromlást előidéző tényezők fennállását is. Többletkövetelmény, hogy a munkáltató a munkafolyamatokat köteles úgy megszervezni, hogy a folyamatos képernyő előtti munkavégzést óránként legalább tízperces szünetek szakítsák meg, továbbá a képernyő előtti tényleges munkavégzés ideje a napi hat órát ne haladja meg. Ez nem azt jelenti, hogy a fennmaradó időre a munkavállaló mentesül munkavégzési kötelezettsége alól, hanem számára a fenti szünet alatt olyan munkát kell elrendelni, mely más jellegű. Természetesen az elrendelés lehetőségénél mérlegelni kell az adott munkakör sajátosságait, a munkaköri leírásban szereplő feladatokat, valamint a munkáltató tevékenységét is.

[htmlbox Opus_Simplex]

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.