Munkaerő kölcsönzésről, kicsit másképp


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Nemzeti Adó és Vámhatóság (NAV) kiemelt ellenőrzési területe évek óta a foglalkoztatáshoz kapcsolódó adókötelezettségek teljesítésének ellenőrzése. Ide tartozik a munkaerő-kölcsönzés területe is. Jelen cikkünkben a témát illető érdekességeket, jogszabály-változásokat mutatjuk be.


A munkaerő-kölcsönzési és a magán-közvetítői tevékenység nyilvántartásba vételéről és folytatásának feltételeiről szóló 118/2011. (VI. 30) Korm. rendelet szerint a kölcsönbeadói tevékenység folytatását a kölcsönbeadó székhelye szerint illetékes kormányhivatal nyilvántartásba vétel útján akkor engedélyezi, ha cégjegyzékbe vagy előírt nyilvántartásba bejegyezték és létesítő okirat is tartalmazza a tevékenység folytatását. 2017. december 01-től hatályos szabályok szerint a nyilvántartás a munkaerő-kölcsönző (kölcsönbeadó) adószámát is tartalmazza.

Feltétel az is, hogy az általa – legalább heti húsz órában munkaviszony keretében – foglalkoztatott legalább egy személy a Korm. rendelet mellékletében meghatározott végzettséggel vagy szakmai képesítéssel, gyakorlattal, a tevékenység gyakorlásához megfelelő irodahelyiséggel rendelkezzen, valamint a rendelet által előírt vagyoni biztosíték letétbe helyezését igazolja.  2017. december 01-től az is a bejegyzés feltétele, hogy a kérelmező szerepeljen az állami adóhatóság által vezetett, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 178. § 32. pontja szerint köztartozásmentes adózói adatbázisban (a 2018.01.01-ől hatályos adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 260 §). A nyilvántartásba vétel tehát alapvető működési feltétel, ennek a következménye az a szabály is, hogy a munkáltató nyilvántartásba vételi számát a vele munkaviszonyban álló munkavállalók munkaszerződésében is ajánlatos feltüntetni.

A magán-munkaközvetítői tevékenység és a kölcsönzési tevékenység kizárólag vagyoni biztosíték letétbe helyezése esetén folytatható. A vagyoni biztosíték mértéke magán-munkaközvetítői tevékenység folytatása esetén, amennyiben a közvetítés belföldre vagy az Európai Gazdasági Térség többi tagállamának területére irányul 500 e Ft, az EGT megállapodásban nem részes állam területére irányul 1 millió Ft, kölcsönzési tevékenység folytatása esetén pedig 5 millió Ft. A kölcsönzési tevékenységre vonatkozó vagyoni biztosíték mértéke 2017.12.01. napjával 10 millió Ft-ra emelkedett, melyet a letéti szerződés módosításával, három hónapon belül kell igazolni. Az érintett vállalkozást a nyilvántartásból törölni kell, amennyiben az állami adóhatóság köztartozásmentes adózói nyilvántartásból is törölték.

A módosítások 2017. december 01. napjával léptek hatályba. Ez azt jelenti, hogy decembertől kölcsönbeadóként akkor vehető nyilvántartásba vállalkozás, amennyiben a módosult szabályoknak már megfelel. A már működő kölcsönbeadóknak pedig a megfelelést 3 hónapon belül kell a kormányhivatal felé igazolniuk. Az igazolást elmulasztó munkaerő-kölcsönzőt a kormányhivatal törli a nyilvántartásból.

Évről évre szigorodnak és változnak a szabályok. A munkaerő kölcsönzésre vonatkozó szabályokat a fentiek mellett a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. tv. tartalmazza (XVI. fejezet). A munkaerő- kölcsönzés az a tevékenység, amelynek keretében a kölcsönbeadó a vele kölcsönzés céljából munkaviszonyban álló munkavállalót ellenérték fejében munkavégzésre a kölcsönvevőnek ideiglenesen átengedi (kölcsönzés). Kikölcsönzés: munkavállaló által a kölcsönvevő részére történő munkavégzés. Szükségszerű a munkajogviszony fennállása a kölcsönbeadó munkáltató és a munkavállaló között. Ez tulajdonképpen elhatároló ismérv a munkaerő-közvetítéstől, ugyanis utóbbi esetben a szerződést megkötő felek a munkavállalót foglalkoztató munkáltató és a munkát végző, a közvetítő és a munkavállaló között nem jön létre munkajogviszony (a két jogviszony Áfa v. szerinti kezelése is elérő).  A munkajogviszony egyedül nem elég, szükséges az is, hogy az kölcsönzés céljából jöjjön létre. Fontos az is, hogy ellenérték fejében történjen a kölcsönbeadás, mely magába foglalja a kölcsönzött munkavállaló munkabérét, annak közterheit, a kölcsönzéssel járó költségeket (utazás, szállás) és a kölcsönzés díját. A kölcsönvevő tulajdonképpen az a munkáltató, melynek irányítása alatt a munkavállaló ideiglenesen munkát végez. A kölcsönzött munkavállaló a kölcsönbeadóval kölcsönzés céljából munkajogviszonyban álló munkavállaló, akivel szemben a kikölcsönzés alatt a munkáltatói jogokat a kölcsönbeadó és a kölcsönvevő megosztva gyakorolja. A kikölcsönzés időtartama maximum 5 év lehet (feltételekkel).

A kölcsönbeadó és a kölcsönvevő közötti jogviszony tekintetében megállapodást kell kötni, melyben részletezni kell a kölcsönzés lényeges feltételeit, a munkáltatói jogkör gyakorlása megosztását. A munkaviszony megszüntetésének jogát kizárólag a kölcsönbeadó gyakorolhatja. A kölcsönbeadó és a kölcsönvevő megállapodhatnak, hogy a munkabéren kívüli juttatást a munkavállaló közvetlenül a kölcsönvevőtől kapja. A munkaerő-kölcsönzés fogalmi eleme, hogy a munkavállaló munkabérét és az azzal járó közterheket a kölcsönbeadó viseli (ezt általában a kölcsönzési díj magába foglalja). Eshetőlegesen a Felek azt is rögzíthetik, hogy a kölcsönvevő viseli a munkavállaló utazási költségeit vagy egészségügyi alkalmasságának vizsgálatának díját vagy a szállásköltségét. Amennyiben erre vonatkozó megállapodás nincs a Felek között, akkor ezeket a költségeket a kölcsönbeadó viseli. Mindezek mellett a kölcsönbeadót és a kölcsönvevőt kölcsönös együttműködési, tájékoztatási kötelezettség is terheli.

[htmlbox mt_kommentar]

 

A munkaerő-kölcsönzési tevékenység során is számos új adóelkerülési módozat került előtérbe. Van úgy, hogy a társaságok megbízási, vállalkozási szerződést kötnek. Ezek a szerződések tkp. azt jelentik, hogy az egyik cég, azaz a Vállalkozó a Megrendelő részére munkaerőt biztosít, ugyanakkor a Felek nem alkalmazzák a munkaerő-kölcsönzés szabályait. Áfa tekintetében ki kell emelni, hogy a munkaerő-kölcsönzés tekintetében az Áfa tv. 142. § (1) bekezdés c) pontja szerinti fordított adózás érvényesül, azaz ilyen szolgáltatás igénybe vétele során a Megrendelő köteles az általános forgalmi adó megfizetésére, 2015.01.01-től. Ebben különbözik a vállalkozási szerződéstől, ugyanis utóbbi esetben egyenes adózással kibocsátott számlát kap a Megrendelő, amellett, hogy adólevonási jogot is gyakorolhat, a költséget el is számolja. Mindezek mellett a Megrendelő nem minősül foglalkoztatónak, nincs járulékfizetési, sem bejelentési kötelezettsége sem a foglalkoztatottak után. Sok esetben előfordul azonban, hogy a Vállalkozó a vele általános munkaszerződést kötő alkalmazottak esetében nem teljesíti a járulékfizetési és bevallás teljesítési kötelezettségét. Olyan is előfordul, hogy a Vállalkozó cég eladásra kerül, többnyire külföldieknek. Az is lehet, hogy felszámolás, kényszertörlés alá kerül, a cég ügyvezetői elérhetetlenné válnak, ellenőrzésük kudarcba fullad. Azt, hogy egy jogviszony minek minősül, megbízási, vállalkozási vagy munkaviszonynak bizonyos elsődleges és másodlagos ismertetőjegyek, jellemző tulajdonságok segítségével dönthető el. Bár a 7001/2005. (MK 170) FMM-PM együttes irányelv már nem hatályos, de alapelvi szintű rendelkezéseit célszerű figyelembe venni az elhatárolás szempontjait a jogviszonyok minősítésénél.

Más jogkövetkezmények kerülhetnek megállapításra egy esetleges adóhatósági ellenőrzés során a különböző jogviszonyok minősítésénél (áfa-adólevonási jog elvitatása; társasági adó-vállalkozási költség elismertsége vagy el nem ismertsége; helyi iparűzési adó-árbevétel csökkenő tétel vagy sem).

TÁRGYALÓTEREM

Egyszeri vagy többszöri szabályszegés

A felperest (társaság) a kérelmére indult eljárás eredményeként 2012. április 18-án kelt határozatával az elsőfokú hatóság, mint munkaerő- kölcsönzőt nyilvántartásba vette. A fenti időpontban a társaság székhelye Győr, X utca y szám alatt volt, tevékenységi helyként a Győrben lévő iroda került bejegyzésre. A 2012. évre vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettségének a felperes hatósági felhívás ellenére nem tett eleget, ezért határozatával az elsőfokú hatóság a céget törölte a nyilvántartásból. Ezt követően a felperes igazolási kérelmet terjesztett elő és teljesítette adatszolgáltatási kötelezettségét. Az igazolási kérelmének az elsőfokú hatóság helyt adott.  A 2013. évre irányadó adatszolgáltatási kötelezettségét a felperes határidőben nem teljesítette, az elsőfokú hatóság a társaságot felhívta ennek teljesítésére. Az iratot a Győrben megnevezett tevékenységi helyen a felperes meghatalmazottja átvette, ezután a cég teljesítette adatszolgáltatási kötelezettségét. A felperes a 2014. évre szóló adatszolgáltatási kötelezettségének határidőben nem tett eleget, az elsőfokú hatóság által a Győr, X szám alatti címre kézbesített felhívást tartalmazó postai küldemény „a címzett ismeretlen” jelzéssel érkezett vissza a feladóhoz. Az adatszolgáltatást a felperes könyvelője elektronikus úton küldte meg a hatóságnak, a fedlapon a cég székhelyeként a Fehértó, z szám alatti cím került feltüntetésre. Az elsőfokú hatóság 2015. február 18-án helyszíni ellenőrzést tartott a Győr, x szám alatti címen, az erről készült feljegyzés szerint a helyszínen lévő portás az ellenőröket tájékoztatta arról, hogy a felperes több éve nem működik a telephelyen, onnan elköltözött. Az elsőfokú hatóság a 2015. február 24-én kelt határozatában a felperesi munkaerő- kölcsönzőt a nyilvántartásból a jogerőre emelkedés napjával törölte. Az indokolás szerint megállapítást nyert, hogy a felperes nyilvántartásba vett tevékenységi helyen a 118/2001. (VI.30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott feltételekkel nem rendelkezik, a nyilvántartásban bejelentett és bejegyzett címen nem volt fellelhető, a személyi feltétel megléte pedig az érdemi ellenőrzés foganatosíthatóságának hiányában nem ellenőrizhető. A társaság huzamos ideig úgy működött, hogy sem a székhelyében, sem a tevékenységi helyében bekövetkezett változást nem jelentette be a hatóságnak, e mellett 2014. évre vonatkozó adatszolgáltatást a jogszabály által előírt időpontig nem teljesítette, a felszólítás tevékenységi helyén nem volt kézbesíthető. A hatóság a törlés jogalapjaként a Rendelet 16. § (1) bekezdését hívta fel annak megjelölésével, miszerint a felperes a 4. § (1) bekezdésében foglalt feltételekkel nem rendelkezik, illetve tevékenységét a Rendelet szabályainak többszöri megszegésével folytatja.

[htmlbox Változásfigyeltetés]

 

A felperes keresettel támadta az alperes határozatát kérve annak bírósági felülvizsgálatát. Kiemelte, rendelkezik az összes, a munkaerő- kölcsönzésre meghatározott körülménnyel és feltétellel, így a törlés jogi alapja hiányzik, az első- és másodfokú határozat több okból jogellenes. A kereseti kérelemben írtakkal egyezően hangsúlyozta, rendelkezik az összes, a Rendeletben meghatározott körülménnyel és feltétellel, a nyilvántartásból való törlésének jogalapja hiányzik, ezért jogellenes a támadott ítélet. Nem vitatta, hogy a székhely és tevékenységi hely változását adminisztratív tévedés miatt nem jelentette be határidőn belül, ez azonban nem egyenlő azzal, miszerint nem rendelkezik a szükséges feltételekkel. Érvelése szerint a közigazgatási határozatok nem nevezik meg, hogy mely jogszabályi feltétel nem áll fenn a munkaerő- kölcsönzés folytathatóságára, ezzel sérült a Ket. 72. § (1) bekezdés ef) pontja ( a korábbi ellenőrzések során a KET. szabályaira még tekintettel kell lenni).  A bírósági érveléssel szemben ez súlyos eljárási jogszabálysértés, mely a határozatok hatályon kívül helyezéséhez kell, hogy vezessen. Egy másik határozatból tudta meg azt, a törlés oka a Rendelet 16. § (1) bekezdés ad) pontja, vagyis a Rendelet szabályainak többszöri megszegése volt. A többszöri szabályszegés azonban nem valósult meg- elmondása szerint-, a korábbi évekre vonatkozó eljárások ebben a körben nem értékelhetők. A székhelyváltozást a cégbíróságnak a társaság bejelentette, így a hatóságoknak hivatalos tudomása állt fenn erről. Az elsőfokú hatóság annak ellenére rendelte el a Győr, x szám alatti ingatlanon helyszíni ellenőrzést, hogy pontosan tudta, a székhely már Fehértón van, ezzel sérült a Ket. 1. § (2) bekezdése.

A Kúria álláspontja szerint a törlés oka – a felperes előadásával szemben – a határozatokban konkrétan megjelölésre került. Mindkét határozat hivatkozott a Rendelet 16. § (1) bekezdésére, mint a törlés jogalapjára. Az aa) pontra és ad) pontra történő utalás elmaradt, ez azonban nem minősül lényeges eljárási jogszabálysértésnek, mivel a felperes a szöveges indokolásból pontosan tudta a szankció alkalmazásának indokait. A Kúria rámutatott arra, a Ket. nem a közigazgatási bíróság, hanem a közigazgatási hatóság eljárására tartalmaz rendelkezéseket, így az abban foglaltakat az elsőfokú bíróság nem sérthette meg, az erre történő hivatkozás az ítélet jogszabálysértő voltának megállapításához nem vezethet. A felperes a Rendelet szabályait többszörösen megszegte, amikor egyrészt a tevékenység gyakorlásához megfelelő – bejelentett – irodahelyiséggel nem rendelkezett, másrészt a változások bejelentésére vonatkozó kötelezettségének nem tett eleget, harmadrészt adatszolgáltatási kötelezettségét elmulasztotta. (Rendelet 4. § (1) bekezdés c) pont, 8. § (3) bekezdés, 9. § (3) bekezdés) A többszöri kötelezettségszegés Rendelet által előírt kógens következménye a nyilvántartásból való törlés, mely szankció alkalmazása körében méltányosságnak nincs helye. A felperes helyesen mutatott rá arra, hogy az adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása tekintetében a korábbi évekre vonatkozó eljárások a törlés jogszerűsége körében nem értékelhetők, azonban ez nem befolyásolja az alperesi határozat jogszerűségét. A Kúria a fentiekre tekintettel a jogerős ítéletet hatályában fenntartotta.

Az döntés elvi tartalma: a felperesnek a munkaerő-kölcsönzési tevékenység nyilvántartásából való törlése jogszerű, ha a vonatkozó rendelet szabályait többszörösen megszegi.
(Kúria, Kfv.III.37.108/2016/4.)

Cikkünket folytatjuk.

A cikk szerzője dr. Veress Júlia, a VGD Hungary Kft. adószakértője.   

A VGD Hungary Kft. az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.