Nem elég a vonzó fizetés, jó munkahelyi élményt is kell nyújtani


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munkaerőhiány miatt új megközelítést kell alkalmazniuk a cégeknek a munkavállalók toborzására és megtartására: nem elég a vonzó fizetés, jó munkahelyi élményt is kell nyújtani. A kulcs az employer branding, azaz munkáltatói márkaépítés lehet, amely során a vállalatok a már meglévő, vonzó pozitív elemeket teszik láthatóvá a jelenlegi és potenciális munkavállalók számára. A családi vállalatok előnyben vannak más cégekkel szemben, mivel a karizmatikus vezető és a család jelenléte biztosítja azt az alapot, amivel könnyeben tudnak azonosulni a munkatársak – hangzott el a K&H székházban szervezett családi vállalatok klubján.

A munkaerőhiány ma már szinte ágazattól, földrajzi elhelyezkedéstől és cégmérettől függetlenül veszélyezteti a vállalatok stabil működését, ami arra kényszeríti a cégeket, hogy új módon közelítsék meg a munkaerő megtartást és a meglévő munkavállalók lojalitásának megerősítését. „A munkavállalók hűségének egyik fontos eleme a személyes kötődés elmélyítése. A családi vállalatok esetében ez hatványozottan könnyebb, mint egy multinacionális vállalatnál, hiszen a karizmatikus vezető és család jelenléte olyan erős alapot biztosít, mellyel könnyebben azonosul a munkavállaló. Emellett ezen cégek összetett, színes és változatos szakmai kihívást is nyújtanak. Ez az előny pedig még tovább növelhető, ha a feladatokon túl folyamatos képzésekkel és tréningekkel támogatjuk a munkavállalók szakmai életútját” – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.

A munkaerőhiányra igen változatos megoldási elképzeléseik vannak a cégeknek, mint például az automatizáció, a vendégmunkások időszakos alkalmazása vagy a nyugdíjasok reintegrációja. Ezek sokszor csak átmeneti megoldások, miközben az employer branding, azaz munkáltatói márkaépítés egy olyan eszköz lehet, ami hosszú távon segíthet megoldani a vállalatok munkaerővel kapcsolatos problémáit. „Az üzleti életben megtanultuk, hogy egy új ügyfél megszerzése jóval nagyobb energiát igényel, mint a meglévő ügyfelek megtartása és elégedetté tétele. Most ezt az ökölszabályt tanulják meg a cégek a munkavállalókért folytatott versenyben is” – hívta fel a figyelmet a megváltozott munkaerőpiaci helyzetre Bőhm Kornél, az Impact Works Employer Branding üzletág vezetője.

Amikor az employer brandingről beszélünk, a cégek többsége – tévesen – a vonzó bérezést említi először, mint a cég erőssége. „A fizetés és juttatási csomag kiemelten fontos tényezők, de nem indokolt a cég márkaépítésének részeként foglalkozni vele. Nem ezzel fogunk ugyanis kitűnni a versenytársak közül, hiszen ők is a magas fizetéssel próbálják vonzóvá tenni magukat. A jó munkahely feltétele egészen egyszerűen a jó munkahelyi élmény. Az employer branding során tehát a cégben már meglévő, vonzó pozitív elemeket kell megpróbálni tudatosan márkává formálni, átélhetővé és láthatóvá tenni a jelenlegi és potenciális munkavállalók számára. Ilyen elem például a munkavállalók megbecsülése és elismerése, a folyamatos képzések és az előlépési lehetőség. Fontos azonban, hogy csak valós tényeket állítsunk magunkról, hiszen ha a munkavállaló nem azt kapja, amit kívülről lát, nagyon hamar új munkahely után fog nézni” – emelte ki Bőhm Kornél.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 4.

Kiderült, hogy mennyit dolgoznak valójában a cégvezetők

Rendkívül leterheltek a magyar cégvezetők, aminek elsődleges oka, hogy nem tudnak kitörni a vállalkozás gyomrából. Egy friss kutatás szerint a cégvezetők hetente akár több mint 60 órát is dolgozhatnak, mert nem tudnak kinevelni vezetőket, akik az ő fejükkel tudnának gondolkodni, és ezzel állandó mókuskerékben találják magukat. Szerencsére van kitől tanulni, az 1. Szabad Cégvezető Konferencián közismert, sikeres vállalkozók mesélnek arról, hogyan tették a nulláról önjáróvá a cégüket.

2024. október 4.

Külföldi fizikai munkára is kiterjeszthető az utasbiztosítás

A Covid-időszakot követően évről évre dinamikusan nő az utasbiztosítások száma, ami az utazások számának növekedésén túl az utazók egyre növekvő tudatosságának is az eredménye. Azt azonban továbbra is csupán kevesen tudják, hogy a pihenési célú, rövidebb utazásokon kívül kedvező biztosítási lehetőségek állnak a munkavállalási vagy tanulmányi célból, hosszabb időre külföldön tartózkodók számára is – hívja fel a figyelmet az Insura.hu biztosításközvetítő társaság.

2024. október 1.

A munkajogi elévülés meghatározása és szerepe a gyakorlatban

Az elévülés, mint az idő múlásának jogi következménye nem csupán munkajogi fogalom, a többi jogterület, így a polgári jog vagy akár a büntetőjog is használja. Az elévülés intézményének célja, hogy az igények érvényesítését csupán meghatározott időbeli keretek között biztosítsa a felek részére, a már hosszabb ideje nyugvó állapotokat utóbb már ne lehessen bolygatni. Az elévülés beálltával maga az igény nem szűnik meg, azonban azt a továbbiakban már nem lehet bíróság előtt érvényesíteni, azaz annak teljesítését kikényszeríteni a másik féltől.