Ösztönzési csomag kialakításának gyakorlati kérdései II.


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A cikk két részben dolgozza fel az ösztönzést, mint a szervezet célok megvalósítását szolgáló menedzsment funkciót, valamint az ösztönzés eszköztárat. Az első rész az ösztönző bérelemeket mutatta be, azok előnyeinek, hátrányainak, alkalmazhatósági feltételeinek ismertetésével. A második rész egyes menedzsment célokat megvalósító juttatásokkal és azok adózási szabályaival foglalkozik.


A menedzsment célok elérését elősegítő juttatások

A juttatások olyan javadalmazási elemek, melyeket a béren felül ad a munkáltató munkavállalóinak, tehát nem része a bérköltségnek. A juttatásokat az különbözteti meg a többek közt a bértől, hogy az nem jár, hanem a munkáltató saját döntése alapján nyújtja.

A juttatások a Központi Statisztikai Hivatal munkaerőköltség fogalma szerint egyéb jövedelemként a munkajövedelembe, vagy szociális költségek közé tartoznak. (A fogalmak az „Útmutató és annak módosítása, kiegészítése a munkaügy-statisztikai adatszolgáltatáshoz” című kiadványban találhatók.)

A magyar szabályok szerint a munkajövedelem a keresetből és az egyéb munkajövedelemből áll, azonban az Eurostat-előírások szerint a munkajövedelem tekintendő keresetnek, amibe beletartoznak az egyéb munkajövedelmek is.  Az aktuális adózási szabályok szerint Magyarországon a juttatások elkülönülnek a kereset fogalmától, aminek az az oka, hogy a juttatások – bár adózásuk többféle lehet – kedvezőbb adózásúak, mint a bérkifizetés.

A juttatások között vannak olyan elemek, melyeket a munkáltató kifejezetten szociális indíttatásból ad a munkavállalóinak, és juttatás során kizárólag a rászorultság szempontját veszi figyelembe. Például az iskolakezdési támogatást annak ad, akinek iskoláskorú gyermekről kell gondoskodni, vagy temetkezési segélyezés akkor történik, ha valakinek hozzátartozója elhunyt és az eltemettetés költségei megterhelőek.

A juttatások jelentősebb hányada azonban nemcsak a munkavállalók szociális-jóléti érdekeit elégíti ki, hanem speciális emberi erőforrás menedzsment feladatok, célok ellátását is szolgálhatja. Ezt a funkciót a juttatások azonban csak akkor tölthetik be, ha tudatosan, és ilyen felfogásban alkalmazza a menedzsment. Ezért a béren felül nyújtott juttatások nyújtását nemcsak szociális kérdésként kell kezelni, hanem érdemes a munkavállalók motiválásának szolgálatába állítani.

A juttatások bérektől elkülönített kezelése azért indokolt, mert eltérő funkciót töltenek be. A juttatások éppen akkor válnának csupán szociális jellegűvé, ha beépítésre kerülnének a havi alapbérbe, mert akkor csak jövedelemnövekményt jelentenének, és nem tudnának bizonyos célokat megvalósítani. Az emberi erőforrás menedzsment szempontok az emberi erőforrással kapcsolatos olyan speciális funkciók érvényesítése, amiket a bérgazdálkodásban egyáltalán nem, vagy csak elenyésző hatásfokkal lehetne biztosítani.

Melyek lehetnek az egyes juttatások nyújtásának menedzsment céljai?

Egyes juttatási formák áttekintése abból a szempontból, hogy milyen emberi erőforrás menedzsment célokat szolgálhatnak:

a) Vállalati üdülő fenntartás, üdültetés bérelt üdülőben, Széchenyi Pihenőkártya juttatás
Megvalósítandó cél: a munkavállalók regenerálódásának elősegítése, betegségek kialakulásának megelőzése

b) Magas szintű üzemorvosi ellátás biztosítása, egészségügyi szűrővizsgálatokon való részvétel lehetővé tétele, védőoltások biztosítása. 
Megvalósítandó cél: a munkavállalók folyamatos munkaképességének megőrzése, betegség megelőzés, üzemi megbetegedések kezelése, és ezzel a betegség miatti kieső idők és a betegség miatt felmerülő munkáltatói költségek csökkentése

c) Sport és kultúra támogatása
Megvalósítandó cél: kikapcsolódás a napi stresszből, ami elősegíti a hatékonyabb munkavégzést

d) Albérleti hozzájárulás, munkásszállás biztosítása
Megvalósítandó cél: a munkáltató munkaerő-piaci vonzáskörzetének bővítése

e) Vállalati bölcsőde, óvoda létesítése, vagy a gyermekelhelyezés támogatása
Megvalósítandó cél: a munkavállalás megkönnyítése kisgyermekes munkavállalók számára

f) Vállalati rendezvények, összejövetelek szervezése
Megvalósítandó cél: az együvé tartozás erősítése, csapatépítés

g) Képzés támogatása
Megvalósítandó cél: képzettebb, így munkakörükben hatékonyabban dolgozni tudó munkavállalók biztosítása

h) Jubileumi jutalom, törzsgárda jutalom fizetése
Megvalósítandó cél: a céghez való hűség elősegítése, a céghez tartozás érzésének kialakítása, végső soron a fluktuáció mérséklése, a belépési költségek csökkentése

i) Munkaruha, formaruha juttatás
Megvalósítandó cél: a céghez való tartozás elősegítése

j) Étkezési támogatás, Erzsébet utalvány juttatása
Megvalósítandó cél: a munkavállalók elégedettségének növelése

k) Helyi bérlet juttatása
Megvalósítandó cél: a munkavállalók elégedettségének növelése, a munkába járás megkönnyítése

Adózási szempontok érvényesítése a juttatásokban

A juttatások nyújtása az emberi erőforrás menedzsment célok elérésén túl adózási szempontból is kedvező jövedelemjuttatási forma. A juttatások nyújtását az adórendszer a jövedelem kifizetéstől kedvezőbb helyzetbe hozza, ezért a juttatások nyújtása a munkáltatók illetve a munkavállalók számára adómegtakarítást, így jövedelemtöbbletet jelent. 

A juttatások adózás szempontjából 4 csoportba sorolhatók:

  • adómentes juttatások
  • béren kívüli juttatások
  • egyes meghatározott juttatások
  • munkavállalónál adóköteles juttatások

Fontosabb adómentesen adható, nem pénzbeli juttatások:

  • foglalkozás-egészségügyi ellátás (Szja tv. 1. számú melléklet 8.6 d) alpontja)
  • a kegyeleti ellátás (Szja tv. 1. számú melléklet 8.6 e) alpontja)
  • a szolgálati lakásban, munkásszálláson történő elhelyezés (Szja tv. 1. számú melléklet 8.6 f) alpontja)
  • fenntartott sportintézmény sportrendezvényén nyújtott szolgáltatás (kivéve az utazást, az elszállásolást és az étkezést) (Szja tv. 1. számú melléklet 8.7 pontja)
  • a jogszabály által előírt használatra tekintettel juttatott védőeszköz, továbbá baleset-és egészségvédelmi eszközök (Szja tv. 1. számú melléklet 8.8 pontja)
  • csoportos személyszállítás (Szja tv. 1. számú melléklet 8.11 pontja)
  • a munkáltató által a munkavállaló magánszemélynek adott munkaruházati termék (Szja tv. 1. számú melléklet 8.24 pontja)
  • a kifizető által ugyanazon magánszemélynek az adóévben legfeljebb 50 ezer forint értékben juttatott, sporteseményre vagy kulturális szolgáltatás igénybevételére – muzeális intézmény és művészeti létesítmény (kiállítóhely) kiállítására, színház-, tánc-, cirkusz- vagy zeneművészeti előadásra, közművelődési tevékenységet folytató szervezet által nyújtott kulturális szolgáltatás igénybevételére – szóló belépőjegy, bérlet, továbbá könyvtári beiratkozási díj, ide nem értve a Széchenyi Pihenő Kártya szabadidő alszámlájára utalt munkáltatói támogatást (Szja tv. 1. számú melléklet 8.28 b) alpontja)
  • csoportos létszámleépítés miatt elbocsátott, vagy elbocsátandó munkavállalók részére nyújtott olyan szolgáltatás, mellyel a munkáltató a munkavállaló újra-elhelyezkedését támogatja (pszichológiai tanácsadás, az át-, illetve továbbképzés, a munkajogi tanácsadás) (Szja tv. 1. számú melléklet 8.29 pontja)
  • a kifizető, külföldi székhelyű jogi személy, egyéb szervezet által biztosított személygépkocsi magáncélú használata, és az azzal összefüggésben úthasználatra jogosító bérlet, jegy biztosítása (Szja tv. 1. számú melléklet 8.37 pontja)
  • a kifizető által biztosított védőoltás (Szja tv. 1. számú melléklet 8.39 pontja)

Rugalmas ösztönzés – rugalmas juttatások

Ismerje meg a jól működő ösztönzési rendszereket legújabb kiadványunkból!

Rendelje meg most!

Béren kívüli juttatások

A béren kívüli juttatások egy kedvezményesen adózó kör, amely után a kifizető 16 % személyi jövedelemadót, és 14 % egészségügyi hozzájárulást fizet, amelynek alapja a juttatás értékének 1,19-szerese. Az összes közteher 35,70 %.

Fontosabb béren kívüli juttatások értékhatárai 2013-ban:

  • a juttató tulajdonában, vagyonkezelésében lévő üdülőben nyújtott üdültetés évente a minimálbér mértékéig, 98 000 Ft-ig
  • a munkahelyi étkeztetésnek minősülő szolgáltatás keretében a munkáltató telephelyén működő étkezőhelyén megvalósuló ételfogyasztás formájában juttatott jövedelem havi 12 500 Ft-ig, ami lehet természetben adott étkezés a munkahelyen, üzemi étkezés keretében nyújtva és adható utalvány formájában is, ha annak beváltására kizárólag az üzemi étkezőhelyen van lehetőség;
  • Erzsébet utalvány formájában juttatott jövedelem havi 8 000 Ft-ig
  • a Széchenyi Pihenő Kártya szálláshely alszámlájára utalt, évente legfeljebb 225 000 Ft támogatás
  • a Széchenyi Pihenő Kártya vendéglátás alszámlájára utalt, évente legfeljebb 150 000 Ft támogatás
  • a Széchenyi Pihenő Kártya szabadidő alszámlájára utalt, évente legfeljebb 75 000 Ft támogatás
  • utalvány formájában nyújtott iskolakezdési támogatás évente a minimálbér 30 %-áig
  • a helyi utazási bérlet juttatása
  • a munkáltató általi elrendelés alapján a munkakör betöltéséhez szükséges, vagy egyébként a munkáltató tevékenységével összefüggő szakmai ismeretek megszerzését, bővítését szolgáló iskolarendszerű képzés átvállalt költsége évente a minimálbér két és félszereséig, 245 000 Ft-ig
  • a szövetkezet közösségi alapjából nem pénzben juttatott jövedelem évente a minimálbér 50 %-áig
  • a munkáltatói hozzájárulás az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárba havonta a minimálbér 50 %-áig
  • a munkáltatói hozzájárulás az önkéntes kölcsönös egészségpénztárba/önsegélyező pénztárba havonta a minimálbér 30 %-áig
  • a foglalkoztatói hozzájárulás a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménybe havonta a minimálbér 50 %-áig

Egyes meghatározott juttatások

A béren kívüli juttatásnak nem minősülő egyes meghatározott juttatások után a kifizető 16 % személyi jövedelemadót, és 27 % egészségügyi hozzájárulást fizet, amelynek alapja a juttatás értékének 1,19-szerese. Az összes közteher 51,17 %.

Fontosabb béren kívüli juttatásnak nem minősülő egyes meghatározott juttatás 2013-ban:

  • csekély értékű ajándék évente 3 alkalommal, 9 800 Ft értékig
  • kifizető tevékenységének ellátása érdekében biztosított telefonszolgáltatás magáncélú használata korlátlanul
  • rendezvényen, eseményen a résztvevőknek adott ajándéktárgyak 24 500 Ft értékig

A munkavállalónál adóköteles juttatások

Azok az adóköteles juttatások, amelyek sem a béren kívüli juttatásnak nem minősülő egyes meghatározott juttatások, sem a béren kívüli juttatások körébe nem tartoznak, a személyi jövedelemadó fő szabálya szerint a juttató és a juttatásban részesülő között fennálló jogviszony és a juttatás (szerzés) körülményei figyelembevételével az összevont adóalap részeként adóköteles.

Béren kívüli juttatásnak nem minősülő egyes meghatározott juttatások, valamint a béren kívüli juttatások után az adó a kifizetőt terheli. Minden más juttatás után a magánszemély fizeti a személyi jövedelemadót az összevont adóalap részeként a többi jövedelmével összevontan, valamint a magánszemélyt egyéni járulékfizetési kötelezettség is terheli. A kifizető szociális hozzájárulási adót és szakképzési hozzájárulást fizet a juttatás értéke után.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 3.

Profession.hu: beindult az alkalmi munkák szezonja

Beindult az alkalmi munkák szezonja, május második felétől látványosan nőttek az ilyen típusú megbízásokra toborzó álláshirdetések, amelyekben leggyakrabban egyebek mellett felszolgálót, pincért, sofőrt és futárt keresnek – közölte a Profession.hu kedden.

2024. július 3.

Képzési lehetőségekkel lehet megtartani a kifáradt munkavállalókat

A munkavállalók majdnem fele (45%) úgy érzi, hogy az elmúlt évben jelentősen megnőtt a munkaterhelése, kétharmaduk (62%) pedig bizonytalannak érzi helyzetét a munkahelyi változások felgyorsulása miatt. Mindez a készségeik hosszú távú fejlesztésére ösztönzi őket, és 28% akár váltana is munkahelyet egy éven belül – derül ki a PwC Global Workforce Hopes & Fears felméréséből.