Rendkívüli felmondás a készenléti jellegű munkakör miatt


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Kúria szerint önmagában megalapozza a munkavállaló rendkívüli felmondását, ha a munkáltató jogellenesen foglalkoztatja készenléti jellegű munkakörben. Ez akkor is így van, ha a hosszabb teljes munkaidőre szóló megállapodásokat a munkavállaló aláírta.


A készenléti jellegű munkakörök sajátossága, hogy a munkavállalóval a munkáltató megállapodhat hosszabb teljes munkaidő (akár napi 12 óra) alkalmazásában. Ám erre csak akkor van lehetőség, ha a törvény szerint az adott munkakör tényleg készenléti jellegű. Ez két esetben valósulhat meg. Egyrészt, ha a munkavállaló a feladatainak jellege miatt – hosszabb időszak alapulvételével – a rendes munkaidő legalább egyharmadában munkavégzés nélkül áll a munkáltató rendelkezésére. Másrészt, ha a munkavégzés – különösen a munkakör sajátosságára, a munkavégzés feltételeire tekintettel –a munkavállaló számára az általánoshoz képest lényegesen alacsonyabb igénybevétellel jár. Egy konkrét esetben a munkavállaló vitatta, hogy e definíció alapján munkaköre készenléti jellegű lenne, és emiatt törvényesen lenne foglalkoztatható hosszabb teljes munkaidőben. 

A tényállás szerint a munkavállaló őrszolgálat-vezető munkakört töltött be, amely a munkáltató kollektív szerződése szerint készenléti jellegű munkakör volt. Erre tekintettel a felek a munkaszerződésben napi kilenc órás hosszabb teljes munkaidőt rögzítettek. A munkavállaló állítása szerint azonban ezt a munkáltató nem tartotta be, folyamatosan túlmunkát kellett végeznie. A munkavállaló vitatta a munkakör készenléti jellegét is, ami miatt munkaügyi hatósági eljárást is kezdeményezett. A munkaügyi hatóság a bejelentését részben megalapozottnak találta és megállapította, hogy a munkáltatónál 11 munkavállaló napi munkavégzése 85 alkalommal meghaladta a 12 órát. Azt is rögzítette, hogy a felperes munkavállaló munkaköre nem készenléti jellegű, mivel a tevékenység folyamatos odafigyelést igényel, közben pihenésre nincs lehetőség. 

A munkavállaló azonban még a munkaügyi hatóság határozatának bevárása előtt, pár héttel az eljárás kezdeményezése után azonnali hatályú felmondást közölt a munkáltatóval. Ennek indokolása szerint – egyebek mellett – arra hivatkozott, hogy vitatja a készenléti jellegű munkakörben való foglalkoztatás jogszerűségét, ami miatt eljárást is indított a hatóság előtt. Ennek végét pedig azért nem várta meg, mert a kollégái részéről számára fenyegető munkakörnyezet alakult ki, amelyben további munkavállalása lehetetlenné vált. A munkáltató tájékoztatta a munkavállalót, hogy az azonnali hatályú felmondását megalapozatlannak tartja.

 

Az elsőfokú bíróság szerint önmagában az a körülmény, hogy a munkavállaló a munkakörének készenléti jellegét vitatva a munkaügyi hatóságnál eljárást kezdeményezett, nem bizonyítja, hogy a munkáltató a rendkívüli felmondást megalapozó magatartást tanúsította volna. A munkavállaló azt sem bizonyította, hogy a munkáltató a munkahelyi légkör biztosítása, illetve az őt ért fenyegetések kivizsgálása tekintetében követett volna el a munkaviszony fenntartását lehetetlenné tevő magatartást. Ezért az elsőfokú bíróság a munkavállaló azonnali hatályú felmondását jogellenesnek minősítette. 

A másodfokú bíróság osztotta ezt az álláspontot, és arra is rámutatott, hogy a bírói gyakorlat nem tekinti jogszerűnek azt a munkavállalói rendkívüli felmondást, amelynek indoka további tárgyalással kiküszöbölhető lett volna, mert a munkavállaló egy befejezetlen folyamatot talált magára nézve sérelmesnek. A másodfokú bíróság kiemelte, hogy a munkakörét hasonló körülmények mellett látta el már hosszú ideje, a 9 óra/nap kötelező munkaidőről szóló megállapodásokat folyamatosan aláírta. A munkaügyi ellenőrzés kezdeményezésén kívül nincs adat arra, hogy a munkakörének minősítésével kapcsolatos problémájának orvoslása céljából egyéb lépéseket tett volna, tehát azzal a munkáltatóhoz vagy a szakszervezethez fordult volna. A huzamosabb időn át fennálló helyzetet elfogadta. Kezdeményezett ugyan eljárást az azonnali hatályú felmondást megelőzően a munkaügyi hatóságnál, de annak az eljárásnak a végét, továbbá azt, hogy az eljárás eredményéhez képest a munkáltató tesz-e intézkedéseket, nem várta meg. 

A felülvizsgálati eljárás során a Kúria azonban nem értett egyet az eljáró bíróságokkal. Megítélése szerint a felek között a készenléti jellegű munkakörben való foglalkoztatás kapcsán nem volt egyeztetés, illetve nem történt megállapodás előkészítése, így a munkavállaló nem megegyezésre irányuló folyamatot szakított meg az azonnali hatályú felmondásával. Felmondásában sérelmezte a munkakör készenléti jellegét, a munkáltató részéről folyamatosan megvalósított, jogszabállyal ellentétes foglalkoztatást, amelyet a munkáltató eredményesen nem vitatott. Ez pedig a Kúria megítélése szerint önmagában megalapozta a munkavállaló azonnali hatályú felmondását. Nincs jelentősége annak, hogy a munkavállaló a napi kilenc órás munkaidőre vonatkozó megállapodásokat jogviszonya fenntartása érdekében folyamatosan aláírta, mivel a munkáltató alapvető kötelezettsége a munkavállaló munkaszerződés és munkaviszonyra vonatkozó szabály szerinti foglalkoztatása. A készenléti jellegű munkakörben történő jogellenes foglalkoztatás így önmagában megalapozta az azonnali hatályú felmondás jogszerűségét (BH2016. 213.).

A munkáltató számára a készenléti jellegű munkakör vonzereje az azonos bérért elrendelhető több munkaidő (pl. a 12 órás napi munkaidőben megállapodó, készenléti jellegű munkakörben dolgozó munkavállaló 12 órát dolgozik ugyanazért a minimálbérért, amiért az általános teljes munkaidőre szerződött kollégája csak nyolc órát). A bemutatott eset azonban rámutat arra, hogy alkalmazására nem kerülhet sor olyan munkakör esetében, amely valójában sem jelentős időtartamú rendelkezésre állással, sem az általánoshoz képest lényegesen alacsonyabb igénybevétellel nem jár – még a munkavállaló beleegyezése mellett sem.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.

2024. május 8.

Mindent felforgat a mesterséges intelligencia, de a hazai vállalkozók még a kanyarban sincsenek

A vezetői képzések aranykorukat élik, mind a fejlett piacokon, mind globálisan rekordnövekedést mutatva, a következő évtizedben duplázva a szektor bevételét. A BetterManager kutatása alapján minden vezetői képzésre költött dollár hétszeresen térül meg a cégnek, míg egy másik kutatás egy éven belüli 4,1-szeres megtérülést mutatott ki, tehát jelentős megtérülésű versenyképességi faktor a cégvezetők folyamatos tanulása.