Szabályzat nélkül kockázatos a cégautó juttatás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A céges autó sok vállalatnál a béren kívüli juttatások közé tartozik, amit így nem csak üzleti, de magáncélú utazásokra is aktívan használhatnak a dolgozók. Ha azonban cégautó szabályzat hiányában teszik ezt a munkavállalók, az mind rájuk, mind a munkáltatóra nézve jelentős kockázatot hordoz – figyelmeztet újságunkhoz eljuttatott közleményében az Arval.


A flottaszabályzat egyszerre védi a munkavállalót és a munkáltatót, hiszen a céges gépjármű használata során számos vitás helyzet adódhat. Ilyen például, hogy baleset esetén miként osztozzanak a felek a casco önrészén, vagy hogy szülési szabadság idején igényt tarthat-e a dolgozó az autóra. „Gyakran találkozunk azzal, hogy a vállalati flottamenedzserek úgy vélik, hogy a nemzetközi központtól kapott formaszabályzatok teljes védettséget nyújtanak mindkét félnek, de ez sok esetben sajnos nem igaz” – idézi a közlemény Tekse Kálmánt, az Arval Magyarország Kft.  ügyvezető igazgatóját. „A nemzetközi szabályzatok ugyanis sokszor nem fedik le teljesen a helyi piac igényeit, vagy veszik figyelembe a szabályozói környezet sajátosságait. Éppen ezért még egy nagyvállalat esetében is érdemes alaposan áttanulmányozni a kapott szabályzatot, és megtenni a szükséges kiegészítéseket, módosításokat.”

A vitás helyzetek ahhoz vezethetnek, hogy az elsőre kiváló motivációs eszköznek szánt autó a rendszer átláthatatlansága miatt kettős megítélésnek örvend a munkavállalók részéről, flottamenedzseri szinten pedig komoly fejtörést okoz a költségek nyomon követésében. Tekse Kálmán szerint a szabályrendszer kialakítását, vagy annak frissítését mindenképpen érdemes szakértőre bízni, aki képes alaposan feltérképezni az adott cég elvárásait, de vannak olyan irányelvek, amelyek kötelező érvényűek, így például a szabályzatnak rendelkeznie kell a költségkockázatok viseléséről a dolgozó és a munkáltató között, de ki kell térnie a modellválasztékra, a listaárakra, a havidíjakra, valamint az üzemanyag-típusokra is.

Ráadásul ma már alapvető elvárás, hogy a cégautó szabályzat összhangban legyen a vállalat fenntarthatósággal kapcsolatos vállalásaival is. „Üdvözlendő és egyre gyakoribb kérés, hogy a szabályzat a modellválasztás és motorizáltság kapcsán pontos határokat szabjon az emissziós értékeknek. Ennek ugyanakkor nem csak a környezeti terhelés szempontjából van jelentősége, de hosszabb távon gazdaságosabbá is teszi az üzemeltetést” – idézi a közlemény Tekse Kálmánt.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 23.

KSH: a bruttó átlagkereset 658 400 forint

2024. márciusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 658 400, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 452 700 forint volt. A bruttó átlagkereset 13,9, a nettó átlagkereset 13,7, a reálkereset pedig 9,9 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest – közölte csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

2024. május 22.

Hátrányos helyzetűek szakmatanulására nyílik 23 milliárd forintos pályázat

Szakképzési centrumok számára pályázati lehetőség nyílik 23 milliárd forintos keretösszeggel, hátrányos helyzetben lévők szakmatanulásának elősegítésére és rugalmas tanulási utak kialakítására – jelentette be az innovációért, felsőoktatásért, szakképzésért és felnőttoktatásért felelős államtitkár kedden, a Tatabányai Szakképzési Centrumban tartott sajtótájékoztatóján.