Új bevándorlási törvény: egyes vezetőket nehéz helyzetbe hozhat


Sok hazai vállalatnak okoz problémát, hogy vezető vagy magas pozícióban lévő külföldi kollégáik papíron igazolt végzettség hiányában az új bevándorlási törvény alapján egy megítélés alá esnek a vendégmunkásokkal, így számos jogi hátrány érheti őket. A BLS-CEE Ügyvédi Iroda szakértője szerint a külföldieket alkalmazó vállalatoknak személyre szabott jogi megoldásokat kell találniuk a törvénymódosítással keletkezett új kihívásokra.

A 2023. decemberében kihirdetett új bevándorlási törvény gyökerestül átalakította a bevándorlási szabályokat Magyarországon. A szabályozás már január 1-től hatályba lépett, így a vártnál gyorsabb alkalmazkodást igényelt az érintettektől. A változásokon felül 2024. január-február között felfüggesztettek minden tartózkodási engedélyt érintő eljárást, ami további adminisztrációs akadályokat és megoldandó kérdéseket jelent a külföldieket foglalkoztatók számára.

Dancsa-Nábráczky Réka, a régióban több nagyvállalat munkavállalóinak relokációját segítő BLS-CEE Ügyvédi Iroda szakértője szerint az új jogszabály kihívást jelenthet azoknak, akik meghatározott felső vagy szakirányú képesítés nélkül nem a jellemzően vendégmunkások által betöltött, hanem magasabb pozíciót kívánnak betölteni. A korábban hatályos törvény alapján függetlenül a végzettség szintjétől lehetett munkavállalási célú tartózkodási engedélyt igényelni vezetői pozíciókra, ha a kérelmező egyébként rendelkezett az adott pozícióhoz szükséges ismeretekkel, gyakorlattal. Az új törvény egyik legjelentősebb változása, hogy különbséget tesz magas beosztásúak esetében a felsőfokú szakirányú végzettséggel rendelkezők és azzal nem rendelkezők foglalkoztatása között, és utóbbiakat egy kategóriába helyezi a vendégmunkásokkal. Az új törvény eredményeként sok olyan munkavállaló, aki képességei, ismeretei és gyakorlati tapasztalatai alapján megfelel ugyan az adott magas beosztáshoz szükséges munkapiaci elvárásoknak, felsőfokú szakirányú végzettséget igazoló „papír” (például diploma, oklevél, tanúsítvány) nélkül egy megítélés alá kerül a vendégmunkásokkal.

Ez pedig számos hátránnyal jár: egyes pozíciókat egyáltalán nem tölthet be, nem jogosult huzamos tartózkodásra jogosító engedélyt (korábban letelepedési engedély) igényelni, családtagjai nem jogosultak az egyszerűbb eljárást jelentő családegyesítési engedélyt kérni (vagyis a család együttes relokációja kétségessé válik). Engedélyük emellett legfeljebb 3 évre szólhat (szemben a szakirányú végzettségűek maximum 3 évre szóló engedélyével, amely további 3 évekre meghosszabbítható), valamint az ebbe a kategóriába eső évente kiadható engedélyek száma is korlátozott. A BLS-CEE szakértője szerint ezeket az eseteket egyedi jogi megoldásokkal lehet kezelni: a jogi tanácsadóknak több szempont (bevándorlási, munkajogi, adózási kérdések) egyidejű figyelembevételével kell megtalálni a legkedvezőbb tartózkodási engedélyfajtát, amellett, hogy végigvezeti a vállalatot az engedély-kérelmezés szerteágazó folyamatán. Tapasztalataik alapján a nagyvállalatok számára kiemelten fontos, hogy a jogszabályi változások és az eljárási újdonságok ellenére továbbra is gördülékeny legyen a magas beosztású munkavállalók Magyarországra helyezése. A jogszabályváltozás ugyanakkor a kérelmezőkre és az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóságra (OIF) is jelentős terhet helyez, így a korábban kialakult eljárási gyakorlat jelentős változására lehet számítani.

A probléma bemutatása – egy konkrét eset segítségével

Egy harmadik országbeli állampolgár vonatkozó iskolai végzettség és papír nélkül, önmagát képezve magas szintű IT-tudással rendelkezik. A megfelelő szakmai tapasztalat miatt egy magyar cég IT-területen magas pozícióban alkalmazza jelenleg a munkavállalót munkavállalási célú tartózkodási engedéllyel. Az új törvény hatálya alatt a munkavállaló ún. foglalkoztatási célú tartózkodási engedélyt kaphat, mellyel jogi szempontból a vendégmunkásokkal egy megítélés alá esik. Így az új törvény hatálya alatt a munkáltató a hátrányosabb foglalkoztatási feltételek miatt (tehát például, hogy az adott személy legfeljebb 3 évig töltheti be a pozíciót, ezután újabb foglalkoztatási célú tartózkodási engedély kiadása iránti kérelmet kell benyújtania) nem biztos, hogy az adott munkavállaló alkalmazása mellett döntött volna, valamint az adott munkavállaló számára sem feltétlenül vonzó egy olyan ajánlat, ahol a magyarországi huzamos tartózkodás és a családtagok csatlakozása nem biztosított.

Forrás: BLS-CEE Ügyvédi Iroda


Kapcsolódó cikkek

2024. április 15.

Megszüntetné a nemek közötti bérszakadékot az EU

A bérek átláthatóságáról szóló európai uniós irányelv hamarosan részletes jelentésre kötelezi a közép- és nagyvállalatokat a női és a férfi dolgozóik fizetéséről. Az Európai Bizottság döntése értelmében a kikért adatok alapján akár bírósági pert is indíthatnak majd a hátrányosan érintett alkalmazottak – hívja fel a figyelmet az EY. A tanácsadócég kollégái arra ösztönzik a társaságokat, hogy minél hamarabb világítsák át a szervezetüket, és szükség esetén tegyék meg a bérszakadék megszüntetéséhez vezető lépéséket.

2024. április 12.

K&H: megállt a fiatalok jövedelemnövekedése

A korábbi évekre jellemző növekedés után megtorpanás látható a fiatalok jövedelmét tekintve a K&H ifjúsági index szerint. Az idei első negyedévben átlagosan nettó 190 ezer forintos személyes jövedelemről számoltak be a 19-29 évesek. A fiatalok nettó jövedelme egy évvel ezelőtt emelkedett a 180 ezres szint fölé és azóta nagyságrendileg ezen a szinten maradt. Jelentős eltérés látható a nemek között: a férfiak személyes jövedelmének átlaga 220 ezer forintot tett ki, a nőké viszont csak 156 ezret.

2024. április 12.

Időben be kell jelenteni a sztrájkot

A munkáltatónak figyelmeztető sztrájk esetében is olyan megfelelő időben kell értesülnie a tervezett sztrájkról, hogy a vagyonának megóvására, az üzemelés megállásával keletkező kárainak megelőzésére irányuló jogait, az élet- és vagyonvédelemre irányuló kötelességeit teljesíteni legyen képest, illetve az ezzel kapcsolatos munkaszervezési teendőit képes legyen elvégezni. Ennek hiányában a megtartott sztrájk jogellenes.