Változtak a munkába járás költségtérítésének szabályai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítés szabályait a 39/2010. (II. 26.) kormányrendelet tartalmazza, amely többek között meghatározza a munkába járás fogalmát, és a munkáltató által kötelezően fizetendő utazási költségtérítés eseteit valamint mértékét. A személyi jövedelemadóról szóló törvényben az adómentesen adható utazási költségtérítésre vonatkozó előírásokat is ezen kormányrendeletben foglalt szabályok figyelembevételével kell értelmezni. A cikk a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítés 2015. augusztus 1-jétől érvényes változásait mutatja be.


A munkába járás fogalmának értelmezése

A 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 2. § a) pontja szerint munkába járásnak minősül:

  • a közigazgatási határon kívülről a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő helyközi (távolsági) utazással, illetve átutazás céljából helyi közösségi közlekedéssel megvalósuló napi munkába járás és hazautazás, továbbá

  • a közigazgatási határon belül, a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő napi munkába járás és hazautazás is, amennyiben a munkavállaló a munkavégzés helyét – annak földrajzi elhelyezkedése miatt – sem helyi, sem helyközi közösségi közlekedéssel nem tudja elérni.

A napi munkába járás a lakóhely vagy a tartózkodási hely és a munkavégzés helye közötti napi, valamint a munkarendtől függő gyakoriságú rendszeres vagy esetenkénti oda- és visszautazás, a hazautazás pedig a munkahelyről legfeljebb hetente egyszer – az általános munkarendtől eltérő munkaidő-beosztás esetén legfeljebb havonta négyszer – a lakóhelyre történő oda- és visszautazás.

Munkajogi szabályok bérszámfejtőknek

* Munkabér fogalma
* Munkabér elemei (alapbér, bérpótlék, teljesítménybér, ösztönzés) 
* Díjazás munkavégzés hiányában (állásidő, a távolléti díj számítása) 
* Rendkívüli munkaidő díjazása 
* Munkaszüneti nap és díjazás 
* A munka védelme

Előadó: dr. Pál Lajos

Részletek és jelentkezés >>

A munkába járás fogalmának értelmezése két jogszabály vonatkozásában is meghatározó. A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet azokat a feltételeket rögzíti, amelyek megléte esetén a munkáltató a Munka Törvénykönyvének előírásaiból eredő kötelezettsége alapján köteles a meghatározott formában és mértékben megtéríteni a munkába járással kapcsolatban felmerült kiadásokat. A személyi jövedelemadóról szóló törvény 25. §-a pedig a munkába járás jogcímen (akár kötelezően, akár nem kötelezően) kifizetett költségtérítés adókötelezettségéről rendelkezik.

A kormányrendeletben meghatározott feltételek teljesülése esetén a munkáltató köteles a munkába járással kapcsolatos költségeket a kormányrendeletben előírt módon és legalább az előírt mértékben a munkavállaló részére megtéríteni:A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítés módja és mértéke

  • 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 3. §-a szerinti térítés

A munkáltató köteles megtéríteni a munkavállaló munkába járását szolgáló bérlet vagy menetjegy árának 86 %-át mind a napi munkába járásnál, mind a hazautazásnál, azonban a hazautazás esetén felső korlát meghatározással, aminek mértéke 2015-ben legfeljebb havi 35 200 Ft. A hazautazással kapcsolatos költségtérítés felső korlátjának a tárgyévre vonatkozó mértékét a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter minden év január 25-ig hivatalos lapjában közzéteszi.

A kötelező költségtérítés akkor jár, ha a munkavállaló

a) belföldi vagy határon átmenő országos közforgalmú vasút 2. kocsiosztályán,

b) menetrend szerinti országos, regionális és elővárosi autóbuszjáraton,

c) elővárosi vasúton (HÉV-en),

d) menetrend szerint közlekedő hajón, kompon, vagy réven

utazik a munkavégzés helyére, továbbá, ha hazautazás céljából légi közlekedési járművet vesz igénybe.

A bérlettel vagy menetjeggyel el kell számolni a munkáltató felé.

  • 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 4. §-a szerinti térítés

A munkába járás megvalósítható akár közösségi közlekedéssel, akár saját gépjárművel, illetve bármilyen más módon. Ezért a személyi jövedelemadó törvény 25. § (2) bekezdés b) pontja alapján lehetőség van arra, hogy a munkavállaló a munkába járás költségtérítése címén kilométerenként 9 forint bevételnek nem minősülő (adómentes) költségtérítésben részesüljön akkor is, ha egyébként a munkába járás tömegközlekedés igénybevételével is megoldható lenne, de azt a magánszemély nem veszi igénybe.

Tehát a munkáltató a kormányrendelet szerinti napi munkába járás és hazautazás költségtérítését a munkában töltött napokra és a hazautazásokra számítva a közforgalmi úton mért oda-vissza távolság alapulvételével kilométerenként 9 forint értékben is biztosíthatja, illetve a kormányrendeletben meghatározott esetekben, ebben a formában köteles a munkavállaló utazási költségeihez hozzájárulni.

A kormányrendelet szerint az alábbi esetekben jár a munkavállaló részére az utazási költségtérítés a bérlet ill. jegy elszámolása helyett a kilométerenkénti 9 forint értékben:

a) a munkavállaló lakóhelye vagy tartózkodási helye, valamint a munkavégzés helye között nincsen közösségi közlekedés;

b) a munkavállaló munkarendje miatt nem vagy csak hosszú várakozással tudja igénybe venni a közösségi közlekedést;

c) ha a munkavállaló mozgáskorlátozottsága, illetve a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló kormányrendelet szerinti súlyos fogyatékossága miatt nem képes közösségi közlekedési járművet igénybe venni, (akkor is, ha a munkavállaló munkába járását hozzátartozója biztosítja);

d) a munkavállalónak óvodai vagy bölcsődei ellátást igénybe vevő gyermeke van.

A munkába járás utazási költségtérítése a közigazgatási határon belüli napi munkába járás és hazautazás esetén is kötelező a munkáltató számára, amennyiben a munkavállaló a munkavégzés helyét annak földrajzi elhelyezkedése miatt sem helyi, sem helyközi közösségi közlekedéssel nem tudja elérni, ebben az esetben természetesen kizárólag a kilométer-távolság alapján meghatározott utazási költségtérítés nyújtása lehetséges adómentesen (39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 2. § a) pont ab) alpont).

A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló kormányrendelet alapján kötelező költségtérítés a személyi jövedelemadóról szóló törvény rendelkezése alapján a magánszemély adómentes bevételének minősül.  Ebből következik, hogy a kormányrendelet szerinti napi munkába járás és hazautazás költségtérítésének adómentességére vonatkozó rendelkezések nemcsak a közösségi közlekedés igénybevétele esetén érvényesek, hanem személygépkocsi használata esetén is.A kilométer-távolság alapján meghatározott utazási költségtérítés nyújtása a kormányrendeletben fel nem sorolt esetekben a munkáltató számára nem kötelező, de erre is lehetőség van. Ha a munkáltató a munkavállaló részére a kilométerenkénti 9 forint értékben meghatározott költségtérítést biztosítja és az utazás megfelel a kormányrendelet szerinti munkába járásnak vagy hazautazásnak, akkor az előírt mértékű utazási költségtérítés adómentesnek minősül.

Ugyanis a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 25. § (2) bekezdése szerint – megfelelő elszámolás mellett – nem minősül bevételnek a munkába járásról szóló kormányrendelet szerinti munkába járás esetén a munkavállalónak adott azon összeg, amely nem haladja meg

a) az utazási bérlet, az utazási jegy árát, vagy 
b) munkába járás költségtérítése címén, a közforgalmi úton mért oda-vissza távolság figyelembevételével kilométerenként a 9 forintot (napi munkába járás vagy hétvégi hazautazás esetén).

A munkavállalónak a kilométer-távolság alapján meghatározott utazási költségtérítés igénybevételével egyidejűleg nyilatkoznia kell a lakóhelyéről és a tartózkodási helyéről, valamint arról, hogy a napi munkába járás a lakóhelyéről vagy a tartózkodási helyéről történik-e (39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 7. §).

A gépjárművel történő munkába járás esetén nem előírás, hogy a gépjármű a munkavállaló saját gépjárműve legyen, lehetőség van arra is, hogy több munkavállaló akár együtt utazzon egyetlen gépjárműben. Ekkor is mindegyik munkavállalónál adómentes a kilométer-távolság szerinti utazási költségtérítés, amennyiben az utazás a kormányrendelet szerinti napi munkába járás vagy hazautazás feltételeinek megfelel.

A munkáltatónak az utazási költségtérítés módjának kiválasztásánál figyelembe kell vennie a munkavállaló utazási szokásait. Ha a munkába járás közösségi közlekedés igénybevételével történik és a munkavállaló a bérlettel való elszámolást szeretné, a munkáltató nem adhatja a kilométerenkénti 9 forintos értékben meghatározott költségtérítést.

Helyi utazásra szolgáló bérlet juttatás adómentesen

Mivel a munkába járás fogalmában szerepel az átutazás céljából helyi közösségi közlekedéssel megvalósuló napi munkába járás és hazautazás is, a helyi utazásra jogosító jegy, bérlet (például BKV bérlet) is minősülhet adóalapba nem tartozó bevételnek. Ennek feltétele az, hogy a helyi bérletet a magánszemély az adott településen keresztül történő átutazás keretében munkába járásra is használja. Ilyen eset lehet például az, ha a magánszemély Törökbálintról Vácra jár dolgozni, így a munkába járáshoz budapesti helyi bérletet is igénybe kell vennie.

A kizárólag átutazás céljára igénybe vett helyi közösségi közlekedésre szolgáló bérlet és jegy árának teljes vagy részleges megtérítése a munkába járás fogalmának 2010. évi kiterjesztése szerint a magánszemély adómentes bevételének minősül, vagyis ebben a kivételes esetben sem a munkáltatónak, sem a munkavállalónak nem keletkezik adófizetési kötelezettsége (39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 2. § a) pont aa) alpont). Minden más esetben a béren kívüli juttatásként kell megfizetnie a munkáltatónak a helyi bérlet juttatás utáni adókötelezettséget, ami 2015-ben a juttatás értékének 1,19 szerese után 16 % személyi jövedelemadó és 14 % egészségügyi hozzájárulás.

Azonban a teljes képhez tartozik, hogy a munkáltató nem köteles az átutazás céljára használt kizárólag helyi közösségi közlekedési eszközök igénybevételére jogosító bérlet vagy jegy árának megtérítésére, arra csupán lehetősége van. A munkába járás utazási költségeinek megtérítése utazási jegy vagy bérlet ellenében történő elszámolással kizárólag a kormányrendeletben meghatározott közlekedési eszközök igénybevétele esetén kötelező, és ezek között nem szerepelnek a helyi utazásra szolgáló közlekedési eszközök.

Változások 2015. augusztus 1-jétől a munkába járás utazási költségtérítésében

2015. augusztus 1-jétől az utazási költségtérítésre való jogosultság új esettel egészült ki. Azoknak is lehetősége van a közösségi közlekedés helyett gépkocsival munkába járni, akiknek óvodai vagy bölcsődei ellátást igénybe vevő gyermeke van.

A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésre vonatkozó rendelkezések kizárólag a közigazgatási határon kívülről történő helyközi (távolsági) utazással megvalósuló napi munkába járás és hazautazás esetén érvényesek, valamint akkor, amikor a munkavállaló a munkavégzés helyére sem helyi, sem helyközi közösségi közlekedéssel nem tud eljutni.

Azonban további változás, hogy a 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 5. §-a 2015. augusztus 1-jétől lehetővé teszi, hogy a munkáltató saját döntésében a kormányrendeletben meghatározott (közigazgatási határon kívülről történő, illetve közigazgatási határon belülről, ha nincs közösségi közlekedés) munkába járás mellett meghatározott esetekben a közigazgatási határon belül történő munkába járást is a rendelet szerinti munkába járásnak minősítse. Ilyen esetek:

  • a munkavállaló súlyos fogyatékossága miatt nem képes közösségi közlekedési járművet igénybe venni, vagy új szabályként

  • a munkavállalónak óvodai vagy bölcsődei ellátást igénybe vevő gyermeke van. 

Természetesen ezekben az esetekben nem számít a magánszemély jövedelmének, így adómentesen adható a kilométerenkénti 9 forintos költségtérítés.

A bevezetett új szabályok a családok támogatásának jegyében biztosítanak kedvező lehetőséget a munkavállalásban a kisgyermekekkel rendelkezőknek a munkába járás utazási költségtérítésének kivételes, pozitív irányú, általánostól eltérő szabályozásával.

A munkába járás fogalmának értelmezése

A 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 2. § a) pontja szerint munkába járásnak minősül:

  • a közigazgatási határon kívülről a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő helyközi (távolsági) utazással, illetve átutazás céljából helyi közösségi közlekedéssel megvalósuló napi munkába járás és hazautazás, továbbá

  • a közigazgatási határon belül, a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő napi munkába járás és hazautazás is, amennyiben a munkavállaló a munkavégzés helyét – annak földrajzi elhelyezkedése miatt – sem helyi, sem helyközi közösségi közlekedéssel nem tudja elérni.

A napi munkába járás a lakóhely vagy a tartózkodási hely és a munkavégzés helye közötti napi, valamint a munkarendtől függő gyakoriságú rendszeres vagy esetenkénti oda- és visszautazás, a hazautazás pedig a munkahelyről legfeljebb hetente egyszer – az általános munkarendtől eltérő munkaidő-beosztás esetén legfeljebb havonta négyszer – a lakóhelyre történő oda- és visszautazás.

A munkába járás fogalmának értelmezése két jogszabály vonatkozásában is meghatározó. A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet azokat a feltételeket rögzíti, amelyek megléte esetén a munkáltató a Munka Törvénykönyvének előírásaiból eredő kötelezettsége alapján köteles a meghatározott formában és mértékben megtéríteni a munkába járással kapcsolatban felmerült kiadásokat. A személyi jövedelemadóról szóló törvény 25. §-a pedig a munkába járás jogcímen (akár kötelezően, akár nem kötelezően) kifizetett költségtérítés adókötelezettségéről rendelkezik.

Munkajogi kiskönyvtár sorozat

A munka díjazása – 2. átdolgozott kiadás – dr. Kártyás Gábor

Külföldiek magyarországi foglalkoztatása – dr. Ács Vera Judit

Munkajogi kárfelelősség a gyakorlatban – dr. Hanyu Henrietta

A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítés módja és mértéke

A kormányrendeletben meghatározott feltételek teljesülése esetén a munkáltató köteles a munkába járással kapcsolatos költségeket a kormányrendeletben előírt módon és legalább az előírt mértékben a munkavállaló részére megtéríteni:

  • 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 3. §-a szerinti térítés

A munkáltató köteles megtéríteni a munkavállaló munkába járását szolgáló bérlet vagy menetjegy árának 86 %-át mind a napi munkába járásnál, mind a hazautazásnál, azonban a hazautazás esetén felső korlát meghatározással, aminek mértéke 2015-ben legfeljebb havi 35 200 Ft. A hazautazással kapcsolatos költségtérítés felső korlátjának a tárgyévre vonatkozó mértékét a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter minden év január 25-ig hivatalos lapjában közzéteszi.

A kötelező költségtérítés akkor jár, ha a munkavállaló

a) belföldi vagy határon átmenő országos közforgalmú vasút 2. kocsiosztályán,

b) menetrend szerinti országos, regionális és elővárosi autóbuszjáraton,

c) elővárosi vasúton (HÉV-en),

d) menetrend szerint közlekedő hajón, kompon, vagy réven

utazik a munkavégzés helyére, továbbá, ha hazautazás céljából légi közlekedési járművet vesz igénybe.

A bérlettel vagy menetjeggyel el kell számolni a munkáltató felé.

  • 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 4. §-a szerinti térítés

A munkába járás megvalósítható akár közösségi közlekedéssel, akár saját gépjárművel, illetve bármilyen más módon. Ezért a személyi jövedelemadó törvény 25. § (2) bekezdés b) pontja alapján lehetőség van arra, hogy a munkavállaló a munkába járás költségtérítése címén kilométerenként 9 forint bevételnek nem minősülő (adómentes) költségtérítésben részesüljön akkor is, ha egyébként a munkába járás tömegközlekedés igénybevételével is megoldható lenne, de azt a magánszemély nem veszi igénybe.

Tehát a munkáltató a kormányrendelet szerinti napi munkába járás és hazautazás költségtérítését a munkában töltött napokra és a hazautazásokra számítva a közforgalmi úton mért oda-vissza távolság alapulvételével kilométerenként 9 forint értékben is biztosíthatja, illetve a kormányrendeletben meghatározott esetekben, ebben a formában köteles a munkavállaló utazási költségeihez hozzájárulni.

A kormányrendelet szerint az alábbi esetekben jár a munkavállaló részére az utazási költségtérítés a bérlet ill. jegy elszámolása helyett a kilométerenkénti 9 forint értékben:

a) a munkavállaló lakóhelye vagy tartózkodási helye, valamint a munkavégzés helye között nincsen közösségi közlekedés;

b) a munkavállaló munkarendje miatt nem vagy csak hosszú várakozással tudja igénybe venni a közösségi közlekedést;

c) ha a munkavállaló mozgáskorlátozottsága, illetve a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló kormányrendelet szerinti súlyos fogyatékossága miatt nem képes közösségi közlekedési járművet igénybe venni, (akkor is, ha a munkavállaló munkába járását hozzátartozója biztosítja);

d) a munkavállalónak óvodai vagy bölcsődei ellátást igénybe vevő gyermeke van.

A munkába járás utazási költségtérítése a közigazgatási határon belüli napi munkába járás és hazautazás esetén is kötelező a munkáltató számára, amennyiben a munkavállaló a munkavégzés helyét annak földrajzi elhelyezkedése miatt sem helyi, sem helyközi közösségi közlekedéssel nem tudja elérni, ebben az esetben természetesen kizárólag a kilométer-távolság alapján meghatározott utazási költségtérítés nyújtása lehetséges adómentesen (39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 2. § a) pont ab) alpont).

Munkajogi kérdés-válasz szolgáltatás

Használja kérdés-válasz szolgáltatásunkat és kérdezzen szakértőinktől, akik egyénre szabott segítséget nyújtanak az Ön számára 5 munkanapon belül. A kérdezési lehetőség mellett hozzáférést biztosítunk adatbázisunkhoz is, ahol több száz munkajogi kérdés-válasz közül böngészhet.

Részletes információ >>

A kilométer-távolság alapján meghatározott utazási költségtérítés nyújtása a kormányrendeletben fel nem sorolt esetekben a munkáltató számára nem kötelező, de erre is lehetőség van. Ha a munkáltató a munkavállaló részére a kilométerenkénti 9 forint értékben meghatározott költségtérítést biztosítja és az utazás megfelel a kormányrendelet szerinti munkába járásnak vagy hazautazásnak, akkor az előírt mértékű utazási költségtérítés adómentesnek minősül.

A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló kormányrendelet alapján kötelező költségtérítés a személyi jövedelemadóról szóló törvény rendelkezése alapján a magánszemély adómentes bevételének minősül.  Ebből következik, hogy a kormányrendelet szerinti napi munkába járás és hazautazás költségtérítésének adómentességére vonatkozó rendelkezések nemcsak a közösségi közlekedés igénybevétele esetén érvényesek, hanem személygépkocsi használata esetén is.

Ugyanis a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 25. § (2) bekezdése szerint – megfelelő elszámolás mellett – nem minősül bevételnek a munkába járásról szóló kormányrendelet szerinti munkába járás esetén a munkavállalónak adott azon összeg, amely nem haladja meg

a) az utazási bérlet, az utazási jegy árát, vagy 
b) munkába járás költségtérítése címén, a közforgalmi úton mért oda-vissza távolság figyelembevételével kilométerenként a 9 forintot (napi munkába járás vagy hétvégi hazautazás esetén).

A munkavállalónak a kilométer-távolság alapján meghatározott utazási költségtérítés igénybevételével egyidejűleg nyilatkoznia kell a lakóhelyéről és a tartózkodási helyéről, valamint arról, hogy a napi munkába járás a lakóhelyéről vagy a tartózkodási helyéről történik-e (39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 7. §).

A gépjárművel történő munkába járás esetén nem előírás, hogy a gépjármű a munkavállaló saját gépjárműve legyen, lehetőség van arra is, hogy több munkavállaló akár együtt utazzon egyetlen gépjárműben. Ekkor is mindegyik munkavállalónál adómentes a kilométer-távolság szerinti utazási költségtérítés, amennyiben az utazás a kormányrendelet szerinti napi munkába járás vagy hazautazás feltételeinek megfelel.

A munkáltatónak az utazási költségtérítés módjának kiválasztásánál figyelembe kell vennie a munkavállaló utazási szokásait. Ha a munkába járás közösségi közlekedés igénybevételével történik és a munkavállaló a bérlettel való elszámolást szeretné, a munkáltató nem adhatja a kilométerenkénti 9 forintos értékben meghatározott költségtérítést.

Helyi utazásra szolgáló bérlet juttatás adómentesen

Mivel a munkába járás fogalmában szerepel az átutazás céljából helyi közösségi közlekedéssel megvalósuló napi munkába járás és hazautazás is, a helyi utazásra jogosító jegy, bérlet (például BKV bérlet) is minősülhet adóalapba nem tartozó bevételnek. Ennek feltétele az, hogy a helyi bérletet a magánszemély az adott településen keresztül történő átutazás keretében munkába járásra is használja. Ilyen eset lehet például az, ha a magánszemély Törökbálintról Vácra jár dolgozni, így a munkába járáshoz budapesti helyi bérletet is igénybe kell vennie.

A kizárólag átutazás céljára igénybe vett helyi közösségi közlekedésre szolgáló bérlet és jegy árának teljes vagy részleges megtérítése a munkába járás fogalmának 2010. évi kiterjesztése szerint a magánszemély adómentes bevételének minősül, vagyis ebben a kivételes esetben sem a munkáltatónak, sem a munkavállalónak nem keletkezik adófizetési kötelezettsége (39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 2. § a) pont aa) alpont). Minden más esetben a béren kívüli juttatásként kell megfizetnie a munkáltatónak a helyi bérlet juttatás utáni adókötelezettséget, ami 2015-ben a juttatás értékének 1,19 szerese után 16 % személyi jövedelemadó és 14 % egészségügyi hozzájárulás.

Azonban a teljes képhez tartozik, hogy a munkáltató nem köteles az átutazás céljára használt kizárólag helyi közösségi közlekedési eszközök igénybevételére jogosító bérlet vagy jegy árának megtérítésére, arra csupán lehetősége van. A munkába járás utazási költségeinek megtérítése utazási jegy vagy bérlet ellenében történő elszámolással kizárólag a kormányrendeletben meghatározott közlekedési eszközök igénybevétele esetén kötelező, és ezek között nem szerepelnek a helyi utazásra szolgáló közlekedési eszközök.

Változások 2015. augusztus 1-jétől a munkába járás utazási költségtérítésében

2015. augusztus 1-jétől az utazási költségtérítésre való jogosultság új esettel egészült ki. Azoknak is lehetősége van a közösségi közlekedés helyett gépkocsival munkába járni, akiknek óvodai vagy bölcsődei ellátást igénybe vevő gyermeke van.

A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésre vonatkozó rendelkezések kizárólag a közigazgatási határon kívülről történő helyközi (távolsági) utazással megvalósuló napi munkába járás és hazautazás esetén érvényesek, valamint akkor, amikor a munkavállaló a munkavégzés helyére sem helyi, sem helyközi közösségi közlekedéssel nem tud eljutni.

Azonban további változás, hogy a 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet 5. §-a 2015. augusztus 1-jétől lehetővé teszi, hogy a munkáltató saját döntésében a kormányrendeletben meghatározott (közigazgatási határon kívülről történő, illetve közigazgatási határon belülről, ha nincs közösségi közlekedés) munkába járás mellett meghatározott esetekben a közigazgatási határon belül történő munkába járást is a rendelet szerinti munkába járásnak minősítse. Ilyen esetek:

  • a munkavállaló súlyos fogyatékossága miatt nem képes közösségi közlekedési járművet igénybe venni, vagy új szabályként

  • a munkavállalónak óvodai vagy bölcsődei ellátást igénybe vevő gyermeke van. 

Természetesen ezekben az esetekben nem számít a magánszemély jövedelmének, így adómentesen adható a kilométerenkénti 9 forintos költségtérítés.

A bevezetett új szabályok a családok támogatásának jegyében biztosítanak kedvező lehetőséget a munkavállalásban a kisgyermekekkel rendelkezőknek a munkába járás utazási költségtérítésének kivételes, pozitív irányú, általánostól eltérő szabályozásával.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 14.

A munkáltató jogos gazdasági érdekeinek védelme

Nem kétséges, hogy a munkavállaló azáltal, hogy munkát végez, a munkáltató jogos gazdasági érdekeit szolgálja. A munkáltató jogos gazdasági érdekeinek védelme ugyanakkor nem merül ki ennyiben, hanem éppen, hogy arról szól, hogy a munkavállalónak bizonyos magatartásoktól tartózkodnia kell. Az alábbiakban az ezzel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat ismertetjük.

2024. május 9.

Elkezdődött a visszaszámlálás, időben el kell kezdeni a felkészülést a bérszakadék megszüntetésére

Európai uniós szabályozás és gazdasági érdekek is indokolják, hogy a munkáltatók törekedjenek a nemek közötti bérkülönbségek felszámolására. Sok még a nyitott kérdés a szabályozás 2026-os hazai bevezetéséig, de a bérek átláthatóságára irányuló lépéseket már most el kell kezdeni, hiszen a munkáltatók számára így is csupán bő egy év áll rendelkezésre. Várhatóan komoly kihívást jelent majd a megfelelő, jogi és HR ismeretekkel egyaránt rendelkező szakember megtalálása, aki képes lesz menedzselni a vállalkozásoknál a bérszakadék megszűnéséhez vezető folyamatot, beleértve természetesen a dolgozói oldalon felmerülő kérdéseket, feszültségeket.

2024. május 9.

Kizárólag megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató üzem Dabason a Prohuman cégcsoportnál

Jelentős tartalékot jelenthet a magyar munkaerőpiacon a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása. Ezért is nyitott a Prohuman cégcsoport Dabason kizárólag fogyatékosággal élőket foglalkoztató csomagolóüzemet, ahol már 55 kolléga végez értékteremtő munkát. Magyarország piacvezető HR szolgáltatója így immár irodái mellett öt telephelyen és egy call centerben dolgozik megváltozott képességű dolgozókkal országszerte.