Lássa át a nyugdíjrendszert! (x)


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az öngondoskodás jelenlegi rendszerét mutatja be teljes körűen az Adó kódex legfrissebb száma, az Öngondoskodás 2016. Most a magyar nyugdíjrendszer kialakulásáról olvashat 1927-től napjainkig. Az Adó kódex friss számát itt rendelheti meg.


A modern társadalmakban az időskori szociális gondoskodás alapvető formája a nyugdíj. A szociális gondoskodásnak ez a formája az iparosodott, de legalábbis az iparosodás útjára lépett társadalmak jellemzője. Az elsősorban mezőgazdasággal foglalkozó, kistelepüléseken élő közösségekben a családokban több generáció élt együtt, a már nem munkaképes öregekről a család fiatalabb generációi gondoskodtak, az esetleg család nélkül maradt öregekről pedig a tágabb rokonság, esetleg a faluközösség gondoskodott. A nyugati társadalmakban az első nyugdíjakat a középkori városok céhei fizették: a céhek aktív tagjai támogatták a már nem munkaképes tagokat, bízva abban, hogy munkaképtelenné válásuk esetén majd ők is kapnak segítséget.

Nagyon hasonló elvek mentén alakult ki a vállalati nyugdíjak korai rendszere is. A vállalatok nyugdíjat fizettek azoknak a volt munkavállalóiknak, akik sok éven át hűségesek voltak a vállalathoz, hosszú éveken át, inaktívvá válásukig a vállalat alkalmazottaiként dolgoztak. A szociális gondoskodásnak a nyugdíjhoz nagyon hasonló formája volt a jellemzően bányavidékeken a helyi egyházközség keretében működő karitatív tevékenység, amelynek keretében önkéntes hozzájárulásokból az egyházközség támogatást nyújtott a munkában, balesetben megsérült, megrokkant, munkaképtelenné vált, illetve idős kora miatt már dolgozni nem képes bányászoknak, illetve helyenként a meghalt bányász özvegyének, kiskorú gyerekeinek is. Ezt követték a munkavállalók szélesebb körére kiterjedő vállalati vagy ágazati nyugdíjak.

Az időskori nyugellátás formájának fejlődésében a következő lépcsőfok a vállalati nyugdíjalapok voltak. Ezek a nyugdíjalapok jellemzően egy-egy nagyvállalat mellett, de attól függetlenül jöttek létre, befizetéseket a munkavállalók és a vállalatok is teljesítettek. A befizetett összeg és annak befektetése révén elért vagyonból a nyugdíjba vonulás után életjáradékot fizettek a vállalat volt alkalmazottai részére. Az első állami nyugdíjak a 18. század végén, a 19. század első felében jelentek meg.

Magyarországon a szociális ellátásoknak ebben az időszakban megvalósított reformja keretében (a kötelező betegségi és baleseti biztosítást az 1927. évi XXI. törvénycikk vezette be) az 1928-ban elfogadott törvény (az öregség, rokkantság, özvegység és árvaság esetére szóló kötelező biztosításról szóló 1928. évi XL. törvénycikk) tette első ízben kötelezővé a nyugdíjbiztosítást a vállalatok, üzemek és hivatalok alkalmazottai részére. A nyugdíjbiztosítás ekkor még közel sem volt teljes körű, például nem terjedt ki a mezőgazdaságra, az állattenyésztésre, a halászatra. Mivel Magyarország ebben az időszakban még alapvetően agrárország volt, csak a felnőtt népesség kisebb része vált biztosítottá. [Az agrármunkások nyugdíjbiztosítását csak az 1938-ban elfogadott törvény vezette be (a gazdasági munkavállalók kötelező öregségi biztosításáról szóló 1938. évi XII. törvénycikk)].

A nyugdíjbiztosításról szóló törvény hatálya nem terjedt ki az állami és közszolgálati alkalmazottakra sem, ezek nyugellátásáról az állam külön jogszabály alapján gondoskodott.

A nyugdíjbiztosításról szóló törvény hatályalépésekor Magyarországon a születéskor várható élettartam férfiak esetében 48,7, nők esetében 51,8 év volt (1930-ban); azonban a törvény a nyugdíjkorhatárt 65 évben állapította meg. A születéskor várható élettartam alapján várható volt, hogy a biztosítottak viszonylag kis része válik majd jogosulttá a nyugdíjbiztosításra, azon egyszerű oknál fogva, mert a többség a jogosulttá váláshoz szükséges életkort nem éri el. Ez a tény a nyugdíjbiztosítási rendszer finanszírozhatóságát és fenntarthatóságát alapvetően befolyásolta.

A nyugdíjjárulékot nem az állam szedte be, hanem a kifejezetten erre a célra alapított biztosító intézet. A biztosító intézetnek a biztosítottak és azok munkáltatói voltak tagjai. A nyugdíjat ugyanezek a biztosító intézetek folyósították. A beszedett járadékot a biztosító intézetek a törvényben meghatározott módon befektették, ez a tőke szolgált a nyugdíjak kifizetésének forrásául.

A nyugdíjtörvény lehetővé tette az önkéntes biztosítási jogviszony létesítését is, azonban csak meghatározott alanyi kör számára. A kötelező nyugdíjbiztosítási rendszerből kimaradók részére jellemzően az önkéntes biztosítás lehetősége sem volt biztosított.

A biztosító intézetek a vagyonuk nagy részét a II. világháború végére elvesztették, a nyugdíjfizetési kötelezettségüknek nem tudtak eleget tenni. Emiatt 1947. január 1-jei hatállyal a kötelező nyugdíjbiztosítási rendszert átalakították, a korábbi várományfedezeti nyugdíjrendszert felváltotta az azóta is létező felosztó-kirovó rendszer.

A két rendszer közötti alapvető különbség az, hogy míg az előbbiben a nyugdíj folyósításának fedezetét a járulékokból és azok befektetéséből felhalmozott vagyon biztosítja, az utóbbi esetében a nyugdíj fedezete a mindenkori járulékbefizetés, azaz, amíg a várományfedezeti rendszerben a járulékfizetők önmagukról gondoskodnak (a nyugdíjbiztosítási járulék megfizetése lényegében a megtakarítás egyik formája), addig a felosztó-kirovó rendszerben az éppen járulékfizetők biztosítják az akkor fizetendő nyugdíjak fedezetét (a nyugdíjbiztosítási járulék nem minősül megtakarításnak, a befizetett összeg nem a járulékfizető ellátásának a fedezete).

Az elmúlt 70 év alatt a kötelező nyugdíjbiztosítás rendszere többször is változott, de ez az alapvető jellemzője nem módosult. 1952. január 1-jétől kezdődően (a dolgozók egységes társadalombiztosítási nyugdíjáról szóló 1951. évi 30. törvényerejű rendelet értelmében) a nyugdíjbiztosítás minden munkaviszonyban álló dolgozóra és hozzátartozójára kiterjedt, lényegében ekkortól vált általánossá és teljes körűvé. Bevezették férfiak esetében a 60 éves, a nők esetében az 55 éves nyugdíjkorhatárt. Az 1954. október 1-jén hatályba lépett újabb nyugdíjszabályozás (a dolgozók társadalombiztosítási nyugdíjáról szóló 1954. évi 28. törvényerejű rendelet) a nyugdíjbiztosítás lényeges szabályait nem változtatta meg, az ellátások feltételeit csak részben módosította. Az 1959. január 1-jén hatályba lépett szabályozás (a dolgozók társadalombiztosítási nyugdíjáról szóló 1958. évi 40. törvényerejű rendelet) szerint a teljes nyugdíjra való jogosultsághoz szükséges szolgálati időt férfiak esetében 25, nők esetében 20 évben állapították meg, az ennél rövidebb szolgálati idővel rendelkező biztosított résznyugdíjra, a hosszabb szolgálati idővel rendelkező személy pedig kiegészítő nyugdíjra volt jogosult. A kötelező szolgálati idő elérése esetén 5 év korkedvezmény járt bizonyos munkakörben dolgozók részére (korkedvezményes nyugdíj).

A nyugdíjrendszer egységesítésére 1975. július 1-jei hatállyal került sor (a társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény). A szolgálati időt és a korhatárt egységesítették, a nyugdíj megállapításának alapja az utolsó 5 munkában töltött év közül annak a 3 évnek a keresetátlaga, amelyik a jogosult számára a legkedvezőbb volt.

A 90-es évek elejére a kötelező nyugdíjrendszer fenntartása egyre nagyobb terhet rótt a költségvetésre. Jelentősen nőtt a nyugdíjra jogosultak száma, a járulékfizetők száma viszont részben demográfiai okokból, részben a gazdasági és társadalmi változások miatt egyre jelentősebb munkanélküliség miatt csökkent. A nyugdíjkassza hiányát egyre nagyobb összeggel kellett a központi költségvetésnek kipótolnia. Egyértelművé vált, hogy a nyugdíjrendszer alapvető reformra szorul. A reform egyik eszköze volt az időskori öngondoskodás szerepének növelése, az ezt támogató intézményrendszer létrehozása.

Az Adó kódex Öngondoskodás 2016 címet viselő friss száma ismerteti a hazai magánnyugdíjpénztárak rövid történetét, majd részletesen, az alábbi tematika szerint mutatja be az öngondoskodás jelenlegi rendszerét:

I. fejezet – Önkéntes pénztárak
II. fejezet – Nyugdíjbiztosítás
III. fejezet – A foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmény és annak szolgáltatásai
IV. fejezet – Nyugdíj-előtakarékossági számla
V. fejezet – Lakás-takarékpénztári megtakarítás, lakásszerzési támogatás
VI. fejezet – Tartós befektetési számla

Az Adó kódex Öngondoskodás 2016 című számát itt rendelheti meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 16.

Így lehet rokkantsági ellátásból nyugdíj

Az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése nemcsak azok számára nyitja meg a nyugdíj-igénylés lehetőségét, akik megelőzőleg folyamatosan dolgoztak. Megnyílik ez a lehetőség azok számára is, akik egészségi állapotuk miatt rokkantsági ellátásban részesülnek.

2024. május 13.

Árvaellátás unoka és testvér részére

A hozzátartozói nyugellátások között van néhány ritkábban előforduló, kevésbé ismert hozzátartozó nyugellátás is. Az egyik ilyen ellátás az árvaellátás keretében található: az unoka, illetve a testvér árvaellátása, a másik a szülői nyugdíj.