Tüntetés a járulékreform ellen a Dacia-gyárban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Pitesti-Nagyszeben autópálya mielőbbi megépítéséért, és a bukaresti kormány által bejelentett járulék- és adóreform ellen tüntettek kedden Románia legfontosabb exportőre, a Dacia autógyár alkalmazottai.


Az ország legnagyobb, évi több mint 5 milliárd euró forgalmat lebonyolító vállalatának mioveni, Pitesti melletti telephelyén rendezett megmozduláson több ezren követelték a Déli-Kárpátokat átszelő 123 kilométeres autópálya-szakasz megépítését, amely bekötné az évi több mint százezer gépkocsit gyártó vállalatot az európai gyorsforgalmi úthálózatba.

A pitesti Dacia-üzemek alkalmazottai attól tartanak, hogy az autópálya-összeköttetés késlekedése miatt a Renault-csoport elköltözteti üzemét Romániából. A cégcsoporton belül komoly konkurencia a Dacia számára a Renault marokkói vállalata: a Dacia márka több modelljét is Tangerben szerelik össze.

A tüntetésen felszólaló szakszervezeti vezetők élesen bírálták a kormány küszöbön álló járulék- és adóintézkedéseit. A bukaresti kormány a jövő évtől a munkavállalókra hárítana minden társadalombiztosítási járulékot, így a munkáltatóknak mintegy 20 százalékkal meg kellene emelni a bruttó béreket ahhoz, hogy az alkalmazott nettó jövedelme ne csökkenjen. A Dacia szakszervezeti vezetői attól tartanak, hogy ágazati munkaszerződés, vagy valamely kötelező érvényű jogszabály híján a munkáltatókat semmi sem kényszeríti arra, hogy a bruttó bérek növelésére fordítsák az eddig tb-járulékokra befizetett összeget, és ne könyveljék el nyereségként. Ez utóbbi esetben a nettó bérek csökkennének.

[htmlbox Tb_Kommentár]

 

Az A1-es jelzésű, bizonyos dél-erdélyi szakaszokon már elkészült autópályát két éve kötötték össze a magyarországi gyorsforgalmi úthálózattal, de egyelőre a határtól csak a bánsági Marzsináig (Margina) lehet eljutni rajta. A román kormány tervei szerint jövőre befejeződik az építkezés erdélyi része, és Nagyszebentől a nyugati határig lehet majd sztrádán közlekedni. A Bukarest környéki autópályákat az európai hálózatba bekötő Pitesti-Nagyszeben autópálya-projektről nincsenek bíztató hírek, sőt, augusztusban a közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság szerződést bontott a megvalósíthatósági tanulmány készítésével megbízott olasz-román vegyesvállalattal és úgy döntött, hogy a tanulmányt „házon belül”, saját mérnökeivel fogja elkészíttetni.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 26.

Jön a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás

Egyszerűsítheti a jogviszonyok mindennapi ügyintézését az adóhatóság vezetésével működő konzorcium uniós támogatással létrejövő fejlesztése, a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) – közölte a NAV.

2024. június 24.

Mit jelent a nyugdíjelőleg?

Sokaknak nyugdíj-igényük benyújtása után először nyugdíjelőleget állapítanak meg. Az ezzel kapcsolatos rendelkezéseket a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) tartalmazza.

2024. június 20.

Hogyan kérhetünk igazolást a szolgálati időről?

Gyakran előfordul, hogy a nyugdíjkorhatár betöltésétől még hosszú évekre lévő személy készülődni kezd a nyugdíjba vonuláshoz, ahogy mondani szokták: összeszámíttatja az éveit. Különösen gyakran teszik ezt azok a hölgyek, akik a nők kedvezményes nyugellátását, a „nők 40”-et tervezik igénybe venni, és egészen pontosan szeretnék tudni, hogy ez mikortól lehetséges számukra.