Változások a TB-kifizetőhelyeknél

Szerző: Pentz Edina
Dátum: 2021. március 29.
Címkék: , , ,
Rovat: ,
A 100 fős munkavállalói létszám feletti cégeknél a pénzkifizetéssel járó TB szolgáltatásokat a munkáltatónak kell elbírálnia, kifizetnie. A nagy munkáltatókat érintő táppénz, CSED, GYED, GYES, GYET ellátásokban változások jönnek.

A nagyobb, 100 fő feletti munkáltatóknál a bérszámfejtési feladatok részeként kell a dolgozók táppénz, csed, gyed ellátását is megoldani. Minden olyan TB-ellátás ebbe a körbe tartozik, amely a munkavállaló a biztosítási jogviszonya alapján juttatandó. Szeretnénk néhány fontos részletre, hibára felhívni a figyelmet ezekkel a ellátásokkal kapcsolatban!

1. Új orvosi igazolás

2021. január 1-jétől került használatba az új, egységes formátumú keresőképtelenségi igazolás, amelynek elnevezése „Orvosi igazolás keresőképtelen állományról”, vagy szakmai berkekben az 5. számú melléklet. Ezzel egy csapásra megszüntetésre kerültek a régi típusú rózsaszínszínű nyomtatványok. Az új formátumú nyomtatvány egyfelől elérhető az egészségbiztosító által biztosított nyomtatványként, másrészt – mivel ezeken a nyomtatványokon már nem szerepel sorszám -, az orvosok és az egészségügyi szolgáltatók is előállíthatják, figyelve az igazolás tartalmi elemeinek megtartására!

  • Az új típusú keresőképtelenségi igazolást legalább 2 hetenként ki kell állítania az orvosnak, abban az esetben, ha a biztosított keresőképtelenségi időszaka a 2 hetet meghaladja.
  • A nyomtatvány kitöltésével kapcsolatban kiemelendő a „Munkaköre” rovat, amelynek kulcsszerepe van akkor, ha az adott munkavállaló egyidejűleg fennálló több biztosítási jogviszonnyal rendelkezik. Ilyenkor a táppénz igényét csak akkor lehet külön-külön mindegyik jogviszonyában elszámolni, ha a biztosított rendelkezik a megfelelő számú eredeti orvosi igazolással. Beazonosítása a munkaköre alapján történik!
  • A második rész vonatkozik a gyermekápolás miatti táppénzre, kitöltésére akkor van szükség, ha a biztosított a 12 évesnél fiatalabb beteg gyermekét otthon ápolja.
  • A harmadik résznél kell megadni a biztosított táppénzes időszakra vonatkozó lényeges elemeket, mint például a keresőképtelenség időtartamát, a keresőképtelenség kódját vagy a keresőképessé válás idejét.
  • A keresőképtelenségi igazolás záró részében kell feltüntetni a nyomtatványt kiállító orvos hitelességét igazoló adatait. Ezek az adatok elengedhetetlenek az orvosi igazolás elszámolása érdekében.

A hatályos kormányrendelet* nem tartalmaz türelmi időszakot az új orvosi igazolások tekintetében, vagyis kizárólag csak az új formátumú nyomtatványon lehet igazolni a keresőképtelenséget!

2. GYED, GYES, GYET meghosszabbítása – TB-kifizetőhelynél plusz adatszolgáltatás

Ismét meghosszabbításra kerülnek egyes egészségbiztosítási és családtámogatási ellátások a veszélyhelyzet ideje alatt. A kihirdetett 128/2021. (III. 13.) kormányrendelet értelmében azon gyermekgondozási díj ellátások, gyermekgondozást segítő ellátások és gyermeknevelési támogatásban részesülők, akiknek 2021. március 14-én vagy az azt követő időszakban szűnne meg az ellátásuk, automatikusan meghosszabbításra kerülnek 2021. április 7-ig.

A jogosultságok továbbfolyósítására, tehát nem kell külön kérelmet benyújtani az érintetteknek az illetékes szakhatóságok felé, mert a rendeletben foglaltak hivatalból kerülnek megállapításra.

Viszont ugyanazon gyermekre vonatkozóan most is csak egy ellátásban részesülhet a biztosított! Vagyis a gyermekgondozási díj folyósítási idejére nem részesülhet még gyermekgondozást segítő ellátásban vagy gyermeknevelési támogatásban is.

A társadalombiztosítási kifizetőhelyek szempontjából nem kell külön határozatot hozni az ellátások meghosszabbításról, azonban a havi egészségbiztosítási statisztika terén plusz adatszolgáltatást kell végezni.

3. CSED-igénylés – milyen dokumentum kell a TB-kifizetőhelynek?

A csecsemőgondozási díj igénylése során az új táppénzes igazolás már nem használható a szülés várható idejének igazolására. A régi nyomtatvány erre lehetőséget adott az orvosoknak – mivel a “terhességi állományba vételről” elnevezés szerepelt az igazoláson. Ezzel szemben az új igazoláson már csak a betegség miatti keresőképtelenségi időszak kerülhet lejelentésre, ez a dokumentum másra nem alkalmazható.

A CSED igényléséhez jelenleg egy külön igazolást kell kiállítania az orvosnak, amely az alábbi adatokat tartalmazza:

  • személyi adatok (a várandós nő neve, születési dátuma, anyja neve, TAJ-száma, lakcíme),
  • a szülés várható ideje,
  • az igazolás kiállításának dátuma,
  • az orvos adatai (a kiállító szolgálat kódja, az orvos aláírása, bélyegzőlenyomata).

Mind a TB-kifizetőhelyi feladatot helyben ellátó munkáltatók, mind a kiszervezett TB-kifizetőhelyi szolgáltatást ellátók munkáját segíti, az az érvényben lévő szabályozás, mely szerint a táppénzes igazolásokat elektronikus úton is be lehet nyújtani. Ennek feltétele, hogy a jogszabályban szereplő tartalmi elemek és az orvos által igazolt hitelesség megfelelő legyen!

A bejegyzés szerzője Pentz Edina, az RSM Hungary bérszámfejtési üzletágának vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek:


Haladékot adott a NAV a járuléktartozóknak
2021. február 22.

Március 10-ig még rendezhető az elmaradás, így több mint három hét haladékot nyernek járulékügyük intézésére azok, akiknek a törvény alapján érvénytelenné válna a taj-száma.

Változhat az idősek vásárlási idősávja
2020. december 10.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter online tájékoztatóján elmondta, hogy az egyeztetése után a kormány nyitott a szabályok módósítására.