2021-től vége a vám- és áfamentes külföldi online rendeléseknek
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az Európai Unión kívülről rendelt termékeknél 22 euró alatt – ami jelenleg majdnem 7 ezer forint – nem kell megfizetni a vámot és az általános forgalmi adót, ám ez nem lesz mindig így.
2021 január elseje után Brüsszel megszünteti a 22 eurónál kisebb értékű postai küldemények adómentességét – hívta fel a figyelmet a Növekedés.hu-nak adott interjúban Sepsi Edit, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Repülőtéri Igazgatóságának igazgatóhelyettese. A szakember szerint csak ez az intézkedés évente 7 milliárd euró plusz bevételt hozhat a tagállamoknak.
Sepsi Edit az interjúban úgy fogalmaz: jelenleg egy legális kiskapu segíti a határokon átnyúló távol-keleti kereskedelmet. Ha valaki az Európai Unión kívülről rendel terméket, akkor 22 euró alatt – ami jelenleg majdnem 7 ezer forint – nem kell megfizetni a vámot és az általános forgalmi adót. A 22,1 és 150 euró (47 700 forint) közötti küldemény még vámmentes, de már 27 százalékos áfa terheli, 150 euró felett pedig adó- és vámköteles. Ezt a lehetőséget számos ázsiai online kereskedő kihasználja, és azzal trükközik, hogy 22 eurónál alacsonyabb összeget tüntet fel az ajándéknak nevezett csomagon, függetlenül attól, hogy értékes iPhone vagy tablet van benne. Egy postai szakember mesélte – idézi fel az interjúban az igazgatóhelyettes – a saját szemével látta, hogyan készülnek odakint ezek a címkék: úgy van beállítva a számítógép, hogy például csak minden tizedik csomagra nyomtat valós értéket. Így lesz igazán olcsó a kínai áru, ami jelentős károkat okoz az uniós vállalkozásoknak, így az európai gazdaságnak.
Az adóhatóság azzal készül a jogszabályváltozásra, hogy olyan honlapot hozna létre, ahol az ügyfél feltöltheti az adatokat az általa megrendelt küldeményről, ez alapján a rendszer automatikusan megállapítja a fizetendő vámot, amelyet – többek között – bankkártyával lehet kifizetni. Egyszóval az ügyfél saját maga végzi el az áru vámkezelését. Ebben nagy segítséget jelent majd, ha már mindenkinek lesz e-személyi igazolványa és/vagy ügyfélkapuja – olvasható az interjúban.