A cégtelefon magáncélú használata


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A cégtelefon magáncélú használata miatt a személyi jövedelemadó törvény szerint a cégeknek, szervezeteknek már évek óta adót kell fizetniük. Az Adó szaklap 2011/15. számában megjelent cikk az ezzel összefüggő adózási tudnivalókat eleveníti fel, ugyanis ezt az adókötelezettséget is érintették a nem pénzbeli juttatásokkal összefüggő, 2011-től megváltozott szabályok.

A személyi jövedelemadó törvényben (Szja-törvény) 2011. január 1-jétől a természetbeni juttatás fogalma megszűnt, de az adóztatás elve lényegét tekintve változatlan maradt. A korábban természetbeni juttatásnak nevezett nem pénzbeli jövedelmek – ilyennek minősült a cégtelefon magáncélú használata is – egy részénél a közterheket továbbra is az ilyen jövedelmet juttató cégnek, szervezetnek (bármely kifizetőnek, illetve munkáltatónak) kell megfizetnie. A kifizető adókötelezettsége mellett adható juttatásokra vonatkozó közös szabályokat (az adóalap meghatározását, az eljárást) a 2011. január 1-jétől hatályos Szja-törvény 69. §-a tartalmazza, az egyes juttatásokról – köztük a cégtelefon magáncélú használatáról – a 70. §-a, illetve a kedvezményezett béren kívüli juttatásokról a 71. §-a rendelkezik.

A cégeknél, szervezeteknél rendelkezésre álló telefonszolgáltatás (cégtelefon) az üzleti, hivatali kapcsolatok hatékony működésének, a magánéleti érintkezésnek egyaránt elengedhetetlen feltétele, vagyis nélkülözhetetlen munkaeszköz, és kétségtelen, hogy rendszeres magáncélú használata sem zárható ki.

A kifizető adókötelezettségével járó meghatározott juttatásnak minősül a tevékenységének ellátása érdekében biztosított helyi és távolsági távbeszélő-szolgáltatás, munkaeszközként kiadott mobiltelefonok, továbbá az internetprotokollt alkalmazó beszédcélú adatátvitel-szolgáltatás magáncélú használata címén meghatározott adóköteles jövedelem [Szja-törvény 70. § (1) bekezdés b) pont].

A cégtelefon magáncélú használata miatt 16 százalék szja és 27 százalék egészségügyi hozzájárulás (eho) fizetésére kötelezett minden telefonszolgáltatást előfizető vagy közvetített szolgáltatásként vásárló kifizető, ha a számlával (továbbszámlázással) érintett hívószámokról olyan magánbeszélgetések (is) kezdeményezhetők, amelyek költsége a kifizetőt terheli [Szja-törvény 69.§ (1) bekezdés; Eho-törvény 3. § (1) bekezdés ba) pont].

A kötelezettség minden intézményre, cégre (egyszemélyes társaságra, evaalanyokra is) kiterjed. Az egyéni vállalkozó (akkor is, ha evaalany) kifizetői minőségében kötelezett a cégtelefon magáncélú használata miatti szja és eho fizetésére, azaz akkor, ha a tevékenységében – akár más (cég, intézmény stb.) nevében – közreműködő magánszemély számára telefonhasználatot biztosít. Ugyanakkor az „önfoglalkoztató” egyéni vállalkozót ilyen adókötelezettség nem terheli, mivel önmagával szemben nem kifizető, és esetében a törvény a telefonszolgáltatás magáncélú használatát vagy annak lehetőségét nem határozza meg adóztatható körülményként.

A közterhek alapjának meghatározása

A telefonszolgáltatás magáncélú használata címén adóköteles jövedelemként, a kifizetőt a juttatás, szolgáltatás miatt terhelő kiadásokból azt a részt kell figyelembe venni, amelyet a kifizető a magáncélú használat értékéből nem téríttet meg a szolgáltatást igénybe vevő magánszemélyekkel. A 16 százalék szja és 27 százalék eho alapja a meg nem térített rész 1,19-szerese [Szja-törvény 69.§ (2) bekezdés].

A magáncélú használat értéke a kifizetőt terhelő kiadásból, azaz a szolgáltató által kibocsátott számla (a közvetített szolgáltatásról szóló számla) szerinti (áfával együtt számított) értékből többféleképpen is meghatározható [Szja-törvény 70.§ (5) bekezdés c) pont].

1. Az egyik lehetőség, hogy az említett telefonszolgáltatások miatt a kifizetőt terhelő (a nevére számlázott) összegből tételesen elkülönítik az üzleti, hivatali használat és a magánhasználat díját. Ha a magáncélú használat meghatározása a számlaértékből tételes elkülönítéssel történik,

– ki kell gyűjteni a forgalomarányos tételeket,

– ki kell gyűjteni a magáncélú hívások miatt számlázott forgalomarányos tételeket,

– a magáncélú hívások díjának az összes figyelembe vett forgalomarányos díjjal történő elosztásával meg kell határozni a forgalomarányos kiadások magáncélú hányadát,

– a magáncélú használat miatti számlaérték a magáncélú hívások miatt számlázott forgalomarányos tételek és nem forgalomarányos kiadások magáncélú használattal arányos részének együttes összege.

A tételes kigyűjtés az adózás rendjéről szóló törvény bizonylatkezelésre, nyilvántartás-vezetésre vonatkozó szabályainak figyelembevételével történhet, vagyis oly módon, hogy az adó alapjának megállapítására, ellenőrzésére az alkalmas legyen.

A hívások tételes elkülönítésének választása esetén, azok azonosításához alkalmas lehet bármely olyan módszer, amely a kifizető terhére számlázott díjjal egybevetve ellenőrzés esetén csak akkor kérdőjelezhető meg, ha az adóhatóság bizonyítja a módszer alkalmatlanságát vagy tartalmának valótlanságát. Célszerű lehet például hívásnapló vezetésének előírása, amelyben a használók feltüntetik az üzleti, hivatali célból hívott számot és a beszélgetés okát (például X. megrendelő visszahívása). A hívásnapló a kifizető szempontjából is hasznos, mert feltehetően visszatartja a használókat a kifizető számlájára történő magánbeszélgetéstől. Más módszer is elfogadható lehet, például az üzleti és magánbeszélgetések eltérő kódolásán alapuló módszer, amelynek alapján szétválaszthatóak a kétféle használat díjrészei. Ennél és a hívásnapló esetében is a részletes számla egybevetése alapján megállapítható az egyes magánszemélyek hívása. Ezzel a módszerrel igazolható akár az is, hogy egyáltalán nem történt magánbeszélgetés. Az érintett magánszemélyek közlése a hívás céljára vonatkozóan, illetve választása a kódok közül olyan nyilatkozatnak minősül, amelyet ellenkező bizonyítás hiányában el kell fogadni. Bármely esetben fontos azonban az adatvédelmi szabályok betartása, ami azt jelenti, hogy a hívott számok közül a telefon üzemeltetőjének részletes adatkérése és ellenőrzése csak az üzleti hívásokra irányulhat. Vagyis a magánbeszélgetések költségét maradékelven – a hívott fél és a hívási cél megjelölése nélkül – jogszerű a számlából megállapítani.

2. A tételes elkülönítés helyett választható lehetőség, hogy a számlaértékből 20 százalék számít a magáncélú használat értékének. A magánbeszélgetések tételes elkülönítése a legtöbb esetben túlzott adminisztrációt jelent (pl. több telefon, több magánszemély használó esetén, telefonkártya esetében). Emiatt a gyakorlatban célszerű és jóval egyszerűbben alkalmazható megoldás, ha a kifizető az áfával együtt számított számla értékből 20 százalékot tekint magáncélú használat miatt felmerült kiadásnak.

3. Abban az esetben, ha a magáncélú telefonhasználat tételes elkülönítése nem lehetséges, a kifizetőt terhelő számlázott érték 20 százalékát kell a magáncélú használat értékének tekinteni. Így például, ha a számlában forgalomarányos díj nem szerepel (például átalánydíjas szerződés esetén), mindenképpen a számlaérték 20 százaléka minősül magánhasználatnak.

4. Abban az esetben, ha az ingyenes vagy kedvezményes használatot közvetlenül a szolgáltató biztosítja (például a telefontársaság a saját alkalmazottainak, vagy egyes ügyfeleinek), a magáncélú használat szokásos piaci értékét, vagy ha ez nem állapítható meg, az összes használat szokásos piaci értékének 20 százalékát kell figyelembe venni. Ekkor a szokásos piaci érték meghatározására alkalmas módszer lehet a szolgáltatás szokásos haszonnal növelt közvetlen önköltségének figyelembevétele (költség és jövedelem módszer; Szja-törvény 3.§ 9. pont c) alpont).
Amennyiben a magánhasználat előzőek szerint megállapított értékét a használók (akár többen is, megosztva) megtérítik, magáncélú telefonhasználat miatt a kifizetőnek közterheket nem kell viselnie. Ha a megtérítés részleges, a kifizetőt csak a meg nem térített rész után terhelik a közterhek.

A magáncélú használat értékének megtérítése történhet pénztári befizetéssel (befizetési bizonylat ellenében), munkavállaló esetén – hozzájárulásával – a bérelszámolás keretében levonással vagy számla alapján.

Surányi Imréné cikke részletesen kitér a közterhek megfizetésének módjára, a számviteli elszámolások, valamint az áfa-levonás szabályaira. A cikk teljes terjedelemben az Adószaklap 2011/15. számában olvasható.

Forrás: Adó szaklap 2011/15. szám


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.

2024. június 27.

Leleplezték a számlagyárat

Építőipari tevékenységről és munkaerő-kölcsönzésről fiktív számlákat kiállító bűnszervezetet számolt fel a NAV.