A Fidesz nem zárja ki a regadó eltörlését


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Átalakulhat a regisztrációs adó rendszere, a jövő évi választások nagy esélyese, a Fidesz tervei között ugyanis az adófajta részleges eltörlése is szerepel. Az autókereskedők szerint alacsonyabb és arányos regisztrációs adóra volna szükség, az eltörlés viszont azzal fenyegethet, hogy roncsok lepik el az országok. Igaz, az érintett járművek körének korlátozásával enyhíteni lehetne ezt a hatást.

Bár még korai lenne bármilyen konkrét adólépésről nyilatkozni, mindenképpen számolunk azzal a lehetőséggel, hogy átmenetileg eltöröljük az 1600 köbcentiméternél kisebb motorral hajtott autók esetében a regisztrációs adót”” – mondta az [origo]-nak Varga Mihály, a Fidesz gazdaságpolitikusa, korábbi pénzügyminiszter.

A regisztrációs adó rendszerének átalakítása nem most vetődött fel először, a Fidesz már az előző választások előtt is felvetette, hogy a viszonylag kis motorral szerelt autók esetében eltörölnék ezt az adónemet. A gazdasági válság miatt visszaeső autóeladások miatt egyes autókereskedők és -importőrök is felvetették a regadó rendszerének átalakítását, abból kiindulva, hogy a regisztrációs adó differenciált mérséklése olcsóbbá tenné az autókat és így javíthatná az eladási statisztikákat.

A regisztrációs adót a járművek magyarországi forgalomba helyezésekor kell megfizetni (vagyis vagy az új, vagy pedig a külföldről behozott használt autókra vonatkozik), az adó mértéke a jármű környezetvédelmi besorolásától és a motor nagyságától függ. A rendelet 16 kategóriát különböztet meg, az adó összege pedig 250 ezer forinttól több millióig terjedhet. Az 1600 köbcentinél kisebb motorral szerelt gépkocsikra akár 1,5 millió forint is lehet a regisztrációs díj, de 250 ezer forintot mindenképp fizetni kell.

Fokozatos bevezetés várható?

Első ránézésre logikus lépés az autópiac felprögetésére a regisztrációs adó eltörlése, a helyzet azonban nem ilyen egyszerű, a válság ugyanis sok mindent átírt ezen a téren is – ezek közül a legfontosabb a háztartások jövelemének csökkenése.

Beszédes, hogy a Fidesz 2006-os választási programjában még az szerepelt, hogy amennyiben megnyerik a választásokat, akkor részlegesen mindenképp eltörölnék ezt az adónemet, most pedig már csak lehetőségként szerepel ez a pont a tervek között. A kormánypárti politikusok akkor azzal utasították vissza az ellenzéki párt elképzelését, hogy az jelentősen apasztaná az állami bevételeket, miközben indokolatlanul előnyös helyzetbe hozná a kisebb új autókat a nagyobb használtakkal szemben. (A kormányoldal álláspontja azóta változott, idén januárban Bajnai Gordon még nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszterként fel is vetette, hogy a terhek enyhítése érdekében esetleg eltörölhetnék a regisztrációs adót – de erre végül nem került sor.)

Annak érdekében, hogy a már az országban lévő, regisztrációs adó megfizetése mellett készleten álló járművek értékesítése ne lehetetlenüljön el, nem kizárt a regadó kivezetésének több évre elhúzása, azaz fokozatos, lépésről-lépésre történő megszüntetése – mondta az [origo]-nak Font Sándor, a Fidesz szakpolitikusa. A fokozatokat például a hengerűrtartalomhoz is köthetik a politikus szerint.

Ellenérvek ezzel együtt most is akadnak, igaz, más jellegűek. A regisztrációs adó eltörlése ugyanis – bár nagyon népszerű intézkedésnek tűnik – könnyen visszaüthet. „”A regadó eltörlése nem igazán jelentene megoldást az ágazat számára, mert ha ez a tétel eltűnik, akkor a gyártók várhatóan a listaárat tolnák feljebb, így egyáltalán nem biztos, hogy a fogyasztók jelentős árcsökkenéssel szembesülnének, miközben az állami bevételek csökkennének”” – mondta az [origo]-nak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Az új autók áresésének elmaradásával azért érdemes számolni, mert az autógyártók a listaárat a regisztrációs adóval együtt kalkulálják ki – vagyis ha az adó csökken, a gyártó ára feltehetően nő, így összességében nem, vagy csak alig csökkennének az árak a szalonokban.

Az elnök szerint a végleges eltörlése azért sem lenne jó lépés, mert ebben az esetben félő, hogy sok nagyon öreg, kvázi roncsautó érkezne az országba Nyugat-Európából – az olcsóbbá váló autók közül a mostani jövedelmi helyzetben ugyanis különösen a használt gépkocsik vonzereje nőne meg, nem pedig az újabb autóké, amelyek listaárának emelkedése részben ellensúlyozná is az adó eltörlését. Nyilvánvalóan a Fidesznek sem lehet érdeke, hogy öreg autók behozatalát támogassa az regisztrációs adó szabályozásának módosításával, ezt megelőzendő várhatóan csak bizonyos életkor alatt vagy meghatározott környezetvédelmi normákat teljesítő járművekre vonatkozna a könnyítés. Erre szükség is van, mert Lengyelországban és Romániában az enyhe regisztrációsadó-szabályozás miatt sok, a nyugat-európai országokban nem használt, több esetben selejtezésre váró gépkocsi jelent meg.

A leendő szabályozás igazodna az Európai Unió – egyébként nagyon szigorú – környezetvédelmi előírásaihoz, aami biztosítja, hogy ne váljon roncstemetővé az ország – mondt lapunk kérdésére Font Sándor. Életkori megkötöttséget tehát nem terveznek beemelni a szabályozásba – ezt a politikus szerint nem is teszi lehetővé az uniós szabályozás -, hanem a károsanyag kibocsátás európai szabályozása lenne a mértékadó.

A Gémosz szerint az eladási árra vetítve legfeljebb 10 százalékos regisztrációs adó lenne elfogadható, és a korszerűtlen, öreg autók visszatartásával kiegészített jogszabály jó kompromisszumot jelenthetne hosszú távra.

Felültervezett idei számok

Államháztartási szempontból amúgy nem lenne hatalmas érvágás a regadó eltörlése. A Pénzügyminisztérium (PM) az idei évre 82 milliárd forintos bevételre számított, az októberi részletes államháztartási adatok szerint az év első tíz hónapjában ebből mindössze közel 30 milliárd forint folyt be, ami alig több mint harmada a tervezettnek. A múlt évben január és október között már teljesült az éves terv 87 százaléka.

A regisztrációs adóból származó idei bevételek jelentős felültervezése miatt jövő évi büdzsé tervezésénél sokkal vékonyabban fogott a szaktárca ceruzája, mindössze 39,3 milliárd forint bevétel szerepel az előirányzatban. Bár elképzelhető, hogy a legújabb prognózisoknak megfelelően a gazdaság összteljesítménye javulni fog a következő év második felében, a vásárlóerőre vonatkozó előrejelzések 5 százalékos hanyatlást jósolnak, márpedig a gépkocsivásárlások esetében ez utóbbinak van jelentősége, ebből adódóan reálisnak tűnik a jövő évi bevételi terv.

Az emberek válság enyhülése után első körben a mindennapos kiadásaikat próbálják majd helyrerakni, a lakosság el van adósodva, ráadásul könnyen lehet, hogy a hitelezésben drasztikus szigorítások lépnek életbe, ezért várhatóan még éveket kell várni a magyar autópiac feltámadására.

Forrás: origo üzletinegyed


Kapcsolódó cikkek

2024. április 19.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (8. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. április 18.

A személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát felajánlók milliárdokról dönthetnek

Legtöbben személyi jövedelemadójuk 1+1 százalékát gyermekek gyógyítására és állatmenhelyekre szánják, a támogatott szervezeteknek óriási segítséget jelentenek az adóforintok, a felajánlók évről évre milliárdok sorsáról dönthetnek – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön az közleményben.

2024. április 18.

A közhatalmi tevékenység és az áfa

Az általános forgalmi adó elveit és rendszerét vizsgálva, mindig meg kell állapítani, hogy az ügyletben résztvevő felek adóalanynak minősülnek-e, illetve tevékenységük gazdasági tevékenységnek minősül-e, ugyanis, csak ebben az esetben merülhet fel áfafizetési kötelezettség.