A gyakori adóváltozásokra panaszkodnak a magyar vállalatok
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A hazai adóügyi szakemberek döntő többsége a jogszabályi környezet bizonytalanságát tartja a legnagyobb kihívásnak, de továbbra is gondot okoznak a vállalatoknak az adózással kapcsolatos adminisztrációs terhek és a kiszámíthatatlan adóhatósági ellenőrzések- derül ki a Deloitte friss adófelméréséből. A 29 európai országra kiterjedő kutatás feltérképezte az egyes adórendszerek közötti különbségeket, piaci tendenciákat és felmérte az adózással kapcsolatos legfőbb bizonytalanságokat. A kutatásból kiderült: a kontinensen Hollandiában működik a legkedvezőbben az adórendszer, a legnagyobb kihívást pedig az orosz jogszabályi környezet jelenti. A felmérés rávilágított arra is, hogy a vállalatok többre értékelik a kiszámíthatóságot és az ellenőrzések korrektségét az alacsony adókulcsoknál.
Kövesdy Attila, a Deloitte Zrt. adóosztályának vezetője elmondta: A Deloitte felmérésében 29 ország közel 1000 vállalatának adóügyi szakembere vett részt. A válaszadó cégek harmada több mint 20 országban van jelen, így a megkérdezettek igen széleskörű tapasztalattal rendelkeznek a különböző adórendszerek működésével kapcsolatban. A szakemberek egybehangzó véleménye szerint a kedvező adókörnyezet legfőbb jellemzője az egyszerűség és a kiszámíthatóság, illetve az együttműködő adóhatóság. Magyarországon a válaszadók 92 százaléka ítélte kifejezetten nagynak az adózással kapcsolatos bizonytalanságot az országban, ennek fő okát pedig a jogszabályok gyakori változásában látják. Az európai válaszadók egészét tekintve ez az adat ugyan szintén pesszimista, de jóval kevésbé, mint a magyar szakemberek körében: az összes válaszadó 60 százaléka gondolja úgy, hogy az ő országában nagy az adózással kapcsolatos bizonytalanság.
A megkérdezettek szerint Európában Hollandia és az Egyesült Királyság rendelkezik a legkedvezőbb adórendszerrel, köszönhetően a stabil, egyszerű és kiszámítható szabályozásnak, valamint a válaszadók megítélése szerint együttműködő és segítőkész adóhatóságnak. A hollandok és a britek az elmúlt években nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy vonzó adókörnyezetet teremtsenek a hozzájuk érkező multinacionális vállalatok számára, a felmérés tanúsága szerint sikeresen. A legnagyobb kihívást ugyanakkor Oroszország és Olaszország jelenti az adószakemberek számára az adminisztrációs terhek, a kiszámíthatatlan és bonyolult jogszabályok, illetve a hosszadalmas hatósági eljárások miatt.
2013. december 5: Adónap |
ART, SZJA, ÁFA, JÁRULÉKOK, TAO – Mindent megtudhat a 2014-től hatályos adó- és járulékváltozásokról!
Időpont: 2013. december 5.
Helyszín: Best Western Hotel Hungária, 1074 Budapest Rákóczi út 90.
Program:
- 09.00-10.00 Az adózás rendjéről szóló törvény változásai
- 10.15-11.45 Személyi jövedelemadó változásai
- 13.00-14.00 Járulékok változásai
- 14.00-15.30 Általános forgalmi adó változásai
- 15.45-16.45 Társasági adó változásai
Előadók:
- Dr. Vámosi-Nagy Szabolcs ügyvéd, adószakértő, c. egyetemi tanár ELTE jogi kar
- Dr. Németh Nóra tanácsos, NAV
- Dr. Kovács Ferenc adószakértő
- Sike Olga főosztályvezető-helyettes, NAV
- Széll Zoltánné szakmai főtanácsadó, NAV
További információk és jelentkezés itt
|
Stabil kapcsolat az adóhatósággal
Figyelemreméltó eredmény, hogy míg a felmérésben résztvevő cégek 75 százalékánál végeztek ellenőrzést a hatóságok az elmúlt 3 évben, addig Magyarországon ez az arány 95 százalék volt. Hazánkban a vizsgálatok elsősorban az általános forgalmi adóra és a társasági adóra koncentráltak, hasonlóan a válaszadók teljes köréhez. Az adatok szerint azonban a hazai hatóságok kiemelkedően sok ellenőrzést folytatnak a transzferárképzés és a nemzetközi adózás területén.
Az összes válaszadó kétharmada úgy ítélte meg, hogy vállalata jó vagy kifejezetten jó kapcsolatot ápol az adóhatósággal. Tekintettel arra, hogy a megkérdezett szakértők 84 százaléka ezt a kapcsolatot változatlannak találta a tavalyi évhez képest, úgy tűnik, hogy vállalatok többsége stabil együttműködést tudott kialakítani az illetékes hatósággal. A kedvezőtlen kimenetelű adóellenőrzések bírósági útra terelésének valószínűségéről a megkérdezettek úgy nyilatkoztak, hogy leginkább az adott esettől tennék függővé a jogorvoslat kérését, azonban az összes válaszadó 38 százaléka valószínűleg élne a lehetőséggel. Ebben a kérdésben jelentős eltérés mutatkozott a magyar és európai szakemberek között, mivel többségük szintén a konkrét szituációt mérlegelve döntene, azonban a magyarok csupán 15 százaléka állítja, hogy nagy valószínűséggel bírósághoz fordulna.
A versenyképesség receptje
A saját, nemzeti adórendszerük versenyképességére vonatkozó kérdésre a válaszadók – a fenti eredményekkel összhangban – a kiszámíthatóbb szabályozást tartanák a legkedvezőbb változásnak. A magyar szakemberek pedig az európai átlaghoz képest (46 százalék) jóval nagyobb arányban (közel 83 százalék) látják a stabilitásban a versenyképesség kulcsát. A foglalkoztatást terhelő adók kulcsának 1-2%-os csökkentését is javasolná a felmérés hazai résztvevőinek több mint egynegyede, illetve a következetes és együttműködő hatóság is segíthetné a tervezhetőbb adókörnyezet kialakítását – mondta el Kövesdy Attila.
A felmérésben a Magyarország számára egyre nagyobb jelentőséggel bíró szolgáltató központokra (SSC) vonatkozó kérdések is szerepeltek. Mivel a szakemberek céljai között továbbra is kiemelt szempont a költség- és munkaerő-hatékonyság, az ilyen megoldások változatlanul népszerűek az illetékes vezetők körében. A válaszadók több mint fele dolgozik olyan nemzetközi vállalatnál, amely SSC-be szervezi ki pénzügyi tevékenységét, közülük pedig 65 százalék nyilatkozott úgy, hogy az adózással kapcsolatos feladatok egészét vagy egy részét is a szolgáltató központokban látják el.
A megkérdezettek szerint az elmúlt években az adóügyi vezetők szerepe is jelentősen megváltozott, a CEO-k ugyanis már ezt a területet is az üzleti működés szerves részének tekintik, így az adószakemberek idejének nagy százalékát teszi ki a kapcsolattartás, egyeztetés a vállalat más funkcióival. Ugyanakkor a válaszadók arra is felhívták a figyelmet, hogy egyre nagyobb erőfeszítést igényel a feladatkörük ellátása, hiszen bár többségük nem csupán helyi, hanem regionális szinten is felel az adóügyi területért, több mint felük csupán három fős vagy ennél kevesebb szakemberrel működő adóosztályt vezet.