A háború átírja az adószabályokat


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az I. világháború kitörése sajátos helyzetet teremtett a Monarchiában, azon belül Magyarországon is. A hadiszükségletek miatt részben felfüggesztették a piaci viszonyokat, rögzített árgazdálkodást vezettek be, a korábban felfüggesztett adóreform egyes intézkedéseit életbe léptették. Mindezek elégtelensége miatt 1916-17-ben az adóztatás legdurvább módszereit alkalmazták, a rekvirálást. Mindez nem segített, Magyarország az I. világháború egyik legnagyobb vesztesévé vált.


Az I. világháborút sok történész tekinti az első „modern” háborúnak. A gépesített gyilkolásnak voltak ugyan korábbi példái (amerikai polgárháború, francia-porosz háború), de ezek messze elmaradtak az 1914-18 közötti hadieseményektől mind az áldozatok számában, mind a háborús területek kiterjedtségét tekintve.

A háborúhoz, tudjuk, pénz, pénz és pénz kell! Montecuccoli „bölcsessége” korábban soha nem volt annyira igaz, mint a XX. század elején. A pénzteremtésnek, magyarán az anyagi erőforrások előteremtésének számos módszerét alkalmazták, fejlesztették, kitalálták ezekben az években.

A háború konjunktúrahelyzetet teremtett a háborúhoz szükséges eszközök és szolgáltatások területén: ez alapvetően az élelmiszerek, a katonai ruházat, a hadifelszerelések, illetve a közlekedés, különösen a vasúti szállítások területén jelentett igényeket, de a felgyorsult világban a hadicélú kutatások, fejlesztések területén is megjelentek a megrendelések.

Nem térünk ki a háború valós és közvetlen kiváltó okaira, a hadieseményekre, a békekötésekre, mivel ezek nem tárgyai írásunknak, megmaradunk a gazdasági háttér, különös tekintettek az adózási vonatkozások bemutatásánál.

Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyok elégedve!

 

Gazdasági intézkedések a háború kitörése után

A szarajevói merénylet után egy hónappal, 1914. július 28-án üzent hadat az Osztrák-Magyar Monarchia Szerbiának. Ezzel vette kezdetét a világháború.

A háborús időszakban a hadviselő országok letértek a szabadkereskedelemről, és kötött gazdálkodást vezettek be. Korlátozták az áru- és tőkemozgást, központilag irányították az erőforrások szétosztását, hatóságilag szabályozták az árakat és a béreket. A hadieszközök (beleértve az élelmiszereket is) exportját korlátozták, import tilalmakat léptettek életbe. A korlátozó szabályok főleg az ellenségnek tekintett országokat érintették, de voltak korlátozó szabályok még Magyarország és Ausztria között is. A legtöbb hadviselő államban 1919-20-ban felszámolták ezeket a kényszerrendelkezéseket, Magyarországon viszont egészen 1924-ig, a stabilizációig érvényben maradtak.

Már egy nappal a szerb hadüzenetet követően, július 29-én elrendelték a budapesti tőzsde bezárását. Eredetileg ezt csak három napra tervezték, de ezt követően megszüntették a hivatalos árjegyzést, betiltották a magánforgalmat, többször is meghosszabbították a bezárást. Végül 1916. március 14-étől nyitott ki újból a tőzsde, egyelőre csak félhivatalosan a magánforgalom számára, a hivatalos árjegyzés viszont továbbra is szünetelt.

A tőzsdezárás után egy hónappal, 1914. augusztus 1-jétől fizetési moratóriumot vezettek be: az augusztus 1-je előtti tartozások megfizetésére kéthetes halasztást engedélyeztek. Ezt a moratóriumot összesen öt alkalommal hosszabbították meg, és csak egy évvel később, 1915. július 28-tól került sor a fokozatos megszüntetésére.

A háború finanszírozására jegybanki kölcsön csak korlátozottan állt rendelkezésre, mert a jegybanki szabályozás csak ezt tette lehetővé. Így nem maradt más lehetőség, hadikölcsön-kötvényeket bocsátottak ki. A kibocsátásokra összesen 8 alkalommal került sor, az örökös tartományokban 35 milliárd, Magyarországon 15 milliárd korona értékben. Hogy ez mennyire nagy összeg volt, jól mutatja az, hogy a háború előtti utolsó „rendes” költségvetésben (1914. évi XXVII. törvénycikk az 1914/15. évi állami költségvetésről – ezt még a szarajevói merénylet előtt, 1914. június 24-én hirdették ki) a bevételi főösszeg alig haladta meg a 2 milliárd koronát. (A kötvények jegyzését persze hazafiúi kötelezettségként hirdették, a visszafizetés sorsa itt sem lett más, mint a korábban és később kibocsátott hasonló értékpapíroké, a befektetések szép lassan elenyésztek!)

Hadikölcsön felhívás és kötvény

 

Az előzőeknél is súlyosabban érintette a lakosságot a hatósági ármaximalizálás, majd a jegyrendszer bevezetése és a fejadagok meghatározása, később csökkentése.

Az ármaximalizálást 1915-ben vezették be a gabonára (40 K/q), a burgonyára (9 K/q) és a disznózsírra (7 K/q). Ipari termékekre nem volt ármaximalizálás. Ezzel párhuzamosan, a felvásárlási rendszert is központosították: 1915 júniusában Haditermény Rt. néven 50 %-os állami tulajdoni hányaddal létrehoztak egy felvásárló szervezetet, sőt 1915 őszén a fontosabb terményeket zár alá vették. A nyomott árakon a termelők nem voltak hajlandók értékesíteni (ez persze a feketegazdaságot erősítette), a korábban jelentős magyar gabonaexport akadozott, ennek legjelentősebb vesztese Ausztria volt, ahol már 1916-ban éhínség tört ki. Mindezt súlyosbította az 1916-os gyenge termés is.

A hatóságok a helyzet „rendezésére” drasztikus eszközöket vezettek be, 1916-17 során beindult a rekvirálás. Ennek lényege az volt, hogy az élelmiszer-termelő vidéki lakosságtól nyomot áron (esetenként ellenszolgáltatás nélkül) elkobozták a megtermelt élelmiszert, amelyet a nagyvárosok lakosságának élelmezésére, a hadsereg ellátására, illetve exportra használtak fel. Ez a vidéki lakosság elszegényedését, a termények elrejtését, feketepiacon való értékesítését eredményezte, azaz – mint az lenni szokott ilyen helyzetekben – kialakult az élelmiszerek másodlagos piaca. A szegénységre jellemző, hogy sokszor csak a burgonya héját tudták elvetni (tévedés ne essék, a csíra fejlődésnek indult, és krumpli is termett, de a mennyisége és a minősége igencsak megkérdőjelezhető volt), illetve a gabonavetésnél az állatok etetésére félretett, gyengébb minőségű gabonát használták fel.

A szűkös élelmiszerforrások elosztására 1916-ban jegyrendszert vezettek be. Már 1916 januárjától csak jegyre lehetett lisztet, kenyeret kapni, novembertől a zsírra, decembertől a cukorra is kiterjesztették a rendszert. A fogyasztás további korlátozására 1917-18-ban a jegyre kapható fejadagok leszállításával került sor.

Élelmiszerjegyek az I. világháború idejéből (a mosószappan állati vagy növényi zsiradékból állították elő, ezért korlátozták a fogyasztását)

 

A haditermelés fenntarthatósága érdekében a gyárak anyagellátását központosították. Az 1914-18-as időszak átlagában a magyar gyáripar 48 %-ban teljesített hadimegrendeléseket, azaz elmondható, hogy a megtermelt javak fele a harctereken hasznosult fogyasztásként és hadianyagként, anélkül, hogy ez a nemzeti vagyont bármilyen mértékben is gyarapította volna.

Az anyagellátás biztosítása céljából bizottságok jöttek létre a minisztériumok és az érdekképviseletek bevonásával, illetve anyagközpontokat hoztak létre az elosztásra. A készletgazdálkodás központosítását 1916 februárjától vezették be, először a fémekre, majd a bőrre, gumira, rézgálicra, gyapjúra, nyerspamutra is kiterjesztették a rendszert.

Az előző intézkedések mindegyikét ideiglenes jelleggel vezették be (ez persze nem akadályozta meg azt, hogy több éven át alkalmazzák ezeket), és nem érintették a gazdálkodási alapokat, azaz a termelőeszközök tulajdonjogát, a termelés egyéb feltételeit nem érintették a rendelkezések.

A helyzet 1918-ra katasztrofálissá vált. A mezőgazdasági termelés olyan mértékben visszaesett, hogy a hadsereg élelmiszerrel való ellátását nem tudták teljesíteni, az Ausztriával kötött szállítási szerződéseket még kevésbé. Az 1918. évi gabonatermés a szükségletek 53 %-át volt képes biztosítani, a burgonyatermés az 1914. évi 2,2 millió tonnáról 900 ezer tonnára esett vissza. Ausztriában mindennapos jelenséggé vált az éhhalál, de Magyarországon is több helyen pusztított.

A mezőgazdasági termelés visszaesésében csak az egyik tényező volt az időjárás. Sokkal nagyobb problémát okozott a munkaerőhiány. A munkaképes férfiakat besorozták, sokan meghaltak a harctereken, sebesültként ápolásra ellátásra szorultak. Az otthon maradó asszonyok, gyermekek, öregek pedig nem voltak képesek a munkát elvégezni.

Aratás a háborús esztendőben

 

Adóváltozások az I. világháború ideje alatt

Az 1909. évi Wekerle-féle adóreform intézkedéseit – mint arról már szó volt – először meghatározott időre, majd határozatlan időre felfüggesztették. A világháború új helyzetet jelentett, ezért már 1914-ben, 1915. évi hatályba lépéssel bevezették a progresszív jövedelemadózást a 20 000 korona feletti jövedelemmel rendelkezőkre (1914. évi XLVI. törvénycikk a hadsegélyezés czéljaira a jövedelemadónak ideiglenes és részleges életbeléptetéséről). A 20 000 koronás határt 1917-től a felére, 10 000 koronára csökkentették (1916. évi XXVI. törvénycikk a jövedelemadónak részleges életbeléptetéséről).

A hadiállapot miatt a földek művelése ellehetetlenült, a családfenntartó besorozása miatt nem tudta a család megfizetni a kivetett adókat, és egyéb nehéz gazdasági helyzetek miatt lehetőséget biztosítottak a törvények szerinti adó (földadó, házbéradó stb.) csökkentésére, elengedésére (1915. évi XIV. törvénycikk a közadókat érintő egynémely kérdésnek a hadiállapot folytán szükségessé vált kivételes szabályozása tárgyában).

A háború sokak számára konjunktúrahelyzetet, extrajövedelmet eredményezett. A hadianyagok termelése, az élelmiszer-előállítás, de a bankok, biztosítók tevékenysége is kimagasló jövedelmet biztosított. Ebben a körben az extra-jövedelem a gazdasági tevékenységet végző szervezetekre és a természetes személyekre is vonatkozott. Az 1916. évi XXIX. törvénycikk hadi nyereségadót rendelt kivetni – visszamenőlegesen! – az 1914-15-16. évi extrajövedelmekre, 1917. évi adókivetést előírva. A nyilvános számadásra kötelezett vállalatok és egyletek esetében ez a rendes tőkenyereség-adón felül további 5-35 %-os, a természetes személyek esetében a jövedelemadón felül további 5-45 %-os adókötelezettséget jelentett, tehát – legalább is a kor mértékei szerint igen erős progresszív adózást alkalmaztak a cégekre és a magánszemélyekre is. A halál sem mentesített, ugyanis még az elhaltak esetében is meg lehetett állapítani utólag az adókötelezettséget.

Érdemes idézni az indoklás elejét:

Akkor, amikor a háború okozta rendkívüli kiadások fedezete iránt gondoskodásnak kell történnie, úgy az adóztatásnál követendő alapelvek, mint pedig az erkölcsi igazságosság szempontjából is természetes az a törekvés, hogy a felmerült terhek legalább részben azokra háríttassanak, akiknek a háborúból akár közvetve, akár közvetlenül hasznuk volt. A multak tapasztalatai is bizonyítják azt, hogy a háborús állapot az érdekelt államok lakosainak jövedelem- és vagyoneloszlási viszonylataiban mélyre kiható változásokat hozott mindig létre: egyesek önhibájukon kívül jövedelmüket, vagyonukat vesztették, mások ismét a háborúval járó helyi és nemzetközi konjunkturák kihatásaként többjövedelemre, egyesek nagy vagyonra tettek szert. Soha nem volt azonban olyan nagy és szembeszökő a háborúnak a jövedelem- és vagyoneloszlásra gyakorolt ez a hatása a multban, mint jelenleg, ami természetes következménye a közgazdasági élet sokkal nagyobb fejlettségének és annak a körülménynek, hogy a háború szinterét jelenleg nemcsak a harcmezők, hanem a közgazdasági élet egész területe is képezi. Érthető tehát az a mind általánosabbá vált felfogás, hogy azok, akiknek jövedelmi vagy vagyoni viszonyai a háború alatt javultak, gazdagodásuk arányához képest fokozottabb mérvben vonassanak be a közterhek viselésébe.

A Wekerle-féle törvénycsomagtól is idegen új adófajtát is bevezettek 1917-től, méghozzá a vagyonadót (1916. évi XXXII. törvénycikk a vagyonadóról). A törvény meghatározta a vagyonadó alá tartozó személyeket, a vagyonadó tárgyait, és ami legalább ennyire fontos, az egyes vagyontárgyak értékelési szabályait. Maga a vagyonadó mértéke 0,1-0,5 % volt a teljes vagyontömegre, tehát a vagyon nagyságától függően progresszívan emelkedett, de nem volt elfogadhatatlanul magas. A törvény mentesítette viszont az 50 000 korona alatti vagyont a vagyonadó alól, tehát csak a valóban tehetősebb polgárokat terhelte a kötelezettség.

 A törvénycikk indoklásában – nagyon helyesen – tért ki a jövedelemadó és a vagyonadó sajátos egységére, a vagyonadó egyfajta kiegyenlítő hatására.

Nem szorul bizonyításra, hogy a személyes munkásságból származó nem fundált jövedelem, melynek tartama és nagysága egyedül az egyén tehetségétől és munkabírásától függ, jóval kevésbé biztos alapokon nyugszik, mint a vagyonból eredő jövedelem és ennélfogva kétségtelen, hogy annak az adókötelesnek, akinek a jövedelme egészben vagy részben vagyonból ered, szolgáltatási képessége nagyobb, mint annak, aki kizárólag személyes keresetére van utalva. A vagyonból eredő jövedelem egyébként is könnyebb megélhetési alapot nyujt, mint a személyes keresetből eredő jövedelem és így az előbbit az adóztató államhatalom erősebb mértékben is veheti igénybe, mint az utóbbit.

Természetesen a jövedelemadózást elkerülő, adózatlan jövedelmek későbbiekben vagyonadóval való sújtása is egy ilyen kiegyenlítő hatást eredményez. (Mai adórendszerünkben nincs általános vagyonadó. Több kísérlet is történt a bevezetésére az előző három évtizedben, ezek hol a politika útvesztőiben, hol a média hatásos támadásainak következtében, de volt, amikor az Alkotmánybíróság ítéletei alapján, de elvéreztek.)

A Wekerle-féle törvénycsomag újabb elemét támasztották fel 1917-től, méghozzá a nyilvános számadásra kötelezett vállalatok kereseti adóját (1916. évi XXXIV. törvénycikk a nyilvános számadásra kötelezett vállalatok kereseti adójáról szóló 1909. évi VIII. törvénycikk életbeléptetése tárgyában). A törvény 10 és 20 % közötti nyereségadót alkalmazott attól függően, hogy a saját tőke milyen arányban volt az elért nyereséggel (magasabb tőkearányos nyereség esetén progresszivitás érvényesült).

Még a söröscimkén is a háborús propaganda jelent meg

 

A következő két évben már csak kisebb mértékű változásokat, technikai pontosításokat vezettek be az adózásban. Érdemes még megemlíteni egy 1918. évi változást (1918. évi IX. törvénycikk a jövedelemadóról és a vagyonadóról szóló törvények módosításáról és kiegészítéséről, a hadi nyereségadóról szóló törvény hatályának meghosszabbításáról, valamint egynémely adónem után fizetendő hadipótlékról), amely az extra-profitokra vonatkozó hadi nyereségadó hatályát kiterjesztette az 1917-18-19. adóévekre is. Mire ez a törvény alkalmazásra került volna, olyan történelmi változások következtek be, amelyek elsodorták ezeket az intézkedéseket.

Irodalom:

Corpus Juris Hungarici (KJK-KERSZÖV Kft., 2000, Budapest)

Magyarország gazdaságtörténete a Honfoglalástól a XX. századig (szerk.: Honvári János, AULA Kiadó, Budapest, 2000, 304-306.p.)

Magyarország története – 1890-1918 (Akadémiai Kiadó, 1979, Budapest, 1189-1191.p.)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.