A román utat követjük az adópolitikában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Míg a régió egyes országaiban a válság hatására a jövedelemadókat csökkenték, a fogalmi típusú adókat növelték, más országok éppen ezzel ellentétes stratégiát választottak – derül ki a Mazars legfrissebb, a közép-kelet európai országok adózási jellemzőit bemutató kiadványából. A magyar különadókat több ország másolta le, és a  nagyvállalatok adóelkerülésének visszaszorításában jók vagyunk – derült ki a tanácsadó cég sajtóbeszélgetésén.


A gazdasági válságra különböző adópolitikai válaszokat adtak régiónk országai, Magyarország annak a megközelítésnek a mintapéldája, amely az áfakulcsok emelésével és a jövedelemadók csökkentésével igyekezett válaszolni a kihívásokra – fejtegették a Mazars szakértői a kiadványt bemutató sajtórendezvényen. 

A magyarhoz hasonló adópolitikát valósít meg Románia is, ahol a felső áfakulcsot 24 százalékosra emelték, ám a társasági adó kulcsa és az szja-kulcs egységesen 16 százalékos.

Más országok viszont, mint például a korábban egykulcsos adót bevezető Szlovákia a forgalmi típusú adók helyett a jövedelemadókat növelte, bevezette  újra a progresszív adózást a személyi jövedelemadónál,  25 százalékos felső kulccsal, s megemelte a társasági adót is 19 százalékról 23-ra. Ausztriára is a magasabb jövedelemadó-, s alacsonyabb áfakulcsok a jellemzők, legalábbis a régiós átlaghoz képest: a magánszemélyek jövedelemadója  progresszív, a felső kulcs 50 százalékos, a társasági adó 25 százalékos. Az áfa 20 százalékos, egy százalékponttal  a régiós átlag alatt van. Zsugorodó gazdaságban bizonytalan bármely adópolitikai stratégia sikere –  mondta nem téve le a garast egyik irányzat mellett sem Szmicsek Sándor, a Mazars partnere a sajtóbeszélgetésen, hangsúlyozva, hogy a gazdaságpolitika  kiszámíthatósága, a bizalom többet nyomhat a latban egy-egy befektetési döntésnél, mint egy akár még oly vonzó adórendszer.  Fölhívta a figyelmet arra is: az adóváltoztatásoknál a költségvetési hatásokra is oda kell figyelni.  A hazai egykulcsos szja bevezetése – hasonlóan az azt több évvel megelőző áfacsökkentéshez – lyukat ütött a költségvetésen, amelyet azután csak nagy nehézségek árán lehetett befoltozni – emlékeztetett a szakértő.

A Mazars szakemberei szerint még mindig magasak Magyarországon a bérterhek régiós összevetésben is:  ezer eurós nettó havi jövedelmet vizsgálva hazánkban a legmagasabb a teljes  bérköltség.  Igaz, ez a szám nincs kiigazítva az szja kedvezményekkel. Továbbá ehhez a régió átlaga alatti bruttó minimálbér társul.

Emellett Magyarországon  a térségben is nagyon alacsonynak számít a társasági adókulcs:  az alsó, 10 százalékos kulcsnál kisebbet csak Montenegró alkalmaz a térségben.

A Mazars szakértői beszéltek a magyarországi válságadókról is, amelyek mintha mintául szolgálnának a régióban más országokban is. Romániában különadókkal sújtották az energiaszektort, Szlovákiában is egyes ágazatokat sújtottak különadóval, de csak azon vállalatoknál, amelyek várható éves profitja meghaladja a 3 millió eurót.

Szmicsek kiemelte a  BASE – Base Erosion and Profit Shifting –, népszerűbben szólva a nagyvállalatok adóelkerülésének a jelenségét. Magyarországon – mint Csizmadia Heléna adóigazgató és Szmicsek Sándor az Adó Online kérdésre kifejtette – régiós összevetésben jól áll a BASE elleni küzdelemben, a helytelen, illetve adóelkerülő szándékú transzferárazás visszaszorításában. A szakértők szerint a magyar szabályozás jó irányban halad, egyszerűsödik, mindemellett az adóellenőrök nem pusztán a transzferárazások piaci értékét, hanem annak valós gazdasági értelmét is ellenőrzik.

Különösnek tűnhet, hogy az alacsony magyar társasági adókulcsok mellett is szükséges a szigorú ellenőrzés, de – mint a szakértők az Adó Online kérdésére elmondták – több oka is lehet annak, hogy az anyacég igyekszik a magyar leánycég jövedelmét máshol kimutatni. Akár  például az anyacég a könyvelésében csökkenteni akarja a veszteséget, esetleg a küldő ország adóhatóságának elvárásainak igyekszik inkább megfelelni, vagy éppen a magyar viszonyokkal szembeni bizalmatlanság érhető abban is tetten, hogy inkább egy másik országban venné ki a vállalat a profitot.

Magyarország azonban a transzferárazás szabályozásának területen versenyelőnyben van a szakértők szerint régió többi országához képest, évekkel korábban kezdett a magyar adóhatóság komolyan foglalkozni a témával, mint a többiek – emelték ki a pozitív adópolitikai elemet a szakértők.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 30.

Nő a családi adókedvezmény, valorizálnak számos adófajtát – itt a 2025-ös adócsomag

Két lépcsőben megduplázódik a családi adókedvezmény, még két évig marad az 5 százalékos újlakás-áfa, több adót valorizál, vagyis az inflációval korrigál a kormány. Ezen túl fordított áfa jön a földgáz-kereskedelemben és duplázódna a kötelező könyvvizsgálati értékhatár. Benyújtotta a kabinet a 2025-ös adótörvény-változások tervezetét az Országgyűlésnek.

2024. október 30.

Parlament előtt a 2025-ös adótervek

A kormány két lépésben megduplázná a családi adókedvezményt, 2 évvel meghosszabbítaná a kedvezményes, 5 százalékos lakásáfát, és kivezetni készül több különadót is. Parlament előtt az adócsomag.

2024. október 30.

Illeték-kiszabás: mitől is függ a forgalmi érték? (2. rész)

Jogszabályi rendelkezések Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 19. § (1) bekezdése szerint a visszterhes vagyonátruházási illeték általános mértéke – ha a törvény másként nem rendelkezik – a megszerzett vagyon terhekkel nem csökkentett forgalmi értéke után 4 százalék, ingatlan megszerzése esetén ingatlanonként 1 milliárd forintig 4 százalék, a forgalmi érték ezt […]