Adóellenőrzés az egyablakos rendszerben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az egyablakos rendszer indulásáig kevesebb, mint 6 hónap van hátra. Az RSM DTM blog összeállításából megtudhatja, a jövő évtől hogyan történik az adóellenőrzés az új rendszerben.


Az EU adóhatóságai az egyablakos rendszerben 2015-től lefolytatásra kerülő adóvizsgálatokkal kapcsolatban nyilvánítottak véleményt.

Bemutatjuk azt a négy ajánlást, amik közül a tagállamok kiválasztották, melyeket szeretnék alkalmazni az adózók vizsgálatról való értesítése és a vizsgálat megkezdésekor szokásos adatszolgáltatás során.

Kiskönyvtár az áfáról 3. rész: Áfalevonás és áfa-visszaigénylés

Gyakorlati példákon keresztül bemutatjuk az adólevonási jog természetét, szabályait, az adólevonás általános és különös feltételeit, kitérve a speciális termék- és szolgáltatáskörökre. Ismertetjük az adólevonás tárgyi feltételeit, valamint az áfa-visszaigénylés jelenleg hatályos rendszerét.

Rendelje meg most! Ára mindössze 2990 Ft+ 5% áfa

Az ajánlások célja, hogy egységes ellenőrzési eljárási alapelveket biztosítson a jövőre induló rendszerbe bejelentkező vállalkozásoknak. Az ajánlások egy hosszabb munka elejét jelentik, egyelőre nem kötelezőek egyetlen tagállamban sem.

Értesítés egyablakos adóvizsgálatról

  • Az első kapcsolatfelvételt a vállalkozás által az egyablakos rendszer központjának adóhatóságán keresztül kell megtenni (ez az esetek többségében a vállalkozás székhelye szerinti állam, de lehetnek kivételek). Ezután a vizsgálat egyedi ismérvei határozzák majd meg, hogy a vállalkozással a központi adóhatóság vagy a teljesítési hely szerinti állam adóhatósága tartja-e a kapcsolatot. Fontos: az adókötelezettségek teljesítésével kapcsolatban minden esetben a fogyasztás állama szerinti szabályokat kell alkalmazni.
  • A központi adóhatóságok saját nemzeti eljárási rendjük szerint veszik fel és tartják a kapcsolatot a vállalkozásokkal az ellenőrzés során. Az EU-n kívül letelepedett szolgáltatókkal az alapértelmezett kapcsolattartási mód az e-mail.
  • A fogyasztás helye szerinti adóhatóság és a vállalkozás közötti közvetlen kommunikáció főszabály szerint e-mailen történik: ez EU-s és nem EU-s szolgáltatók esetében egyaránt a vállalkozás megadott kapcsolattartójának e-mail címét jelenti.
  • Az adóhatóság és a vállalkozás közösen határozzák meg az adatszolgáltatás leghatékonyabb módját. Ezt alapvetően meghatározza, hogy milyen mértékben biztosítottak az elektronikus adatszolgáltatás és -fogadás feltételei. Egy egységesített tartalmú vizsgálati fájlról, mint alternatíváról is szó esik az ajánlásban. Ezt az xml formátumú megoldást még nem dolgozták ki a tagállamok.

A fenti ajánlások közül összesen 24 tagállam képviselői választották ki azokat, amikkel egyet értettek – az alábbi táblázatban ennek a „szavazásnak” az eredményét olvashatja.

A tagállamok 58 százaléka értett egyet mind a négy ajánlással 83 százalékuk legalább 3 ajánlást elfogadott, és csak egy tagállam, Ausztria utasított vissza három ajánlást. A legtöbben (összesen 6 tagállam, köztük Magyarország is) az első ajánlást utasította el, ennek oka nem látszik egyértelműnek.

Az egyablakos rendszerbe való bejelentkezés megkezdéséig kevesebb mint 3, a rendszer indulásáig kevesebb, mint 6 hónap van hátra – ebből az alkalomból a Bizottság egy sajtóanyagot is kiadott (a  gyakori kérdéseket és válaszokat tartalmazó  dokumentum egyelőre csak angolul és franciául érhető el).

A bejegyzés szerzője Ágoston Péter, az RSM DTM Hungary nemzetközi üzletfejlesztési igazgatója. Az RSM DTM blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 26.

Ismételt adóellenőrzés

Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) lehetővé teszi az adózó számára, hogy ő maga kérje az ellenőrzés megismétlését, ha álláspontja szerint az általa feltárt új tények, körülmények a korábbi ellenőrzés eredményét megváltoztatnák.