Adóemeléssel alig bíbelődtek a görögök


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kirívó és durva adóemeléssel nem kezelték az adósságválságot a görög kormányok az elmúlt két évben, pedig a válság közepette sem számított jelentősnek az állami elvonások mértéke uniós összevetésben. Az igazi – és megoldhatatlannak tűnő – gondot a korrupció, az adóbehajtás terén működő 4-4-2-es rendszer jelenti.Az igazi – és megoldhatatlannak tűnő – gondot a korrupció, az adóbehajtás terén működő 4-4-2-es rendszer jelenti.


Adóemeléssel alig kísérelték meg kezelni a csaknem példátlan adósságválságot az elmúlt két évben Görögországban – ezzel az első hallásra meglepő ténnyel zárult az Adó Online rövid, a témában végzett kutatása. Pedig lett volna módja a görög politikai elitnek több pénzt beszednie a közkiadásokra: az OECD 2010-es jelentése szerint akkor az állam a GDP 32 százalékát vonta magához és osztotta újra, míg ez az arány az eurózóna akkori országaiban 8 (!) százalékponttal magasabb volt átlagosan.

Nem kirívó az adóemelés

Az áfakulcs-emelés válság esetén közkedvelt eszközével azért élt a görög kormány: az első EU-IMF-mentőcsomagért cserébe 2010 és 2011 között az alsó áfakulcs 5-ről 6,5 százalékra, a középső 10-ről 13 százalékra, a felső pedig 21-ről 23 százalékra emelkedett több lépcsőben. Ehhez képest kimondottan radikális lépésnek tűnhet a magyar áfakulcs 20-ról 27 százalékra emelése két lépcsőben, néhány év alatt.

Hazánkhoz hasonlóan Görögországban is érdemben, 10 százalékponttal növelték a szeszes italokra, dohányárukra és az üzemanyagokra kivetett jövedéki adót 2010-ben.

Válságadóként ezen kívül speciális illetéket vetett ki a kormány az ingatlanokra 2011-ben és 2012-ben: a tulajdonosoknak évente és négyzetméterenként 3-5 eurót kell fizetniük, méghozzá két részletben, a villanyszámla részeként. Utóbbi vélhetően az adóhatóság – és ezzel együtt a korrupció – kiiktatása miatt szükséges, de erről később szólunk részletesen.

Eközben a görög adórendszer többi paramétere nem változott a válság alatt. A társasági adó kulcsa 20 százalékos, a személyi jövedelemadózás progresszív és sok sávos, 18-tól 45 százalékig terjedő adókulcsokkal. A munkáltató által az alkalmazottai után fizetett társadalombiztosítási járulék 28,06 százalék, míg a dolgozóktól ugyanilyen jogcímen 16 százalékot vonnak le a bruttó fizetésből.

A kivételek széles köre viszont nem szűkült: adómentesek például a hajózásból származó bevételek, a családon belüli tőkemozgások és a hazai cégektől kapott osztalékok is.

Az viszont már gazdaságpolitikai kérdés, hogy az adórendszer alakításával lehet-e bármit is kezdeni egy olyan országban, amelyben 2007 óta a GDP több mint 20 százalékkal csökkent, a munkanélküliség 7-ről 22 százalékosra nőtt, és az államadósság 55 százalékkal emelkedett.

Az igazi baj a 4-4-2 gyakorlata

A görög állam elképesztően korrupt, az adóhivatal pénzbehajtási gyakorlatát a futballból ismert, 4-4-2-es taktikai felállással értelmezi a New York Timesnak nyilatkozó volt állami hivatalnok. A számok itt nyilván nem a kétcsatáros játékra utalnak, hanem arra, hogy a revizorok a feltárt adóhiány és adóbírság összegének 40 százalékától eltekintenek, ha másik 40 százalékát megkapják, így a görög államkincstárnak 20 százalék marad.

A lap a korrupció beágyazottságának mértékét érzékeltetve felidézi, hogy a télen a pénzügyi tárca vám- és adózási ügyekért felelős főtitkára és a gazdasági bűnözés ellen alakult részlegének vezetője ellen is nyomozás indult – kenőpénz elfogadásának gyanújával.

Diomidisz Szpinellisz matematikus egyébként 800 (!) fős csoportjával elemezte a rendelkezésére bocsátott adatbázisokat, a céges kereszttulajdonlásokat, a jelentősebb külföldi utalásokat, és a lap beszámolója szerint világosan kimutatta, hogy mely regionális adóhivatalok teljesítenek feltűnően gyengén. A hatóságok kimutatásaival nem kezdtek semmit: mivel a görög adózási rendszer továbbra is papír alapon működik, állításuk szerint a digitális adatbázis feldolgozásához sem szakértelmük, sem infrastruktúrájuk nincsen. Ráadásul nem is lesz: a megszorítások közepette informatikai fejlesztésre sincs pénz.

A lapnak nyilatkozó szakértők úgy vélik: a korrupció rendszerét a teljes összeomlás szüntetheti meg.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Enyhe zsugorodás júniusban: 50 pont alá esett a júniusi BMI

A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított júniusi értéke: 49,4. Júniusban a válaszadók az előző hónaphoz képest mérsékelt visszaesésről számoltak be. Az elmúlt időszak mérsékelt bővülését követően ebben a hónapban fordulat következett be a feldolgozóiparban, a BMI index 50,0 pont alatt áll – közölte hétfőn a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT).

2024. július 1.

Árfolyam az áfában (XXIV. rész)

A cikksorozat záró része az IOSS rendszer árfolyamkérdéseivel kapcsolatos példákat mutat be, valamint kitér arra, hogy milyen árfolyamra vonatkozó előírások irányadóak, ha az ügyletről nem számla, hanem nyugta készül.

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.