Aggodalmak a lakáscélú hiteltámogatás körül


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mennyiben jelenthet kockázatot a munkaadónak lakáscélú hiteltámogatást adni a dolgozójának? Milyen szerepük és felelősségük lehet a bankoknak? Az Adó Online szja szakértőt, s az immár a teljes hazai pénzügyi rendszer felügyeletét is ellátó Magyar Nemzeti Bankot kérdezte.


Több aggodalom, kétség is megfogalmazódik egy lehetséges új cafeteriaelemmel,  a lakáscélú hiteltámogatással kapcsolatban a Trenkwalder közlemúltban kiadott közleményében

A cég arra hívta föl a figyelmet, hogy az adómentesség megállapításához a munkáltatónak számos dolgot kell egyidejűleg vizsgálnia. Számos bank, felismerve e problémát, kialakított olyan szolgáltatást, amely a fenti vizsgálat terheit leveszik a munkáltató  válláról. Ám azon felül, hogy ez jelentős többletköltséget jelent, nem minden esetben tisztázott az sem, hogy ha egy támogatás mégis jogtalannak bizonyul, a bank a felelősséget is átvállalja-e.

Honyek Péter, a PwC szja-szakértője szerint egyrészt valóban igaz, hogy a vonatkozó NGM rendelet lehetővé teszi, hogy ne a munkáltató, hanem a munkáltató megbízásából egy közreműködő hitelintézet gyűjtse be az adómentesség fennállását igazoló dokumentumokat. Ezt külön megállapodás (és bizonyosan külön díj) ellenében teszi majd a hitelintézet. (15/2014. (IV. 3.) NGM rendelet 1. § (6) bekezdés). Azt azonban, hogy ezt a szolgáltatást számos hitelintézet már nyújtaná, a szakértő kétli. Problémát jelent ugyanis, hogy a hitelintézetek a rájuk vonatkozó ágazati szabályok alapján csak meghatározott vállalkozási tevékenységeket végezhetnek, és legalábbis kérdéses, hogy a munkáltatói lakáscélú támogatás folyósításában a munkáltatói feladatok átvállalása ilyen tevékenység-e.

Tehát elképzelhető az a furcsa helyzet is, hogy az NGM rendelet ugyan lehetővé tenné azt, hogy a hitelintézetek mentesítsék a munkáltatókat az adminisztrációs terhek alól, ezt a lehetőséget azonban egy másik törvény mégis elveszi, megtiltja. Hogy ez a tevékenység ténylegesen tiltott-e a hitelintézetek számára, arról megnyugtatóan a Magyar Nemzeti Bank tudna nyilatkozni – mondta a szakértő lapunknak.

CAFETERIA – Lakáscélú támogatás alapjai és gyakorlati megvalósítása

2014. szeptember 30., Budapest

Lakáscélú támogatás a juttatási rendszerben
Törvényi keretek
Az adómentesség kulcskritériumai
Mi számít lakáscélú hitelnek, és melyek nem sorolhatók ebbe a kategóriába?
Mit várhat el a munkáltató az együttműködő hitelintézettől?
Munkavállalók együttműködése a hitleintézettel – kulcskérdések, melyek nélkül nem ér célba a munkáltatói támogatás

További részletek és jelentkezés>>

 

Az Adó Online megkereste a jegybankot, ahol úgy nyilatkoztak: „a hitelintézet a munkáltatóval kötött megállapodás alapján a munkáltatói kölcsön folyósítását végzi, így ennek keretében az összeget átutalja, majd az egyes befizetett részleteket nyilvántartja, azaz kezeli a követeléseket, illetve nem fizetés esetén intézkedik a behajtásról. Ezenkívül az NGM rendelet értelmében a munkáltatóval kötött megállapodás alapján munkáltatói lakáscélú támogatás folyósításában bizonyos egyéb munkáltatói feladatokat átvállalhat  (a munkavállalóktól azon okiratokat begyűjtheti –bizonyos adminisztrációs tevékenységet végezve – melyek alátámasztják a hitel adómentes jellegét). Ezen utóbbi tevékenysége a Hpt. 7. § (3) bekezdés j) pontja szerinti követelések megbízás alapján történő kezelésére, behajtására irányuló tevékenység részét képezheti, melyet a fenti rendelkezés értelmében a pénzügyi intézmény üzletszerűen végezhet.”

Úgy tűnik tehát, hogy a bankok nyugodtan nyújthatják a szolgáltatást, amelyen túl – mint Honyek Péter megjegyezte – a hitelintézetnek vannak kötelező feladatai is a munkáltatói lakáscélú támogatás folyósításában  (igazolás kiállítás, adatszolgáltatás), de ezeket nem külön szerződés  alapján látja el a hitelintézet.

Nem lehet felelős a hitelintézet

A szakértő szerint az bizonyosnak tűnik, hogy a hitelintézetek a felelősséget nem fogják átvállalni a munkáltatóktól. Az NGM rendelet alapján ugyanis az adómentesség fennállását elsősorban a magánszemély által a munkáltatónak átadott dokumentumok bizonyítják. Ha a hitelintézet közreműködőként belép ebbe az eljárásba, akkor a magánszemély az igazolásokat, nyilatkozatokat, szerződéseket nem a munkáltatónak, hanem a hitelintézetnek adja majd át.

De a magánszemély hibáját, mulasztását a hitelintézet éppen úgy nem tudja kivédeni, ahogy a munkáltató sem, ezért nehezen elképzelhető, hogy a megállapodásban az esetlegesen fizetendő adókat a hitelintézet átvállalná a munkáltatótól. Az bizonyos, hogy erre a közreműködő hitelintézetet az NGM rendelet nem kényszeríti – tette hozzá Honyek Péter.

Vizsgálat naponta vagy évente?

A Trenkwalder közleménye fölvetette azt is, hogy a (jogosultsági) vizsgálatot évente csupán egy alkalommal kell
elvégezni, ám az együttlakók számának változása, vagy éppen a törlesztőrészlet csökkenése (például részleges előtörlesztés esetén) év közben is csökkentheti az igénybe vehető adómentes támogatás összegét. Ma
ennek nyomon követése is a munkáltató felelőssége. Amennyiben utólag derül ki, hogy a munkavállaló nem jogosult az adómentes támogatásra, a kapcsolódó adó- és járulékterheket a munkáltatónak kell
állnia.

A PwC szja szakértője szerint az együttlakók számát az adóév bármely napjára vonatkozóan lehet
vizsgálni, így például ha január 15-én megvan a megfelelő létszám ahhoz, hogy a lakás szobaszáma méltányolhatónak minősüljön, akkor nem probléma, ha az éven belül egyes családtagok elköltöznek. Ezt a körülményt tehát a munkáltatónak elég egyetlen időpontra vonatkozóan vizsgálnia, folyamatosan
nyomon követnie nem kell.

Az viszont igaz, hogy amennyiben a munkáltató több támogatást ad, mint amennyit az adóévben a magánszemély törlesztésre felhasznál, akkor a felettes rész nem lesz adómentes. Az ilyen módon 2014-ben adott támogatás
– 20 százalékkal növelt összegben – 2015. május havi bérjövedelmnek minősül majd. A bérjövedelem adóterhei (szja, járulék, szociális hozzájárulási adó) pedig megoszlanak a munkáltató és a munkavállaló
között, azaz azokat nem kizárólag a munkáltatónak kell állnia – reagált a felvetésre a szakértő.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.