Agrártámogatási-kérelmek elektronikusan
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A 80/2008. (IV. 4.) Kormányrendelettel kihirdetett új szabályok lehetővé teszik egyes mezőgazdasági és agrár-vidékfejlesztési támogatás iránti kérelmek elektronikus benyújtását. A rendelet meghatározza az Ügyfélkapus ügyintézés menetét is.
A rendelet hatálya a következő kérelmekre terjed ki:
- egységes területalapú támogatás,
- egységes területalapú támogatáshoz kapcsolódó kiegészítő nemzeti támogatás,
- agrár-környezetgazdálkodási támogatás,
- az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból finanszírozott mezőgazdasági területek erdősítésének támogatása,
- kedvezőtlen adottságú területeken történő gazdálkodáshoz nyújtandó kompenzációs támogatás,
- Natura 2000 gyepterületeken történő gazdálkodáshoz nyújtandó kompenzációs támogatás,
- rövid vágásfordulójú fás szárú energiaültetvények telepítésének támogatása,
- évelő, lágyszárú energiaültetvények telepítésének támogatása,
- energianövények kiegészítő támogatása,
- szárított takarmány kvótával szabályozott támogatása.
A kérelmek benyújtása és az ahhoz kapcsolódó kötelező adatszolgáltatás a felsorolt kérelmek esetén elektronikus úton, ügyfélkapus azonosítással is elvégezhető. Ebben az esetben a kérelem a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) e-kerelem.mvh.gov.hu internetes honlapján található elektronikus űrlapkitöltő szolgáltatás segítségével hozható létre, ami a www.mvh.gov.hu, vagy a www.magyarorszag.hu internetes portálon keresztül érhető el. Az így benyújtott kérelem, illetve adatszolgáltatás MVH általi fogadását a központi elektronikus szolgáltató rendszerben az ügyfél tárhelyére történő feltöltés jelenti. A beérkezés időpontját az ideiglenes tárhelyre kapott automatikus értesítés igazolja.
Az ügyfél helyett a képviselője is benyújthatja elektronikusan a kérelmet; ekkor a képviselő saját ügyfélkapuját használja. Ezt megelőzően azonban az ügyfél-nyilvántartási rendszerben regisztráltatnia kell magát, és be kell nyújtania az eljárására vonatkozó meghatalmazást az MVH részére. A képviselőt olyan okiratban kell meghatalmazni, hogy a meghatalmazásból kitűnjön az ügyfél és a képviselő neve, regisztrációs száma, valamint azon jogcímek, amelyek esetében az ügyfél a képviselőjén keresztül jár el. A meghatalmazást a kérelembenyújtást megelőzően legalább tizenöt nappal kell beadni a kérelmező lakóhelye vagy székhelye szerint illetékes MVH területi kirendeltségre.
Az MVH az ügyfél részére az elektronikus szolgáltatás használatához a szakmai segítséget nyújthat. A szükséges technikai feltételeket a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatallal és a Magyar Agrárkamarával kötött megállapodás alapján térítésmentes szolgáltatásként is biztosíthatja, a falugazdász hálózat, illetve a Magyar Agrárkamara által működtetett ügyfélszolgálati hálózat útján.
Ha az ügyfél nem az ügyfélkaput használja, a kérelmet az MVH e-kerelem.mvh.gov.hu internetes honlapján közzétett (és a www.mvh.gov.hu internetes portálon keresztül is elérhető) elektronikus szolgáltatás használatával kinyomtatva, vagy a nyilatkozata alapján kapott kérelemcsomag kitöltésével papír alapon, postai úton nyújthatja be az MVH-hoz.