BEPS: új állomás az agreszív adótervezésben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az egyes országok a külföldi befektetők számára kedvező adózási környezetet teremtve próbálják meg a tőkét magukhoz vonzani, a vállalkozások és mögöttük álló tulajdonosaik pedig mindezt kihasználva igyekeznek globális adóterhelésüket minimalizálni. Erre az adott országok az agresszív adótervezést és adóelkerülést visszaszorító lépésekkel és globális összefogással válaszolnak. A macska-egér játék folytatódik, és új fejezetéhez ért…


Adott egy nemzetközi vállalatcsoport, amely meg kíván vásárolni egy jól működő társaságot, a finanszírozáshoz azonban saját forrásain túl idegen tőkére, azaz bankhitelre is szüksége van. A felvásárló cég egyetlen jövedelme az újonnan megvásárolt cég nyereségfelosztásából származó osztalék, fő ráfordítása pedig a kamat, melyet a banknak kell fizetnie. Bár a jövedelme meghaladja a ráfordításait, az osztalék adómentessége miatt a kamatráfordítások adószempontból veszteségessé teszik a céget, amit azonban felhasználni nem tud. A cégcsoport ezért úgy dönt, hogy a felvásárló céget egy olyan államban hozza létre, ahol lehetőség van a csoportos adózásra, hogy a felvásárolt cég eredményét a finanszírozásból eredő kamatráfordításokkal közvetlenül csökkenteni tudja. Ezáltal a nemzetközi vállalatcsoport adóterhelése csökken, és egyik tagja sem termel más csoporttagok számára felhasználhatatlan veszteségeket.

Ha mindezt kiegészítjük azzal, hogy a felvásárló cég országában lehetőség van kamatozó elsőbbségi részvényekkel céget alapítani, a vállalatcsoport további megtakarításokra is szert tehet: a hibrid finanszírozás eredményeként a gazdasági működés országában többletkamat válik levonhatóvá, amely azonban a kedvezményezett országában már adómentes osztaléknak minősül.

Vegyünk egy másik példát is, melyben egy globálisan működő nemzetközi vállalatcsoport tőzsdén jegyzett anyacége komoly kutatás-fejlesztési tevékenységeket végez. Korábban az ebből származó minden immateriális jog az anyacégnél képződött, amely világszerte személyesen felügyelte és irányította a csoport gyártási és kereskedelmi tevékenységét. A cégcsoport azonban úgy dönt, hogy létrehoz egy külföldi leányvállalatot, amely megkapja mind az immateriális javakat, mind a nemzetközi gyártási és kereskedelmi tevékenységek irányításának jogát. A külföldi leányvállalat országában nincs társasági adó, csupán egy éves nominális adót kell fizetni.

A leányvállalat létrehoz egy európai uniós társaságot, amelynek az lesz a feladata, hogy az anyacégének fizetendő jogdíj fejében az immateriális javakat Európa-szerte tovább hasznosítsa oly módon, hogy az itt található leányvállalatoktól ő maga is jogdíjat gyűjtsön. Az adott ország forrásadó-mentességet biztosít a külföldre kifizetett jogdíjaknak minden irányban, függetlenül attól, hogy a kifizetés kedvezményezettjének országa tagja-e az EU-nak vagy az OECD-nek, vagy hogy van-e a két ország között a kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezmény. Mindennek hatására az Európában működő, valódi gazdasági tevékenységet folytató gyártó és kereskedő vállalatcsoport-tagok működési nyereségét a csoport jogainak használatáért fizetendő jogdíj közvetlenül csökkenti.

Európán belül az EU kamat-jogdíj irányelv hatására a kifizetett jogdíjakat nem terheli forrásadó. Az Európai jogdíjgyűjtő társaság pedig – amely a jogdíjak nagy részét továbbfizeti az alacsony adóterhelésű államba – a fent elmondottak szerint saját belső szabályai miatt alkalmaz forrásadó-mentességet. Az így összegyűjtött jogdíj végül a teljes vállalatcsoport szintjén csupán elhanyagolható mértékű adóterheket visel.

Ha mindehhez még hozzátesszük a tényt, hogy Barbados, Bermuda és a Brit Virgin Szigetek 2010-ben több külföldi közvetlen befektetést (5,11 százalékát a teljes globális FDI-nak) kapott, mint Németország (4,77 százalék) vagy Japán (3,76 százalék); továbbá hogy mindezek ugyanebben az évben világszerte több működőtőke-befektetést hajtottak végre (4,54 százalék), mint Németország (4,28 százalék), bizony érthetővé válik, hogy vajon miért fogtak össze a világ legnagyobb hatalmai, és üzentek hadat az agresszív adótervezésnek.

És ha már a megdöbbentő tényeknél tartunk, Ciprus (28 százalék), a Brit Virgin-szigetek (12 százalék), Bermuda (7 százalék) és a Bahamák (6 százalék) mind benne vannak Oroszország legnagyobb 5 külföldi befektetője között.

Bizonyos tanulmányok szerint a „kreatív” adózási eszközök használata a gazdasági válság idején még inkább elterjedt, a korrupció és sokszor gazdasági bűncselekménynek számító struktúrák iránti tolerancia és elfogadás pedig akár társadalmi szintű károkat is okozhat. Az európai szürkegazdaság becsült mérete 20 százalék, a magyar valószínűleg ennél magasabb, körülbelül 22,5 százalék, számszerűen akár közel évi 22 milliárd euró is lehet.

A jelenség tehát hazánkat sem kerüli el. A Tax Justice Network[8] kutatásai alapján a ’80-as évek óta (1982–2010 között) 242 milliárd dollárnyi[9] (közel 54 ezer milliárd forintnyi) magántőkét „menekítettek” ki Magyarországról a világ különböző adóparadicsomaiba, és becslések szerint a hazai adózatlan gazdaság a GDP egy negyedét is kiteheti. Ezzel hazánk a 13. a legtöbb pénzt veszített államok rangsorában. Ez az összeg egyébként a magyar államadósság közel két és félszerese, ami egy főre vetítve 22 ezer dollárt, azaz körülbelül 6 millió forintot tesz ki.

Az éremnek azonban mindig két oldala van, Magyarország ugyanis, mint tőkeimportőr ország, igencsak érdekelt az országok közötti adóversenyben is. Elég, ha csupán a nagy történelmet megélt, azonban máig sem hatályos új amerikai–magyar egyezményre gondolunk. Az ún. LOB[10] klauzula nélküli 1979-es egyezmény és a hazai belső jogszabályrendszer (például a jogdíjak 50 százalékos társasági adókedvezménye és teljes helyi iparűzési adómentessége, valamint az osztalék, a kamat és a jogdíjak forrásadó-mentessége) teszi ugyanis hazánkat például az amerikai befektetők számára még mindig kiváló befektetési helyszínné.

A játszma tehát kettős. Egyrészt az egyes országok a külföldi befektetők számára kedvező adózási környezetet teremtve próbálják meg a tőkét magukhoz vonzani, a vállalkozások és mögöttük álló tulajdonosaik pedig mindezt kihasználva igyekeznek globális adóterhelésüket minimalizálni. Erre pedig az adott országok az agresszív adótervezést és adóelkerülést visszaszorító lépésekkel és globális összefogással válaszolnak. A macska-egér játék folytatódik, és új fejezetéhez is ért.

Mi is az a BEPS akcióterv?

Talán kezdjük ott, hogy mi is az a BEPS. Ez egy betűszó, amely az angol „Base erosion and profit shifting” kifejezésből származik, magyarra fordítva a nyereség másik államba való áthelyezéséből eredő társasági adóalap amortizációját jelenti, amikor bizonyos agresszív adótervezési technikáknak köszönhetően a nyereség a gazdasági tevékenység végzésének államától eltérő államba kerül át, hogy ott alacsonyabb adót viseljen. Ezáltal a BEPS jelenség komoly adóbevétel-kiesést jelent az ezt elszenvedő országoknak.

A nemzetközi adózás mai rendszere a Nemzetek Szövetsége által az 1920-as években alkotott alapelveken nyugszik. Elsődleges célja a nemzeti szabályok egymásra hatásából fakadó túladóztatás, azaz a kettős adóztatás elkerülése, azért, hogy a torzításoktól mentes gazdaság és kereskedelem megteremthesse a fenntartható növekedés alapjait. Ez azonban magában hordozza a rendszer hézagait is, melyeket kihasználva a nemzetközi szintéren működő vállalkozások akár a végletekig is minimalizálhatják adóterhelésüket.

A globalizáció hatására, a nemzetközi vállalatcsoportok eredménye a globális GDP jelentős részét adja, és a vállalatcsoporton belüli gazdasági kapcsolatok, a csoporttagok közötti kereskedelem pedig a világkereskedelem jelentős hányadát teszi ki. A gazdaság digitalizációjának hatására pedig olyan vállalkozások jelentek meg, melyek fizikai kötődések nélkül működnek, és elsősorban az immateriális javakra, az adatok használatára épülnek. Mindezek a kihívások a világ vezető országait közös fellépésre késztették, a G20-ak felkérésére az OECD kidolgozta BEPS elleni akciótervét, most pedig ennek megvalósításán munkálkodik.

 

A BEPS akcióterv[11] célja, olyan belföldi és nemzetközi adózási instrumentumok kifejlesztése, amelyek a gazdasági tevékenység adóztatását biztosítják az egyébként ún. „kettős nem-adóztatási” helyzetekben, mindezt igen szűkre és szorosra szabott határidők mellett. További célkitűzés olyan mechanizmusok kifejlesztése, amelyek korai szakaszban képesek az agresszív adótervezési stratégiák felismerésére és jelzésére.

Jancsa-Pék Judit az Adó Szaklap 2014/9. számában megjelent írásából részletesen megismerheti az akcióterv elemeit és a bevezetésének egyes határidejét is.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.