Csalók trükköznek a gépjárműátírásoknál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Érdemes ellenőrizniük illetékfizetési kötelezettségük tényleges teljesítését azoknak, akik gépjárművet vásárolnak. A NAV több száz ügyletről derítette ki, hogy a gépjármű átírására hamis illetékbefizetési csekk alapján történt. A NAV költségvetési csalás, illetve magánokirat-hamisítás miatt feljelentést tett – közölte az adóhatóság.


A gépjármű új tulajdonosát és az államkasszát is megkárosították azok a csalók, akikre az illetékfizetési kötelezettségek vizsgálatakor figyelt fel a NAV. Mint köztudott, az okmányirodák csak akkor végzik el a gépjárművek átírását, ha az új tulajdonos igazolja, hogy megfizette a kapcsolódó vagyonszerzési illetéket.

A NAV számos esetben tapasztalta, hogy az illetékek – az átírás ellenére – nem érkeztek meg a hivatal számlájára. Ezekben az esetekben a NAV kérte, hogy a gépjármű tulajdonosa igazolja a vagyonszerzési illeték megfizetését. Az ügyfelek értetlenül álltak az eset előtt, hiszen a nevükre kiállított forgalmi engedély birtokában az illetéket megfizetettnek vélték. Mint kiderült, az okmányirodákban bemutatott csekkek hamisak voltak. Az elkövetők vagy házilag nyomtatták rá a postai feladást tanúsító adatokat, vagy egy kisebb összeg befizetése mellett utólag a valós értékre írták át.

Jó tudni azt is, hogy amennyiben az illeték összege a NAV számlájára nem érkezik meg, a hivatal a vevőt kötelezi az illeték megfizetésére, függetlenül attól, hogy a vevő az illeték összegét korábban már másik személynek átadta.

RODIN adózási-számviteli szakmai rendezvények

A NAV azt javasolja, hogy a gépjárművásárló vagy saját maga fizesse be az illetéket, vagy nagyon körültekintően járjon el a meghatalmazott kiválasztásakor – olvasható az adóhatóság Adó Online-hoz eljuttatott közleményében.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 4.

eÁfa bevallás előnyei – új technológiák alkalmazása az Áfa rendszerében

2024-ben bevezetésre került az elektronikus áfa rendszer, amely a digitalizációban rejlő lehetőségek kihasználásával az áfa bevallások elkészítésében vállalt adóhatósági támogatás keretében csökkenti a vállalkozások számára az adminisztrációs terheket. Egyúttal kijelöli a fejlődés irányát is, amelyben a végső cél az új platformok használatának elterjedése. A HÍD Consulting segítségével áttekintjük a digitális szabályozás részleteit