Drámaian drágul a benzin


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Még idén érdemes csurig tankolni a gépkocsinkat, mivel ezt 2010-ben a magasabb jövedéki adó miatt csak drágábban tehetjük meg. Jövőre a megemelt adón túl más tényezők miatt is trendszerűen növekvő (időnként csökkenő, de tendenciáját tekintve emelkedő) üzemanyagárakra számíthatunk.

A benzin ára 14 forinttal, a gázolajé 9 forinttal ugrik följebb a januári adóváltozások miatt (a ténylegesen bekövetkező árváltozásokat természetesen fölfelé, s lefelé is módosíthatják az aktuális piaci folyamatok). Fél év leforgás alatt már másodszor emelkedik az üzemanyagok jövedéki adója, a júliusi adóváltozás azonban csak bemelegítés volt a januárihoz képest.

Az uniós országokkal összevetve a magyar jövedéki adó szintje eddig sem volt kifejezetten alacsonynak tekinthető.
A jövedéki adók szintjének emelkedésénél is nagyobb baj, hogy a piaci folyamatok is a drágulás irányába hatnak. Több tényező is az üzemanyagok árának emelkedése felé mutat, a jövedéki adó emelkedésén túl is – mondta az FN.hu-nak Kiss Péter, a KPMG energetikai es közüzemi szektorának globális vezetője.

Az üzemanyagok árát alapvetően két főtényező határozza meg: a kereslet és a kínálat viszonya, s a dollár/forint árfolyam – magyarázta a szakértő. Kiss Péter változékony, de tendenciájában növekvő olajárra számít

Ha a kereslet nő, nő az ár is, márpedig mindkettő emelkedik. Kína ugyanis a válság ellenére is képes fokozni az ipari termelését a belső fogyasztás serkentésével, ami magával hozza a kőolaj iránti éhséget. Mindemellett a világ más országaiban is a kilábalás jelei látszanak, s a magukra találó gazdaságok ugyancsak az olaj iránti igényt bővítik.

Mindennek következtében a dízelolaj s a benzin közötti árrés is várhatóan csökkenni fog, mivel a dízelnél jellemző az ipari fölhasználás, a megélénkülő ipari termelés pedig a benzinnél is erősebben nyomja majd fölfelé e késztermék árát.

A dollár/forint árfolyam várható alakulása is az áremelkedés kockázatát rejti magában, a közelgő választások a forint gyengülésének veszélyét vetítik előre – tette hozzá a szakértő. A szakember szerint az üzemanyagok hazai jelentős áremelkedése érinti majd a jelenlegi benzin-bevásárlóturizmus viszonyait.
Hazánk s a környező országok között egyébként már most is jelentősek a különbségek (ennek oka főként az eltérő adótartalom), ami különösen Ukrajna esetében szembetűnő, ám a lehetőséggel – értelemszerűen – csak a határ mentén élő honfitársaink képesek élni.

A cikk teljes terjedelemben elolvasható a Figyelőneten.

Forrás: Figyelőnet


Kapcsolódó cikkek

2024. június 21.

NGM: nem a szegénység, hanem az óvatosság miatt fogyaszt keveset a lakosság

Az elmúlt napokban látott napvilágot az Eurostat friss adatközlése, miszerint a magyar háztartások fogyasztása az uniós átlag 70 százalékát éri el. Az adatot többen helytelenül értelmezve, a közvéleményt tudatosan félrevezetve úgy állították be, hogy Magyarország az unió legszegényebb országa, ami teljességgel nonszensz és szándékos hazugság – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

2024. június 20.

Mi történhet még idén a forinttal és a magyar kamattal?

A napokban látott forintgyengülés ellenére az euró jegyzése a 385 és 400 forint közötti sávban maradhat az idén. Legalábbis erre számít Németh Dávid, a K&H vezető elemzője alapesetben, azaz akkor, ha nem történik jelentős változás az év hátralévő hónapjaiban a világ- és a magyar gazdaságban. A szakember beszélt a magyar inflációról, a várható kamatpályáról és a szükséges kiigazításról, valamint az uniós kilátásokról is.