EKAER helyett itt a BIREG a fuvaroknál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2021. január 1-től nagymértékben átalakultak az EKAER szabályok, sokak számára kedvező módon. A nemzetközi közúti fuvarozásban érintett szállítmányozók, feladók, címzettek azonban mégsem dőlhetnek hátra, a januártól újonnan belépő engedélyregisztrációs kötelezettség, a BIREG miatt – írja az RSM blogja.

Mi a BIREG, kit érint?

2020 utolsó napján jelent meg a BIREG rendszerről szóló Kormányrendelet. A BIREG a közlekedési hatóság által üzemeltetett, nyilvánosan elérhető informatikai rendszer, amelyben a különböző nemzetközi szállítási feladatokat – ideértve a saját számlás közúti szállítást – ellátó gépjárművek üzembentartóinak kell regisztrálniuk fuvarjaik bizonyos adatait. A regisztrációs kötelezettségek a szállítmány feladóira, illetve a címzettjeire is vonatkozhatnak.Ez azt jelenti, hogy a BIREG rendszer kapcsán:
  • az árufuvarozók, illetve
  • a fuvarok feladói és
  • a szállítmányok címzettjei is érintettek.

Milyen adatokat kell rögzíteni?

A jogszabály a belföldi feladóra /címzettre testálja az ún. engedélykezelési kötelezettséget. Ennek keretében a feladónak/címzettnek többek között az ún. CEMT engedély részét képező naplóra, illetve az ún. bilaterális engedélyre rá kell vezetni a fuvar felrakásának és lerakásának adatait. A fuvarozás adataként rögzíteni kell a fuvarozás helyét, idejét, a kilométeróra állását, azt ellátni bélyegzővel. A fuvarnaplóról vagy az engedélyről fénymásolatot kell készíteni, amelyet legalább egy évig meg kell őrizni.

BIREG
A tervek szerint a BIREG rendszert 2021. júliusától megnyitják a feladó/címzettek számára is, ami azt jelenti, hogy a nemzetközi fuvarok indításánál és érkezésénél az engedélykezelést a feladónak/címzettnek valós időben (vagy közel valós időben) a közlekedési hatóság által üzemeltetett rendszerben kötelező vezetnie.

Magas bírságot helyez kilátásba a jogszabály februártól

Bár az engedélyregisztrációs kötelezettség – a 2020. december 31-én megjelent jogszabály alapján – már január 1-jén keletkezett, az új jogszabályi kötelezettségnek az érintettek akkor sem tudtak eleget tenni, ha akartak, hiszen a regisztrációs felület január elején még nem volt elérhető.

A fuvarozásban érintett gépjárművek üzembentartói a regisztrációt január 31-ig elvégezhetik szankciómentesen, ún. türelmi időn belül. A hatóságok türelmi idő alatt nem büntetik a regisztráció elmulasztását. Február 1-től azonban a regisztráció hiányát 800 ezer forintos bírsággal sújthatják, emellett a felrakó és lerakóhely 300 ezer forintra büntethető, ha elmulasztja az engedélyek ellenőrzését.

Itt találja az RSM összefoglalóját az EKAER szabályok 2021-től hatályos változásairól.

A bejegyzés szerzője Sztankó Dániel, az RSM Hungary pénzügyi képviseleti csoportvezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2020. szeptember 15.

EKAER: 2021. január 1-től ismét változik a szabályozás

2021. január 1-től módosulnak az adózás rendjéről szóló törvény EKAER-re vonatkozó szabályai. Változik például, hogy mely termékek lesznek a közúti áruforgalmat ellenőrző rendszerben bejelentéskötelesek.