Érdekességek és furcsaságok az idei cafeteriában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A cafeteria legfontosabb változásairól, az új cafeteria elemek közül a készpénz problémás kezeléséről, valamint a lakhatási támogatások módosításairól tartott előadást Horváthné Szabó Beáta, a Deloitte adóosztályának igazgatója a Wolters Kluwer Adónap 2017 rendezvényén. 


A cafeteria vonatkozásában nagyvonalú volt a pénzügyi kormányzat az előadó szerint, hiszen már a nyár folyamán megszellőztette az ezzel kapcsolatos változásokat. Volt tehát idő felkészülésre, hogy melyek azok az elemek, amiket érdemes beletenni a cafeteriába és melyek azok, amelyek caftereián belül nem megvalósíthatóak. Az szja-törvény szerinti rugalmas béren kívüli juttatások köre lényegesen csökkent az idei évben, és az egyes meghatározott juttatások körébe csúszik át a juttatások jelentős köre. Érdekes koncepciót tartalmaz az idei törvénymódosítás, hiszen alapvetően a vendéglátásra korlátozódik a kedvező adózási juttatási forma – mondta az előadó. A kormányzati és egyéni szempontból is fontos juttatások, például az egészséggel és nyugdíjjal kapcsolatos juttatások, mind átkerültek az egyes meghatározott juttatások körébe. 

Ki fizesse az adót?

A béren kívüli juttatásoknak két nagy csoportja különböztethető meg, a költségvetésből gazdálkodók köre, illetve mindeni más munkáltató, ahol 450 ezer forintban korlátozódik a béren kívüli juttatásokra fordítható összeg. Természetesen ennél lehetne lényegesen többet biztosítani a dolgozók számára, feltéve ha ezt a munkáltatók is úgy akarják és ki tudják termelni az ezzel kapcsolatos költségeket, beleértve magát a juttatást, valamint a juttatás után fizetendő szja-t és egészségügyi hozzájárulást.  

Az szja-törvény arra a logikára épül, hogy ha valaki magánszemélyként valamilyen juttatást kap, akkor abból adófizetési kötelezettség keletkezik, vagy a jövedelem után a munkáltatónak, kifizetőnek keletkezik adófizetési kötelezettsége. Ehhez képest bejött a képbe a cafeteria, ami azt mondja, hogy ez egy olyan, a munkáltató által meghatározott csomag, ami magába foglalhatja az adó összegét és az alapjuttatások értékét is. 

 

Sokszor felmerül a kérdés: mitől függ az, hogy a munkáltató vállalja az adófizetési kötelezettséget, vagy áthárítja ezt a munkavállaló részére? Horváthné Szabó Beáta szerint ez rossz kiindulási pont, mert nem fordulhat elő olyan, hogy adókötelezettséget valaki áthárít a munkavállaló részére, mivel az Art. ezt kifejezetten tiltja. Az adót annak kell megfizetnie, akit erre a törvény kötelez, ebben az esetben a munkáltatónak keletkezik adófizetési kötelezettsége. Nem lehet megtiltani ugyanakkor a munkáltatónak azt, hogy ezt a keretrendszert nettó, vagy bruttó alapon határozza meg. 

Újdonság: cafeteria pénzben

A cafeteria idei változásainak értelmezésében van néhány érdekes csavar – hívta fel a figyelmet Horváthné Szabó Beáta. Az egyik ilyen elem a készpénz, ami éves szinten 100 ezer forintig biztosítható a munkavállaló számára. Az szja-törvény logikája szerint furcsának tűnthet, hogy egy pénzösszeg béren kívüli juttatásnak számít és érdekes kérdés, hogy mi a különbség a pénzben juttatott béren kívüli juttatás és a munkabér között. Ha a munkáltató béren kívüli juttatást biztosít a munkavállalója számára, akkor a törvény szerint az adott hónapban biztosított ilyen juttatás után a következő hónap 12-éig merül fel az adófizetési kötelezettség. Ha egy munkáltatónál a bérkifizetés a következő hónapban 5-10 munkanapon belül történik, akkor itt egy csapdába esik a munkáltató, mivel a munkabért szokásjog alapján az előző hónapra jelenti le, míg a természetbeni juttatás esetén a juttatást követő hónapra áll fenn ez a kötelezettség. 

Ennek az elemnek ráadásul az éves kezelése is problémás, hiszen a törvény nem írja elő, hogy a 100 ezer forintot mikor fizesse ki a munkáltató a munkavállalónak, ezt lehet akár egy összegben, akár hónapokra, vagy negyedévre lebontva is fizetnie. Előfordulhat, hogy év közben kilép a munkavállaló, ezért a munkáltatók többsége nem szereti előre, egy összegben kifizetni ezt a juttatást. Az előadó tapasztalatai szerint a cégek inkább a havi kifizetést preferálják. 

Népszerű a SZÉP-kártya, de hiányzoznak a munkáltatói egészségügyi szolgáltatások

Horváthné Szabó Beáta szerint a fenti lehetőség ellenére továbbra is a SZÉP-kártya a leginkább preferált juttatási forma. Az üdülési szoláltatásoknál ugyanakkor már a munkáltató által adott saját üdülés sem tekinthető béren kívüli juttatásnak, ebbe a kategóriába csak a szakszervezet által biztosított üdülés tartozhat a törvény szerint. 

A törvénymódosítás alapján a korlátokat meghaladó mértékben is lehet adni juttatásokat, de ebben az esetben ezek az egyes meghatározott juttatások szerint adóznak. A határ ugyanakkor nem egyénre vonatkozik. Ha egyetlen dolgozónak akar a munkáltatója béren kívüli juttatást adni, akkor azt csak úgy teheti meg, hogy a belső szabályzat alapján minden munkavállalónak biztosít ugyanolyan mértékű juttatást. Ellenkező esetben az szja-törvény szerint átminősíthető az adott juttatás, tehát attól függetlenül, hogy az adómentes jövedelem, vagy cafeteria juttatás, biztosan a munkabér szabályai szerint adózik. 

 

Azoknál a munkáltatóknál, akik keretben gondolkodnak, a munkavállaló döntheti el, hogy adott esetben kíván-e például nyugdíjelőtakarékosságot folytatni. Az idősebb munkavállalóknak ez nyilván fontos, de a fiatalok valószínűleg a SZÉP-kártyát és a 100 ezer forintos kézpénzt választják inkább – véli az előadó. Érdekes, hogy bár adómentes juttatási forma, a kulturális rendezvényre és sportrendezvényekre adható utalványok biztosítását nem kedvelik a munkavállalók. Ennek egyik oka, hogy nem szeretnek az utalványokkal foglalkozni, a SZÉP-kártyás fizetés sokkal egyszerűbb, ezért vonzóbb. 

Sajnálatos, hogy a munkáltatói egészségügyi szolgáltatások kikerültek az szja-törvényből, mint adómentes juttatási elem, mivel a szaktárca és a Pénzügyminisztérium nem tudott megegyezni a juttatások köréről. A munkáltató ugyanakkor köthet egészségügyi biztosítást munkavállalói számára és a biztosítók megállapodnak az ellátó szervekkel a különböző szolgáltatásokra való jogosultságoról. Ilyen alapon a minimálbér 15 százalékáig adómentesen finanszírozható az egészségbiztosítás.

A bölcsödei ellátás mellett az óvodai szolgáltatás is adómentesen adható béren kívüli juttatássá lépett elő az idei évben. Ez történhet úgy, hogy a munkáltató saját fenntartású óvodát működtet, egy állami óvodában tart fenn egy csoportot, vagy a munkavállaló viszi az óvodától kapott a számlát a munkáltató részére. Az előadó tapasztalatai szerint nem jelent problémát az óvodák számára a megfelelő számla kiállítása, így csak a munkáltatókon múlik, hogy ezt a lehetőséget is beemelik-e a cafeteria-elemek közé.

Munkáltatói lakhatási támogatás, munkásszállás 

Az elmúlt évben több munkáltatónál és az érdekképviseleti szervezeteknél is felmerült az igény, hogy el kellene érni a pénzügyi kormányzatnál a munkavállalói mobilitás megteremtését. Sok éves tapasztalat, hogy a kelet-magyarországi munkavállalók nem szívesen költöznek át az ország nyugati felébe kizárólag munkavállalási célból. A január 1-jei törvénymódosításoknál több ponton is tükröződik az a szándék, hogy lakhatási támogatásokkal és munkásszállások létesítésével megoldhatóvá váljék a munkaerő átcsoportosítása, ezáltal a munkanélküliség csökkentése.

A munkásszállások esetében mostanáig úgy szólt a szabály, hogy egy helységben legalább két embernek kellett laknia ahhoz, hogy a munkáltató adómentesen biztosíthassa a lakhatást. Egy kisebb faluban például nem lehet munkásszállót létrehozni, ezért a munáltató lakást kell bérel a munkavállalók számára. A munkáltató eddig abban az esetben számolhatta el a juttatást adómentesen, ha bizonyította, hogy egy kétszobás lakásban négy munkavállaló lakik rendszeresen. Ezt a korlátozást enyhítette a kormányzat úgy, hogy egy lakószobában egy munkavállaló lakhat. A módosítás érdekes módon nem vonatkozik a garzonlakásokra, ezekben továbbra is két munkavállalónak kell laknia. 

A mobilitási célú lakhatási támogatással a régi albérleti hozzájárulást lehet kiváltani, de fontos, hogy a munkavállaló nemcsak pénz formájában kapja ezt meg, hanem a bérleti díjra vonatkozó számlát is kell mellékelnie. A munkáltató ugyanis akkor biztosíthat munkavállalói számára természetbeni juttatást, ha azt megveszi. A munkáltatónak azt kell megvizsgálnia, hogy  számlaadásra kötelezett-e a személy, akitól a juttatást vásárolja. Az áfa törvény kitétele szerint a magánszemélynek csak akkor kell számlát kiállítania, ha bejelentkezett az áfa hatálya alá. Miután a lakásbérbeadás alanyi és tárgyi mentességet is élvez, sokszor előfordul, hogy számla helyett számviteli bizonylatot állít ki a bérbeadó. Nem fogadható el az az eset, ha számviteli bizonylat sincs, mert akkor ez továbbra is a munkabér szabályai szerinti adózási kötelezettséget jelent. 

 

Problémát jelent, hogy a törvény szerint csak olyan munkavállalóknak biztosítható ez a juttatás, akik nem határozott idejű munkaszerződéssel rendelkeznek. Sok munkáltatónál ez valós probléma, mivel a munkavállalók felvétele idény-, vagy projektalapú, így ezek nem élhetnek a lehetőséggel. 

Méltányolható lakásigény

A legfontosabb változások közé tartozik, hogy a korábbi kormányrendeletekben szabályozott méltányolható lakásigény és az ehhez kapcsolódó szabályok átkerültek az szja-törvénybe. Abban nincs változás, hogy 5 évente legfeljebb 5 millió forintig adható a támogatás lakásvásárláshoz, építéshez, és hitelek kiváltásához. Az előadó szerint tíz évvel ezelőtt még szokatlan volt, hogy ezt a juttatási formát is lehet cafeteria keretében biztosítani, ma pedig már szinte nincs olyan munkáltató, aki ne alkalmazná, hogy évi 300-400 ezer forintig adómentesen biztosítsa ezt munkavállalói számára. 

A korábbiakhoz képest változás a méltányolható lakásigény tekintetében volt. Továbbra is vizsgálni kellett az együttköltözőket és a szobaszámot, de az együttköltöző családtagoknál számításba lehet venni a közeli hozzátartozókat is. Újítás, hogy az élettárs és annak közeli hozzátartozóját is együtt lakó személynek lehet tekinteni. 

Nyáron nagy negatív visszhanggal járt, hogy kimaradt az szja-törvényből a fiatal házasok kedvezménye. Az NGM ezért visszamenőleges hatállyal módosította a törvényt, eszerint a vállalandó gyermekeknél is jár a méltányolható lakásigény – mondta Horváthné Szabó Beáta. 


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.