Gépkocsival történő munkába járás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A gépjárművel történő munkába járásért kapott költségtérítés adómentes a magánszemély számára, de csak akkor, ha teljesülnek az előírt feltételek.


A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 25.§. (2) bekezdése rendelkezik arról, hogy

  • a nem önálló tevékenységből származó jövedelmek közé tartozik a munkába járásra kapott költségtérítés,

  • de bevételként, vagyis adóalapként nem kell figyelembe venni, és

  • a költségtérítés összege kilométerenként 2017-től 15 forint.

A bonyolult törvényi megfogalmazás alapján tehát kimondhatjuk, hogy a gépjárművel történő munkába járásért kapott költségtérítés adómentes a magánszemély számára, de csak az előírt feltételek betartása esetén. Ilyen feltételek például:

– a munkában töltött napokra a munkahely és a lakó- vagy tartózkodási hely közötti távolságra fizetik a költségtérítést,

– a hazautazásra a munkahely és a lakóhely között közforgalmi úton mért oda-vissza távolság figyelembevételével határozzák meg az összeget,

– a dolgozó írásban nyilatkozott a lakóhelyéről és a tartózkodási helyéről, valamint arról, hogy honnan jár be dolgozni,

– a megtett út megfelel a munkába járás fogalmának, mely szerint munkába járás:

a) a közigazgatási határon kívülről a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő helyközi (távolsági) utazással, illetve átutazás céljából helyi közösségi közlekedéssel megvalósuló napi munkába járás és hazautazás, továbbá

b) a közigazgatási határon belül, a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő napi munkába járás és hazautazás is, amennyiben a munkavállaló a munkavégzés helyét – annak földrajzi elhelyezkedése miatt – sem helyi, sem helyközi közösségi közlekedéssel nem tudja elérni.

 

A napi munkába járás: a lakóhely vagy a tartózkodási hely és a munkavégzés helye közötti napi, valamint a munkarendtől függő gyakoriságú rendszeres vagy esetenkénti oda- és visszautazás.

A hazautazás: a munkahelyről legfeljebb hetente egyszer – az általános munkarendtől eltérő munkaidő-beosztás esetén legfeljebb havonta négyszer – a lakóhelyre történő oda- és visszautazás.

A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet azokat a feltételeket rögzíti, amelyek megléte esetén a munkáltató a Munka Törvénykönyvének előírásai értelmében köteles a dolgozó munkába járással kapcsolatos költségeit megtéríteni. Ez tehát kötelező térítés.

Adómentes munkáltatói költségtérítés a munkavállaló részére akkor jár, ha

a) a munkavállaló lakóhelye vagy tartózkodási helye, valamint a munkavégzés helye között nincsen közösségi közlekedés;

b) a munkavállaló munkarendje miatt nem vagy csak hosszú várakozással tudja igénybe venni a közösségi közlekedést;

c) ha a munkavállaló mozgáskorlátozottsága, illetve a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló kormányrendelet szerinti súlyos fogyatékossága miatt nem képes közösségi közlekedési járművet igénybe venni, ideértve azt az esetet is, ha a munkavállaló munkába járását az Mt. 294. § (1) bekezdés b) pontjában felsorolt hozzátartozója biztosítja;

d) a munkavállalónak óvodai vagy bölcsődei ellátást igénybe vevő gyermeke van.

Külön problémaként merül fel az óvodás, bölcsődés gyermekkel rendelkező szülők esete. Nekik bizony köteles ezt a térítést adni a munkáltató akkor is, ha működne a tömegközlekedéssel történő bejárás.

A d) ponttal kapcsolatban az a gond, hogy sem a kormányrendeletben, sem az szja törvényben nem szerepel olyan mondat, hogy a dolgozó gyerekének bölcsödébe, óvodába szállítása beleszámítana a munkába járás kilométereibe.

Már megint kapkodva tettek bele egy mondatot a rendeletbe, de nem gondolkodott senki a következményen. Minden esetre a jelenlegi értelmezés szerint a gyerek óvodába, bölcsödébe szállítását nem lehetne elszámolni. De akkor mi értelme van a rendelkezésnek?

Márpedig a költségtérítés tarifájának jelentős emelése fontosabbá teheti egy adóellenőrzés során a kilométerek helyességének vizsgálatát.

Lehetősége van a munkáltatónak arra is, hogy a kilométer-távolság alapján meghatározott utazási költségtérítés a kormányrendeletben fel nem sorolt esetekben is adható legyen. Véleményem szerint ezeket az eseteket munkaszerződésben vagy szabályzatban kell konkretizálni. Ha az előírt feltételeket ilyenkor is betartják, akkor ez a kifizetés is mentes lesz a személyi jövedelemadó alól.

 

 

A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 25.§. (2) bekezdése rendelkezik arról, hogy

  • a nem önálló tevékenységből származó jövedelmek közé tartozik a munkába járásra kapott költségtérítés,

  • de bevételként, vagyis adóalapként nem kell figyelembe venni, és

  • a költségtérítés összege kilométerenként 2017-től 15 forint.

A bonyolult törvényi megfogalmazás alapján tehát kimondhatjuk, hogy a gépjárművel történő munkába járásért kapott költségtérítés adómentes a magánszemély számára, de csak az előírt feltételek betartása esetén. Ilyen feltételek például:

– a munkában töltött napokra a munkahely és a lakó- vagy tartózkodási hely közötti távolságra fizetik a költségtérítést,

– a hazautazásra a munkahely és a lakóhely között közforgalmi úton mért oda-vissza távolság figyelembevételével határozzák meg az összeget,

– a dolgozó írásban nyilatkozott a lakóhelyéről és a tartózkodási helyéről, valamint arról, hogy honnan jár be dolgozni,

– a megtett út megfelel a munkába járás fogalmának, mely szerint munkába járás:

a) a közigazgatási határon kívülről a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő helyközi (távolsági) utazással, illetve átutazás céljából helyi közösségi közlekedéssel megvalósuló napi munkába járás és hazautazás, továbbá

b) a közigazgatási határon belül, a lakóhely vagy tartózkodási hely, valamint a munkavégzés helye között munkavégzési célból történő napi munkába járás és hazautazás is, amennyiben a munkavállaló a munkavégzés helyét – annak földrajzi elhelyezkedése miatt – sem helyi, sem helyközi közösségi közlekedéssel nem tudja elérni.

 

A napi munkába járás: a lakóhely vagy a tartózkodási hely és a munkavégzés helye közötti napi, valamint a munkarendtől függő gyakoriságú rendszeres vagy esetenkénti oda- és visszautazás.

A hazautazás: a munkahelyről legfeljebb hetente egyszer – az általános munkarendtől eltérő munkaidő-beosztás esetén legfeljebb havonta négyszer – a lakóhelyre történő oda- és visszautazás.

A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről szóló 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet azokat a feltételeket rögzíti, amelyek megléte esetén a munkáltató a Munka Törvénykönyvének előírásai értelmében köteles a dolgozó munkába járással kapcsolatos költségeit megtéríteni. Ez tehát kötelező térítés.

Adómentes munkáltatói költségtérítés a munkavállaló részére akkor jár, ha

a) a munkavállaló lakóhelye vagy tartózkodási helye, valamint a munkavégzés helye között nincsen közösségi közlekedés;

b) a munkavállaló munkarendje miatt nem vagy csak hosszú várakozással tudja igénybe venni a közösségi közlekedést;

c) ha a munkavállaló mozgáskorlátozottsága, illetve a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló kormányrendelet szerinti súlyos fogyatékossága miatt nem képes közösségi közlekedési járművet igénybe venni, ideértve azt az esetet is, ha a munkavállaló munkába járását az Mt. 294. § (1) bekezdés b) pontjában felsorolt hozzátartozója biztosítja;

d) a munkavállalónak óvodai vagy bölcsődei ellátást igénybe vevő gyermeke van.

Külön problémaként merül fel az óvodás, bölcsődés gyermekkel rendelkező szülők esete. Nekik bizony köteles ezt a térítést adni a munkáltató akkor is, ha működne a tömegközlekedéssel történő bejárás.

A d) ponttal kapcsolatban az a gond, hogy sem a kormányrendeletben, sem az szja törvényben nem szerepel olyan mondat, hogy a dolgozó gyerekének bölcsödébe, óvodába szállítása beleszámítana a munkába járás kilométereibe.

Már megint kapkodva tettek bele egy mondatot a rendeletbe, de nem gondolkodott senki a következményen. Minden esetre a jelenlegi értelmezés szerint a gyerek óvodába, bölcsödébe szállítását nem lehetne elszámolni. De akkor mi értelme van a rendelkezésnek?

Márpedig a költségtérítés tarifájának jelentős emelése fontosabbá teheti egy adóellenőrzés során a kilométerek helyességének vizsgálatát.

Lehetősége van a munkáltatónak arra is, hogy a kilométer-távolság alapján meghatározott utazási költségtérítés a kormányrendeletben fel nem sorolt esetekben is adható legyen. Véleményem szerint ezeket az eseteket munkaszerződésben vagy szabályzatban kell konkretizálni. Ha az előírt feltételeket ilyenkor is betartják, akkor ez a kifizetés is mentes lesz a személyi jövedelemadó alól.

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.