Használjuk az Ügyfélkaput, lépésről-lépésre! – 2. rész

Szerző: Szörényi Marianna
Dátum: 2019. szeptember 19.
Címkék: ,
Rovat:
A mintegy négymillió felhasználó többsége a tapasztalatok szerint nem használja ki az Ügyfélkapu alapfunkcióit sem, pedig azok igazán hasznos lehetőségeket kínálnak. Sorozatunk második részében is azok közül a funkciók közül mutatunk be néhányat – lépésről-lépésre, kattintásról-kattintásra – amelyeket igazán hasznosnak találunk.

 Járulékadat kivonat

Ebből a dokumentumból nyerhető információk is közvetlenül a NAV nyilvántartásából származnak. A kivonatból megtudhatjuk, hogy a havi adó- és járulékbevallás beérkezett e a NAV felé biztosítási jogviszonyunkra vonatkozóan, ami az ellátások (pl. táppénz, csed, gyed) számítása során is fontos lehet. Az adatszolgáltatás, vagyis a bevallás adóhatósághoz történő beérkezése befolyásolja még a NAV által készített adóvallás tervezetünket is, hiszen annak elkészítéséhez a munkáltató által beadott, havi bevallásból is nyerik ki az adatokat.

  1. magyarorszag.hu -> eBEV szolgáltatások: https://ugyintezes.magyarorszag.hu/szolgaltatasok/ebev.html
  2. „Használom a szolgáltatást” -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
  3. felső vékony sávból válasszuk ki: „Szolgáltatások” -> „Járulékadat-kivonat” ->
  4. „Új lekérdezés” ->
  5. „Adózó neve”-nél saját nevünket lássuk -> „Lekérdezési időszak éve”-t tetszés szerint beállíthatjuk, viszont ennél a funkciónál évekre szűrhetünk. A legkorábbi időszak amit lekérdezhetünk, 2015. Adott éven belül is szűkíthetünk hónapokra, de akár üresen is hagyhatjuk a „lekérdezési időszak kezdő/záró hónapja”-t, ekkor a teljes évről kapunk kimutatást -> „Lekérdezés indítása” ->
  6. várakozzunk, míg felvillan a kék színű „Elkészült eredmények!” felirat jobb oldalon, közép tájt, majd erre nyomjunk rá ->
  7. az alatta levő sávban pirossá válik az addig szürke színű „pdf” ikon. Ha erre rányomunk, megnyitjuk a munkáltató által NAV felé bevallott járulékadatainkat.

A kivonat általános értelmezése:

  • Az adott év, amelyikre szűrtünk, minden egyes hónapja egy lapnak felel meg. A legfelső szürke sáv jobb alsó sorában van jelölve az időszak, pl.: 2019.01.01-2019.01.31.
  • Második szürke sávban a bevallott jövedelmet, bért látjuk.
  • „Jogviszonyonkénti adatok”: részletezi az adott hónapra beadott járulékbevallás adatait, a napi-, heti munkaidőt és a munkakört.
  • Ha az adott hónapra vonatkozóan üres lapot látunk, nagy valószínűséggel nem ment be adatainkról az adó- és járulékbevallás. Ennek több oka is lehet, például rendszerbeli hiba, vagy nem küldte be foglalkoztatónk/könyvelő a járulékbevallást, esetleg mi nem szerepeltünk rajta. Ezeknek szimpla technikai probléma is lehet az okozója. A havi adó- és járulékbevallás beadásának hiánya később a nyugdíjszámítást, esetleges táppénz igényünket befolyásolhatja, tehát feltétlen jelezzük munkáltatónak az észrevételt. Szeretném hangsúlyozni, hogy nem javasolt támadóan fellépni, mert előfordulhat, hogy a foglalkoztató önhibáján kívül lépett fel elakadás – rendezni viszont ő fogja tudni.

Biztosítási jogviszony lekérdezése

NEAK (volt OEP) nyilvántartásából kapjuk az adatokat, a biztosítási jogviszonyainkra vonatkozóan.

  1. magyarorszag.hu -> TAJ-nyilvántartással összefüggő szolgáltatások: https://ugyintezes.magyarorszag.hu/szolgaltatasok/taj.html
  2. „Használom a szolgáltatást” -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
  3. bal oldali oszlopból kattintsunk a „Biztosítási jogviszony”-ra -> írjuk be a TAJ számot -> „Tovább” ->
  4. megjelenik a lista, mely tartalmazza a biztosítási jogviszonyunkra vonatkozó bejelentés kezdetét, végét, és a FEOR kódot.

Tájékozódás a beteg életútról

  1. magyarorszag.hu -> TAJ-nyilvántartással összefüggő szolgáltatások: https://ugyintezes.magyarorszag.hu/szolgaltatasok/taj.html
  2. „Használom a szolgáltatást” -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
  3. bal oldali oszlopból kattintsunk a „Betegéletút lekérdezés”-re -> írjuk be a TAJ számot -> „Tovább” ->
  4. íjuk be az időszak kezdetét és a végét, amely időszakra kíváncsiak vagyunk -> „Lekérdezés” ->
  5. megjelenik a lista, amelyen látjuk a szolgáltató nevét, címét, az ellátás nevét, kezdetét, végét és az orvos nevét.

Értesítés kérése személyi igazolvány, jogosítvány, forgalmi engedély, útlevél érvényességi idejének lejáratáról.

Az okmány lejártát megelőzően 3 alkalommal küld értesítőt a rendszer a megadott e-mail címünkre, érdemes tehát még időben időpontot foglalni az illetékes okmányirodában.

  1. https://ugyfelkapu.magyarorszag.hu/
  2. „Belépés” -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
  3. „Saját adatok” -> „Belépés” -> felhasználónév, jelszó beírása -> „Belépés” ->
  4. „Regisztrációs adatok” -> „Előzetes értesítést kérek okmányaim lejáratáról” szöveg alatti rubrikába tegyünk pipát.

NAV által készített adóbevallástervezet megtekintése, esetleges módosítása, jóváhagyása.

Az Ügyfélkapuval rendelkező magánszemélyek adóbevallási tervezetét a munkáltatók, kifizetők által megadott adatok alapján a NAV idén is elkészítette, amit várhatóan a jövőben is minden évben megvalósít. Az elektronikus felületen elérhetővé teszi a tervezetet, melyet a magánszemélyek ellenőrizhetnek, módosíthatnak és jóvá is hagyhatják minden évben, a jelzett időpontokban.

A cikksorozat harmadik részében a magánszemélyeket, a vállalkozókat és a cégek képviselőit is érintő Értesítési tárhely kezelését, az adófolyószámla lekérését és általános értelmezését, továbbá a beküldött dokumentumok, és a foglalkoztató által lekérhető biztosítotti adatok megtekintését ismertetjük.


Kapcsolódó cikkek:


Használjuk az Ügyfélkaput, lépésről-lépésre! – 1. rész
2019. szeptember 12.

A mintegy négymillió felhasználó többsége a tapasztalatok szerint nem használja ki az Ügyfélkapu alapfunkcióit sem, pedig azok igazán hasznos lehetőségeket kínálnak. Sorozatunkban most azok közül a funkciók közül mutatunk be néhányat – lépésről-lépésre, kattintásról-kattintásra – amelyeket igazán hasznosnak találunk.