Így kell adózni a közösségi taxisnak


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Bizonytalanság és viták övezik a közösségi taxizást szerte a világon. Az Adó Online annak nézett utána, hogyan is kell adóznia annak, aki egy már Magyarországon is működő közösségi oldalon, a Wundercaron keresztül vállal fuvarozást. Nem szolgálhatunk jó hírekkel: a Wundercar rendszerénél a teljes bevétel 78 százaléka jövedelemnek tekintendő, s az adószakértő szerint a telekocsizásnál is könnyen bajba keveredhet a sofőr. Hosszú távon azonban a „peer to peer” online piactereké a jövő, s az adórendszerek is előbb-utóbb idomulnak majd az új gazdasághoz.


Elindult Magyarországon is a közösségi taxizás: az a webes szolgáltatás, amely szerte a világon már akkora vitákat kavart, hogy még Neelie Kroes, az  Európai Bizottság alelnökét és versenyjogi biztosát is megszólalásra késztette (egyébként a szolgáltatás mellett). 

A webes platform közvetlenül összeköti a fuvart kínálókat s keresőket, s az online piactér működtetője a taxiengedélyt sem kéri a sofőröktől.  Bár a sajtóhírek korábban a már több helyen betiltani próbált/korlátozott Uber indulásáról szóltak, végül egy ahhoz hasonló cég, a Wundercar indult el előbb, viszonylagos csendben.

A Wundercar szolgáltatása – a cég weboldalának tájékoztatása szerint –  arról szól, hogy „spontán fuvart találhat a felhasználó. A sofőrök barátságos magánemberek saját autóval, akik másokat fuvaroznak egy városon belül. A vendég az applikáción keresztül rendezi a fuvardíjat.”

 Ez tehát azt jelenti, hogy az utas bankkártyával fizet, a pénzt a hamburgi székhelyű Wundercar kapja meg, majd ennek a 80 százalékát utalják a magyar sofőrnek. 

A szolgáltató a Facebook-oldalán arról tájékoztatja az érdeklődőket az adózási kötelezettségeket firtató felhasználói kérdésekre, hogy „A sofőrnek kötelessége feltüntetnie az ebből adódó jövedelmét az adóbevallásában, ugyanott ahol a Vaterán vagy apródon keresztül eladott dolgai utáni jövedelmet tünteti fel.” 

 Egy másik kérdésre a szolgáltató azt a választ adja:  [a sofőrök]”Borravalót kapnak, amit a vendégnek nem is kötelező kifizetnie. Az alkalmazás felajánl egy árat, utána el lehet dönteni, hogy mennyit akar adni az utas. Mint borravaló, utána természetesen a sofőr is le fog adózni, a törvény keretei közt!”

Ez máris kétféle adózási megoldás, de mit szól ehhez a NAV?

43 százalékos közteher

A NAV az Adó Online-nak adott válaszában közölte, hogy „a Wundercar rendszerében a sofőr elsődlegesen saját úti célja elérése érdekében utazik. Utas felvétele esetén a szolgáltatáshoz esetlegesen kapcsolódhat díjfizetés, mivel a honlap szerint a szolgáltatásért nem kötelező fizetni. Az így szerzett jövedelem egyéb jövedelemnek minősül, amellyel összefüggésben tekintettel a saját használat elsődlegességére, a bevétel nem csökkenthető. Az egyéb jövedelmet 16 százalék személyi jövedelemadó és 27 százalék egészségügyi hozzájárulás terheli. Tekintettel arra, hogy kifizető hiányában a jövedelem bevallására, az szja és az eho megfizetésére a magánszemély köteles, a bevétel 78 százalékát kell jövedelemként figyelembe venni. Azon magánszemélyeknek, akik egyéb jövedelmet szereznek és vallanak be szja-bevallásukban, nem kell adószámmal rendelkezniük. Egyéb engedélyekről az adóhivatal nem tud felvilágosítást adni”. (Azzal a kérdéssel, kellene-e a sofőröknek taxiengedély, ebben a cikkben nem foglalkozunk -hiszen maga is önálló cikket érdemelne-, megelégszünk az adózási vetülettel.)

A hatóság által közöltekből kiszámítható, hogy a teljes bevétel egyharmadát – 0,78x (0,27+0,16) – pontosan 33,54 százalékát kell adó és járulékok formájában befizetni a költségvetésbe.
Ez nem kevés, különösen, ha a bevétel alig, vagy éppen egyáltalán nem haladja meg az üzemanyagköltséget, különösen fájó, ha azt el sem éri. (Aki az ilyen kötelezettségekre csak rálegyint, legalább azt a tényt fontolja meg, hogy a Wundercar bankszámlára utal, így a pénzmozgások utólag ellenőrizhetők, követhetők.)

Érdeklődtünk ezért a NAV-nál arról is, hogy az üzemanyagköltséget el nem érő bevétel adóköteles-e? Kérdésünkben példaként említettünk a telekocsit, ahol nem beszélhetünk adóköteles bevételről, ha az útitárs hozzájárulása nem éri el az útiköltséget.

Számvitel és adózás a gyakorlatban 2014

1. nap: Számvitel a gyakorlatban 2014

Megtudhatja, hogyan kell elszámolni a behajtási költségátalányt, a pénztárgépek beszerzéséhez kapott állami támogatást vagy a transzferár-korrekciót. Értesülhet, hogyan módosultak a beszámolókészítés szabályai felszámolás és végelszámolás esetén.

2. nap: Adózás a gyakorlatban 2014

Fő adónemek szabályaiban bekövetkezett változások, KATA, KIVA, EVA, helyi adók, gépjárműadó változásai és a reklámadó, egyéb, az adóalanyokat érintő évközi változások.

A két napos képzés mérlegképes könyvelőknek vállalkozási szakon 16 kreditpontot ér!

2014. november 11-12.

Az egyes napokra külön-külön is jelentkezhet!

A NAV újabb válaszában arra hívta föl a figyelmet, hogy a telekocsinál a sofőr eleve úgy hirdet, hogy meghatározza a fuvardíjat, a felek előre megállapodnak abban az összegben, amit az utas fizet. Az utazáshoz mindig kapcsolódik díjfizetés. Az alkalmi utastól kapott összeg – amennyiben abból plusz bevétel keletkezik, azaz több mint az útiköltség – adóköteles, amely „önálló tevékenységből származó jövedelem”-nek (Szja tv. 16. §) minősül. Önálló tevékenység esetén pedig az Szja törvény a magánszemély választása szerint lehetővé teszi vagy a 10 %-os költséghányad alkalmazását vagy a tételes költségelszámolást. (A Wundercarnál viszont – ahogy az adóhivatal első válaszában szerepel – a teljes bevétel 78 százalékát kell jövedelemnek tekinteni.)

Óvatosságra int az adószakértő

Aki ilyen webes rendszeren keresztül sofőrnek áll, nem biztos, hogy tudja, miféle kötelezettségeket is vesz a nyakába – mondta Hegedüs Sándor, az RSM DTM adóüzletágának vezetője az Adó Online-nak. Nem pusztán az szja- és a járulékkötelezettségről van szó, amely a Wundercar rendszerénél mindig fönnáll, ha a sofőrnek bevétele van, hanem arról is, hogy a gazdasági tevékenység megkezdését be kell jelenteni az adóhivatalnál, amennyiben azt valaki rendszeresen kívánja folytatni, ellenkező esetben több százezer forintos mulasztási bírsággal is sújtható – figyelmeztetett. A gazdasági tevékenység rendszeres, ellenérték elérésére irányuló vagy azt eredményező tevékenységet jelent, ám nem mindig könnyű egy konkrét esetben eldönteni, hogy vajon már rendszerességről beszélhetünk-e. S hogy a tevékenység nem eredményezett jövedelmet, hogyan igazolja a közösségi sofőr, ha nincsenek sem számlái, sem nyilvántartásai? – tette föl a kérdést az adószakértő. 

Hegedüs szerint nem pusztán a Wundercarnál, hanem a telekocsis rendszereknél is indokolt lenne a sofőrök óvatossága. Bár az adóhatóság nyilatkozott a sajtóban arról, ha nincs jövedelme a telekocsi sofőrjének, akkor nem kell adóznia, ám bizonylatok és nyilvántartás nélkül egy esetleges vizsgálatnál ezt bajosan igazolhatja – mondta.

Az adószakértő hozzátette: az adórendszer még csak elemeiben alakították a webes rendszereken keresztül történő bevétel és jövedelemszerzéshez, ezért érdemes lenne a szabályozást a megváltozott környezethez illeszteni. 

Túl az adózási kérdéseken

Alaposan félreérti a Wundercar, Uber, s a hozzá hasonló rendszerek jelentőségét, akik nem látnak többet bennük, minthogy a felhasználók megkerülhetik az adózási, s más törvényi kötelezettségeket előírásokat. Ezek megkerülhetők ilyen rendszerek nélkül is – így például lehetséges feketén fuvarozni  a hagyományos offline módszerekkel is.

Az igazán új ezekben az úgynevezett peer to peer online piacterekben, hogy a fogyasztókat közvetlenül köti össze a szolgáltatást igénylőkkel. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy közvetlenül dolgozzunk, szolgáltassunk egymásnak ahelyett, hogy vállalatoktól vásárolnánk – magyarázza az új típusú gazdaság filozófiáját „The Lateral Freelancer: How to Make A Living in the Share Economy” című könyvében a maga is szabadúszó Saul of Hearts, aki könyvében bemutat egy sor online piacteret, amely lehetőségeket kínál a hagyományos munkapiactól elszakadni vágyó munkavállalóknak.

Az enyhén utópisztikus képet persze árnyalja, hogy a sikeres online piacterek működtetői maguk is nagyvállalatok, amelyek gyakran gátlástalanul igyekeznek csökkenteni az adókötelezettségeiket, így nem is biztos, hogy a felhasználóik adóelkerülési hajlama a legnagyobb gond.

Hegedüs Sándor kérdésünkre hangsúlyozta, hogy az adórendszer alakítása a webes rendszereken keresztül történő bevétel és jövedelemszerzéshez – tekintettel az ügyletek határokon átívelő jellegére (gyakran például külföldi cég a piactér tulajdonosa) – csak az országok többoldalú együttműködése alapján lehet majd megtenni, mely az OECD által folytatott úgynevezett BEPS ( „Base erosion and profit shifting, a nyereség másik államba való áthelyezéséből eredő társasági adóalap amortizációját jelenti) projekten keresztül már megkezdődött.

Az adórendszereket átalakítani mindenesetre járhatóbb útnak tűnik, mint harcolni az online piacterek betiltásáért, amely – mint Saul of Hearts  is megjegyzi – kemény, de reménytelen küzdelem.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.