Ismertető a sokszor emlegetett de minimis támogatásokról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Unió alapszerződése szerint a közös piaccal nem egyeztethetők össze a versenyt torzító állami támogatások. Az általános tilalom alól a szerződés néhány kivételt fogalmaz meg. Ezek közé tartoznak a csekély összegű ún. de minimis támogatások. Az Adó szaklap 2007/13. számában megjelent cikk bemutatja, hogy mit kell érteni e fogalom alatt.

A jelenlegi, 2006-ban módosított uniós előírások szerint egy támogatás alapvetően akkor minősül de minimis támogatásnak, ha azt az adott jogszabály, jogszabályon alapuló pályázati kiírás akként nevesíti, függetlenül annak tényleges formájától, konkrét céljától. Előfeltétel ugyanakkor, hogy a vállalkozás három adóév alatt legfeljebb 200 000 eurónak megfelelő forintösszegű állami támogatást (szállítási ágazatban maximum 100 000 euró) érvényesíthet csekély összegű támogatás címén. Az érvényesíthető támogatás összegét az összes de minimis támogatás összeszámításával kell meghatározni, illetve az azonos költséghez (így különösen a beruházáshoz) adott de minimis támogatást más állami támogatásokkal kumuláltan kell figyelembe venni. Így, ha az adott csekély összegű támogatás igénybevételével a vállalkozás átlépné a három adóévre vonatkozó összeghatárt, akkor ez a támogatás már részben sem érvényesíthető.

A magyar vállalkozások az adórendszerben (társaságiadó-kedvezmények, adóalap-kedvezmények), illetve közvetlen támogatás formájában érvényesíthetnek de minimis támogatást.

Az összeszámítási kötelezettség miatt különös jelentőséghez jut a támogatások megszerzésének az időpontja. A de minimis támogatást akkor tekinthető odaítéltnek, amikor az igénybevétel jogát a kedvezményezettre átruházzák. A társasági adóban igénybe vehető de minimis kedvezmények az adóbevallásban érvényesíthetők, így az adózó a bevallás benyújtásával szerzi meg a kedvezményt. Ennek megfelelően a csekély összegű (de minimis) kedvezmények esetében a bevallás benyújtásának napját kell a támogatás megszerzésének tekinteni.

Az euróban megadott értékeket az adórendszerben érvényesített támogatások esetében az adóév utolsó napján, más támogatásnál a megítélését megelőző hónap utolsó napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank hivatalos devizaárfolyam alapulvételével kell forintra átszámítani.

Mit jelent a támogatási intenzitás?

A csekély összegű (de minimis) támogatás ugyanazon költségek tekintetében nem kumulálható más állami támogatással, ha a kumuláció folytán túllépi az uniós által meghatározott támogatási intenzitást. Ez például azt jelenti, hogy, ha egy beruházáshoz kíván az adott vállalkozás de minimis támogatást igénybe venni (mondjuk beruházási adóalap-kedvezményt), amelyhez egyébként más állami támogatást is nyújtottak, akkor ezek együttes összege nem haladhatja meg az adott régióra meghatározott támogatási intenzitást, azaz azt a százalékot, amely megmutatja, hogy egységnyi beruházáshoz maximum hány százalék támogatás vehető igénybe. Magyarország esetében az alábbi támogatási intenzitások érvényesek 2007-től az egyes régiókban:

  • Észak-Magyarország, Észak-Alföld, Dél-Alföld, és Dél-Dunántúl régiókban 50 százalék,
  • Közép-Dunántúl 40 százalék,
  • Nyugat-Dunántúl és Pest megyében 30 százalék,
  • Budapesten 25 százalék, 2011-2013 között 10 százalék.

Ha az adózó kisvállalkozás, akkor az előző mértékek 2007. január 1-jétől a 20 százalékponttal, ha középvállalkozás, akkor 10 százalékponttal növelhetők, kivéve, ha a kis- és középvállalkozás a szállítási ágazatba tartozik vagy nagyberuházást valósít meg. Nagyberuházásnak a jelen értéken 50 millió eurót meghaladó költségű beruházás minősül.

Pölöskei Pálné cikke részletesen foglalkozik a társasági adó szerinti de minimis támogatások szabályaival, ezek támogatástartalmának a meghatározásával számítási példákkal alátámasztva.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 8.

Nyugdíjbiztosítás: nem jár automatikusan az adójóváírás!

Az előző évben az államilag támogatott nyugdíjbiztosítási számláikra összesen 145,5 milliárd forintot fizettek be az ügyfelek. Ez szerződésenként csaknem 300 ezer forintnyi befizetést jelent, vagyis a tárgyévi befizetés után járó 20 százalékos adójóváírás a biztosítottakat átlagosan 60 ezer forintnyi adóvisszatérítéshez juttatja. Ez azonban nem jár automatikusan: az összeget csak azok számlájára utalja az adóhatóság, akik ezt a május 21-ig benyújtandó szja-bevallásukban külön igénylik – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

2024. május 8.

Áfateher a marketingakciókban, promóciókban

Tapasztalataink szerint sok a bizonytalanság a különböző marketingakciók, árengedményi konstrukciók áfa-kezelése tekintetében. Kis túlzással azt állíthatjuk, hogy ahány adóalany, annyiféle áfakezelés. Nagyon sok konstrukció, eljárás létezik (kuponok, pontgyűjtő akciók, utalványok, árengedmények, ingyenesen juttatok termékek, szolgáltatások, szóróanyagok stb.), ám ezek a megoldások jelentős adókockázatot rejthetnek magukban.