Jövedéki adót csökkent és kamionosokat reguláz a kormány


Csütörtök este rendkívüli kormányinfón bejelentették az új intézkedéseket, amellyel a kormány fenn tudja tartani a benzinárstopot a személyautóknak.

A kormány kitart a benzinárstop mellett – mondta Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a rendkívüli Kormányinfón, amelyen Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója is megjelent.

A kamionokat és a külföldieket szűrik ki

A miniszter szerint Ukrajnában zajló háború miatt az energiaárak az egekbe szöktek, ma Európa több országában több mint 200 forinttal drágább a benzin és a gázolaj. Az olajszállítás folyamatos, bár “helyenként vannak nehézségek a megnövekedett igények miatt”, de a Mol döntően a százhalombattai finomítón keresztül képes a teljes magyar piac ellátására.

A kormány három döntést hozott a benzinárstop fenntartására, az erről szóló rendelet csütörtökön este tíz órakor életbe lépett. A rendelet szerint a 7,5 tonna feletti gépjárműveket, kamionokat és a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherautókat csak a nagynyomású kútoszlopoknál lehet tankolni, ahol a gázolajat piaci alapon értékesítik.

A személygépkocsik és a 7,5 tonna alatti magyar teherautók továbbra is 480 forintos literenkénti áron juthatnak üzemanyaghoz, hasonlóan a mezőgazdasági erőgépekhez, függetlenül attól, hány tonnát nyomnak.

Az átállás miatt a következő órákban és az éjszaka a nagynyomású kútoszlopoknál lehetnek fennakadások, a kormány a négynapos ünnep teljes időszakára, péntek este tíz órától kedd este 10-ig kamionstopot rendel el.

Szerinte a “benzinturizmus”, a megnövekedett tranzitforgalom és a pánikkeltés miatt jelentősen emelkedett az üzemanyagfogyasztás. A Mol a következő hetekben, hónapokban is képes nagykereskedelmi áron biztosítani az üzemanyag-ellátást, de ehhez szükség van az üzleti érdekből, spekulációs céllal történő “benzinturizmus” visszaszorítása.

Csökkentik a jövedéki adót

A kormány emellett 20 forinttal csökkenti az üzemanyagok jövedéki adóját az üzemanyag-forgalmazók javaslatára. A kormány utasította a rendőrséget, hogy rémhírterjesztés miatt minden esetben indítson eljárást azokkal szemben, akik valótlan információkat közölnek az üzemanyag-ellátás leállásáról, és ezzel az autósokat becsapva több száz méteres sorokat idéznek elő a kutak előtt.

Kérték azt is, hogy azokkal szemben is induljon eljárás, akik nem üzemanyag-szállításra alkalmas tárolóba töltenek benzint vagy gázolajat, veszélyeztetve saját maguk és mások testi épségét.

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója kijelentette, hogy a százhalombattai finomító teljes kapacitással üzemel. A Mol a teljes magyarországi üzemanyag-fogyasztást képes fedezni. Magyarország kőolajellátása zavartalan. Szerinte a “visszaélésszerű” használatot kell megszüntetni. Az utóbbi időben részben az ársapka miatt, részben a “visszaélésszerű” fogyasztók miatt, részben a korábbi nagykereskedelmi vevők benzinkutakra áttevődése miatt drasztikusan megnőtt a töltőállomások forgalma. Egy átlagos napon közlése szerint 5 millió liter üzemanyagot értékesítenek a töltőállomásokon, ez az elmúlt napon csaknem elérte a 15 millió litert, vagyis háromszorosára nőtt.

Visszaterelik a kamionokat a régi telephelyükre

Szerinte nem a határ menti kistelepüléseken megjelenő, magánjárművek okozta “benzinturizmus” a nagy probléma, hanem az, hogy a kamionokat Magyarországra irányítják tankolni. Ezt kell tudni kiszűrni – hangoztatta. A cél, hogy akik eddig nagy telephelyeken tankoltak, azok továbbra se a benzinkutakat terheljék. A benzinkúti tankolás más, mint a telephelyi – nyomatékosította.

A megháromszorozódott forgalmat “nem lehet már a hagyományos eszközökkel menedzselni”, nem azért, mert nincs üzemanyag, hanem mert a logisztikájuk nem erre készült fel. A Moltrans Kft. és az alvállalkozók, akik a tartálykocsikat üzemeltetik, 0-24 órában dolgoznak, 280 sofőr és több mint 120 tankautó járja folyamatosan az utakat.

A magyar üzemanyag-ellátást ugyanakkor nem erre tervezték, ezért vált szükségessé a beavatkozás, vagyis a fogyasztókat vissza kell terelni azokhoz a telephelyekhez, ahol korábban is kapták az üzemanyagot. Ellenkező esetben ezt a fennakadást nem lehet kezelni normál eszközökkel.

A most bejelentett intézkedések végrehajtásával lehet zavartalan és egyenletes az üzemanyag-ellátás. Első számú feladat, hogy a 7,5 tonnát meghaladó tehergépjárművek visszatérjenek a nagykereskedelem által biztosított telephelyekre, és ott történjen a kiszolgálásuk. A töltőállomásokon csak a nagynyomású kútfejeknél vételezhessenek üzemanyagot, ahol egy perc alatt 80 liter üzemanyagot tudnak betölteni – ismertette, jelezve: itt a piaci ár fog érvényesülni.

A töltőállomások a mezőgazdasági erőgépek kivételével nem szolgálhatnak majd ki normál kútfejeknél 3,5 tonnánál nehezebb külföldi rendszámú gépjárművet, és 7,5 tonna feletti magyar rendszámú gépjárművet.

A kormány döntött a jövedéki adó 20 forintos csökkentéséről, ami nagyon sokat segít az import visszaállásában, a logisztikai terhelés kiegyenlítésében – mondta Hernádi Zsolt.

(MTI)



Kapcsolódó cikkek

2022. július 1.

800 éves az Aranybulla – Püspökök, várispánok (7. rész)

II. András király nem egységes szabályozásként adta ki az Aranybullát, az gyakran csak kiegészítette egyéb intézkedéseit, döntéseit. Ez azt is jelenti, hogy nem kis jelentősége van annak is, hogy mit nem tartalmazott a kiváltságlevél. Ez nem kis mértékben jelenti a végrehajtott adóreformot is. Az adóintézkedések egy része csak utalásszerűen tartalmaz hátrányos intézkedéseket az egyház és a várispánok kárára.

2022. június 30.

Nem titkolózhatnak sokáig a multik az adóparadicsomokról

Az EU végül kihirdette azon irányelvet, amely alapján a 750 millió eurónál nagyobb éves árbevétellel rendelkező multinacionális cégcsoportok számára adatszolgáltatást írnak elő – derül ki a Niveus közleményéből.