Jövőre jön: családi adózás, amivel buknak a családok


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az adókulcs effektív csökkentése javítja, de a járulékemelés, és különösen az adójóváírás eltörlése jelentősen rontja az adózók pozícióját – egyéni szinten így összegezhető a kormány pénteki bejelentéseinek hatása. A Portfolio.hu azt is kiszámolta, hogy háztartások szintjén mi az eredménye a „”családi adózás”” bevezetésének. A következtetés: a legtöbb család 2012-ben több adót fog fizetni, mint amennyit 2010-ben, a „”személyi adózással”” fizetett.

Egyéni hatások a munkavállalókra

A Matolcsy György által pénteken bejelentett változások alapján az alábbiakkal számolunk:

– az adó alapja a szuperbruttó jövedelem helyett a bruttó bér lesz, ami 4,3 százalékponttal csökkenti az adókulcsot,

– teljesen eltűnik az adójóváírás,

– egy százalékponttal emelkedik a munkavállalói járulék,

– 1,5 százalékponttal emelkedik a munkáltatói járulék, valamint feltételezzük, hogy

– a gyerekek után járó kedvezmény nem változik.

Az egyének szintjén gyorsan végigvezethetők a változások, a megállapítások már ismertek, például a Pénzcentrum is beszámolt róluk. Eszerint az adójóváírás eltörlése az alacsony jövedelműek számára olyan hatalmas veszteség, amit az adókulcs csökkentése távolról sem tud kompenzálni. A gyerektelenek, továbbá az egy, illetve két gyerek után kedvezményt igénybe vevő egyének egyaránt havi bruttó 220 ezer forint jövedelemig rosszabbul járnak jövőre.

A gyerektelenek a minimálbér és annak kétszerese között keresve jellemzően havi 6-10 ezer forint veszteséget könyvelhetnek el. Az 1-2 gyerekesek esetében a hatás ebben a jövedelemtartományban kisebb, mert az adójóváírás helyett lehetőségük nyílik a gyerekkedvezményt nagyobb mértékben érvényesíteni. Magasabb jövedelemtartományokban már az ő veszteségük is nagyobb, 160 ezer forintnál már gyerektől függetlenül havi 6 ezer forint felett van a veszteség, ami aztán apránként, 220 ezer forintnál tűnik el. 400 ezer forintos havi bruttó jövedelemnél 13 ezer forinttal lesz több jövőre a nettó kereset, 600 ezer forintnál 20 ezer forint a nyereség az idei évhez képest.

A háromgyerekes adózót az adójóváírás eltörlése egyáltalán nem érinti. Ő ugyanis nagyon sokáig élvezhet adómentességet, hiszen adója egészen magas jövedelemtartományig sem éri el a gyerekkedvezmény mértékét. Ez az adómentes sáv most még feljebb tolódik, hiszen a számított adó a kulcs csökkenésével együtt csökken, így 2012-ben már nem 490 ezer forint bruttó jövedelemig, hanem 620 ezer forintig „”fedi be”” a gyerekkedvezmény. Így talán meglepő lehet, hogy valójában a 3 gyerekes adózónak is emelkedik a terhelése. Ennek oka a munkavállalói egészségügyi járulék 1 százalékpontos emelkedése, ezt mutatja az alábbi (a járulékfizetéssel együtt számított átlagos elvonási kulcsot ábrázoló) grafikonunk.

Egyéni hatások a munkáltatóknál

A fenti hatások nem csupán a munkavállalók zöme számára jelentenek rossz hírt, hanem a foglalkoztatóknak is. Rajtuk van a piaci és a kormányzati nyomás, hogy béremeléssel kompenzálják a magasabb állami elvonásokat. A minimálbér esetében ahhoz, hogy a nettó bért ugyanarra a szintre hozzuk, 78 ezer forintról 93 ezerre kellene emelni a kötelező legkisebb munkabért. A több mint 20 százalékos bérköltség-növekedést aligha tudják azok a cégek kigazdálkodni, amelyek a képzelten, illetve alacsonyan képzett munkaerőt foglalkoztatják.

Az erőteljes adóhatásra jellemző, hogy jövőre még egy 100 ezer forintos fizetést is 120 ezerre kellene emelni, hogy a nettó bér ne változzon – bérkommandó legyen a talpán, aki ezt kikényszeríti. A fentiek miatt negatív foglalkoztatási sokkra számíthatunk.

Jól példázza a bérköltség emelkedését az adóék alakulása. Ez a mutató azt jelzi, hogy a teljes munkaerőköltségnek összesen hány százalékát vonja el az állam, beleértve a munkavállaló és a munkaadó terheit. Eszerint egy gyerektámogatást igénybe nem vevő munkavállaló adóéke 2012-ben a jövedelemtől függetlenül 48,4% lesz. Vagyis ugyanabból a teljes bérköltségből egészen 290-300 ezer forint bruttó bérig több jutott el az adózóig 2010-ben, mint 2012-ben fog.

Mi a helyzet a családokkal?

Az adózási hatások vizsgálata során többnyire csak az egyes személyek jövedelmi pozíciójának változására koncentrálunk, pedig érdekes megvizsgálni a háztartások helyzetét is. Könnyen elfeledkezhetünk ugyanis arról, hogy hiába kap az egyik kereső szülő jelentős gyerektámogatást adókedvezmény formájában, a másik kereső adózási szempontból „”gyerektelennek”” számít. Vagyis a háztartásokat ért teljes változást a két kereső együttes pozícióváltozása mutatja meg.

Az érdekesség kedvéért az egyes háztartások jövedelmi pozíciójának változását 2010-2012 között vizsgáljuk, átugorva a 2011-es átmeneti évet. Így a kormány által elképzelt végleges, kiforrott forma hatásait vethetjük össze a két évvel korábbi, hagyományos progresszív adóval. Az eredmény szépen példázza, hogy az egykulcsos adó nem vezet törvényszerűen alacsonyabb adóterheléshez a progresszívhez képest, sőt, a családi adózás nem jelent feltétlenül kedvezőbb adózást a családok számára.

Az a fentiek alapján még nem meglepő, hogy a gyerektelen párok adóterhelése a két év során emelkedett, legalábbis ha az egy keresőre jutó havi bruttó kereset nem éri el a 300 ezer forintot. Különösen az alsó jövedelemtartományokban nagy az adónyomás. Egy olyan kétkeresős háztartásban, ahol 100-100 ezer forint a bruttó bér, 2012-ben 22 ezer forinttal (vagyis 11 százalékkal) kisebb adózás utáni nettó családi jövedelem adódik, mint 2010-ben.

Az viszont talán már meglepőbb lehet, hogy még az egy, illetve a két gyerek után járó adókedvezmény sem tudja visszájára fordítani az adózás erőteljes negatív jövedelmi hatását az alacsonyabb jövedelmi tartományokban. Pontosabban: számításaink szerint a sokféle változás (adókulcs, adójóváírás, gyerekkedvezmény, járulékok) egyenlege az egy gyermekes háztartásokban 280 ezer forintig, a kétgyermekes családokban pedig 180 ezer forintig negatív. És akkor az inflációval még nem is számoltunk. (A jövedelemsávok az egy keresőre eső havi bruttó átlagkeresetet jelölik, a számításoknál az egyszerűség kedvéért azt feltételeztük, hogy a két kereső jövedelme egyforma.)

Összegezve tehát megállapíthatjuk, hogy a klasszikus, kétkeresős háztartások közül a túlnyomó többség rosszabbul jár az egykulcsos családi adózással, mint a korábbi progesszív személyi jövedelemadózással.

Forrás: Portfolio.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Enyhe zsugorodás júniusban: 50 pont alá esett a júniusi BMI

A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított júniusi értéke: 49,4. Júniusban a válaszadók az előző hónaphoz képest mérsékelt visszaesésről számoltak be. Az elmúlt időszak mérsékelt bővülését követően ebben a hónapban fordulat következett be a feldolgozóiparban, a BMI index 50,0 pont alatt áll – közölte hétfőn a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT).

2024. július 1.

Árfolyam az áfában (XXIV. rész)

A cikksorozat záró része az IOSS rendszer árfolyamkérdéseivel kapcsolatos példákat mutat be, valamint kitér arra, hogy milyen árfolyamra vonatkozó előírások irányadóak, ha az ügyletről nem számla, hanem nyugta készül.

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.