Kapcsolt cégek: január 15-ig kell bejelentkezni


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2015-től bővül a kapcsolt vállalkozások köre, mivel ezentúl nemcsak az azonos tulajdonosi körbe tartozó cégek tartoznak ide, hanem azok is, ahol „csak” az ügyvezetés egyezik meg. Ennek köszönhetően az eddiginél szélesebb kört fognak érinteni a transzferárakra vonatkozó adminisztrációs kötelezettségek és vizsgálatok. Azoknak, akik a jogszabály-módosítások miatt kerültek be a kapcsolt vállalkozások körébe 2015. január 15-ig kell ezt bejelenteniük az adóhatóságnál.


A 2015-től érvényes szabályozás jelentősen kibővítette a kapcsolt vállalkozások fogalmát. Az új meghatározás értelmében már nem csak azok a társaságok minősülnek kapcsolt vállalkozásnak, amelyek azonos tulajdonosi körbe tartoznak, hanem azok is, amelyek csak ügyvezetésükben egyeznek meg.

Mivel az adóhatósági vizsgálatok során ellenőrzik, hogy az adózó eleget tett-e a kapcsolt vállalkozással kötött ügyletekre vonatkozó bejelentési kötelezettségének, ezt nem szabad elmulasztani. Ezt az erre rendszeresített nyomtatványon, elektronikus úton tehetik meg az érintettek.

Gyakorlatilag azoknak a kapcsolt vállalkozásoknak az adatait kell megadni, akikkel valóban üzleti kapcsolatban állunk, vagyis jelenleg is folyamatban vannak tényleges tranzakciók. Ha éppen nincs ilyen, csak a későbbiekben jön létre, akkor a tranzakció megvalósulása után 15 napon belül kell majd bejelenteni. Érdemes figyelmet fordítani a látszólag adminisztratív jellegű hiba elkerülésére, mivel a mulasztást 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal szankcionálhatja az adóhatóság.

A bejelentés adminisztrációs kötelezettségén túl azonban nehezebb feladatok is várnak az új kapcsolt vállalkozásokra. Hiszen míg az egymástól független üzletfelek lényegében szabadon árazhatják be ügyleteiket, és nyilvántartási kötelezettségük sincs, a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott „belső” árakat, vagyis a transzferárakat ár-kiigazítási és transzferár-nyilvántartási kötelezettség terheli.

Amennyiben a „belső” ár nem felel meg a piacon szokásos árszintnek, akkor ezt ki kell igazítani. Például, ha egy társaság anyavállalatától a piacon szokásos mértékhez képest jelentősen drágábban szerez be készterméket, a leányvállalat társasági adóalapját meg kell növelni a különbözet összegével. Ráadásul az alkalmazott transzferárat bizonyos kivételektől eltekintve transzferár-nyilvántartással kell alátámasztani, amely jelentős idő- és költségteher az adózók számára.

A bejegyzés szerzője a LeitnerLeitner Magyarország szakértője.

Az Adózásról érthetően blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. december 2.

NAV-ellenőrzési trendek 2024-ben: A transzferár-adatszolgáltatás tanulságai és fókuszterületei

A transzferárazás szabályozási és gyakorlati kihívásai kerültek elemzésre a Deloitte legutóbbi webináriumán, ahol az adótanácsadó szakértői és a NAV képviselője osztották meg tapasztalataikat a témában. Az online esemény vendége volt, Maqsoudi Ali, a NAV Ellenőrzési Kapcsolattartó és Információhasznosítási Főosztály Transzferár Osztályának vezetője, aki betekintést nyújtott az adóhatóság ellenőrzési stratégiájába és aktuális fókuszpontjaiba.