Keményen értelmezi a reklámadót a NAV


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Két ponton a vártnál szigorúbb a reklámadó. A szerződéses lánc minden tagjának illik beszerezni a reklámadó alanyának nyilatkozatát, és a reklámadó-alapba – a reklámközzététellel kapcsolatban felmerült költségekbe – a reklámadót magát is bele kell számítani. A BDO Magyarország írása.


Az adóhatóság (NAV) hétfőn, előételként nyilvánosságra hozott honlapján egy, az Adóvilág soron következő számában megjelenő cikket a reklámadóról.

Az írás sok tekintetben az eddig is már ismert információkat részletezi, két nagyon sarkalatos kérdésben azonban válasszal szolgált a szakmának.

A törvény értelmezése során a sok szakmai vita után is nyitott kérdés maradt, hogy a reklámközzétevő nyilatkozatát kinek kell beszereznie és megőriznie, hogy ne kelljen adóalapot növelnie a társasági adószámítás során: csak a közzétételt közvetlenül megrendelőnek, vagy a végső megrendelőnek is? Azaz ha láncolatról beszélünk, ahol a reklámozni vágyó vállalkozás megbíz egy reklámközvetítőt, aki végül szerződést köt a reklámot közzétevő médiummal, akkor a reklámközvetítő, vagy a vállalkozás kell, hogy rendelkezzen a közzétevő médium nyilatkozatával.

A válasz: mindkettőnek.

A szerző érvelése szerint a TAO tv megfelelő rendelkezése a társasági adó valamennyi alanyára vonatkozik, nemcsak a reklámadó alanyainak minősülő adózókra. Így egy szerződéses láncolat esetén a reklámközzétevővel nem közvetlenül szerződő – azaz megrendelőnek nem minősülő – szervezet is csak akkor mentesülhet a növelő tétel alkalmazásának kötelezettsége alól, ha a szerződéses láncolatban résztvevő partnereik a reklámadó alanyának nyilatkozatát valamennyiük számára beszerzik és rendelkezésre bocsátják. Ez meglehetősen szigorú értelmezés, de ahogy sejteni lehetett, a törvényszöveg szigorú olvasatából ez vezethető le, ahogy azt most hivatalos forrás is megerősítette – feltéve hogy lehet az adóhatóság hivatalos lapját jogforrásnak tekinteni.

Persze nem kötelező beszerezni a nyilatkozatot, annak elmaradása nem ütközik az Art rendelkezéseibe. Akkor viszont a reklám megrendelője is reklámadó-kötelezetté válhat (20%-os adókulccsal, ha megrendelőnek minősül), és annyi bizonyos, hogy a reklámközzététel költségével még meg is kell emelnie a társaságiadó-alapot.

Itt következik a második sarkalatos kérdés: vajon a reklámközzététel költségébe a fizetett díjon vagy a közvetlen önköltségen kívül a fizetendő 20%-os reklámadó is beletartozik-e (ha van ilyen)? Tehát maga az az adó, amit épp a jelen helyzet – nevezetesen a nyilatkozat hiánya – idézett elő?

A válasz: igen.

Azaz az adóalap növelő tételbe a reklámközzététellel kapcsolatban felmerült költségekbe a reklámadót magát is be kell számítani, és vele a társaságiadó-alapot meg kell növelni.

Érdemes tehát figyelni a nyilatkozat meglétére, mivel könnyen adóalap növelő tétel lehet a reklámköltség, és maga az adó is felkúszhat 22%-ra.

A cikk szerzője Kiss Zsófia, a BDO Magyarország senior tanácsadója és Kertész Gábor tax partner. A BDO Magyarország az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.