Kutatás-fejlesztési tevékenység adókedvezménye a társasági adóban 2024-től (II. rész)
Cikkünk második részében a kutatás-fejlesztési tevékenység adókedvezménye érvényesítésének feltételeit vizsgáljuk meg.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Új elemként került be a legutóbbi adócsomag-tervezet részeként a kiva kulcsának módosítása, amelyre már sokan vártunk – írja az RSM blogja. A nyári módosítások és a vállalati adónemeket és járulékterheket érintő őszi változások után ez a javaslat mentőövként újra előtérbe tolta a kiva-t, mint a hazai kis- és középvállalkozások számára megoldást jelentő opciót.
Az adó és járulékváltozások hatása a kkv-szektorra jelentős
Az elmúlt hetekben eltérő intenzitással, de folyamatosan terítéken vannak a jövő évi adóváltozások, illetve a 2017. január elsejétől előírt minimálbér és garantált bérminimum emelések és az ezzel együtt járó további béremelkedések. Több szakértő és érdekképviseleti vezető is felvetette, hogy ezek együttes hatása a kkv-szektorra és egyes ágazatokra jelentős, negatív hatást gyakorolhat. Az ismert jogszabályi előírásokon túl a munkaerő piaci folyamatok is erőteljesen befolyásolják a vállalkozások profitabilitását, amelyet a hatékonyságuk növelésével és áremelésükkel várhatóan csak részben sikerül kompenzálni. A szociális hozzájárulási adó csökkenése mindössze 4,05 százalékos béremelkedést kompenzál, a többit a vállalkozásoknak kell kigazdálkodniuk.
Új kiva-paraméterek, adóalap-számítás és 14 százalékos adókulcs 2017-től
Az előzőek áttekintése után érdemes az érintett vállalkozásoknak meggondolniuk, hogy 2017. január elsejétől kívánnak-e a kiva 2.0 adta lehetőségekkel élni. A héten benyújtott törvényjavaslat a kisvállalati adó (kiva) kulcsát a jelenlegi 16 százalékról 14 százalékra tervezi csökkenteni. A nyári módosító csomag az eddig sokat hivatkozott határérték-változásokon túl az adóalap-meghatározás módját is jelentősen átalakította. Ez utóbbinak a hatása azonban eddig kevés figyelmet kapott.
A kiva adóalapja eddig az adózó pénzforgalmi szemléletű eredményének és személyi jellegű kifizetéseknek összege, de legfeljebb a személyi jellegű kifizetések összege volt, amelyet meglehetősen nagyszámú korrekciós tétel módosíthatott. Mindez 2017. január elsejétől úgy alakul át, hogy a pénzforgalmi szemléletű eredmény helyére egy jóval egyszerűbb és tervezhetőbb tényező kerül: egyes tőke és osztalékműveletek egyenlege. Ez utóbbi leegyszerűsítve azt jelenti, hogy csak akkor keletkezik a személyi jellegű kifizetéseken túl adóalap,amennyiben a tulajdonos a vállalkozásból jövedelmet kíván kivonni. Egyéb esetben jövőre már csak a személy jellegű kifizetésre kell a 14 százalék adót megállapítani, szemben az ugyanezen alapra számítandó 22 százalék szociális hozzájárulási adóra és 1,5 százalék szakképzési hozzájárulásra. E kettő közötti különbözetből és az osztalék felvételhez kapcsolódó eltérő adókonzekvenciákból származnak azok az eltérések, amelyek a vállalkozások adóterhelésének jelentős különbségét és a profit eltéréseket okozhatják.
Kiva vagy tao – melyik a jobb választás?
Leegyszerűsített számításaink szerint egy olyan vállalkozás esetén, amelynek 200 millió forint a bevétele, a személyi jellegű kifizetésen kívüli költsége, ráfordítása 80 millió forint, míg személyi jellegű kifizetése 100 millió forint, társasági adózás esetén 3,5 millió forint veszteséget szenved, míg osztalék fizetés nélkül 6 millió forint eredményt tud elszámolni kiva szerinti adózás választása esetén. Amennyiben kiva-adóalanyként az osztalékot is felveszi, akkor nettó 3,81 millió forinthoz juthat a magánszemély.
|
KIVA |
Társasági adó |
Tárgyévi bevétel |
200 000 000 |
200 000 000 |
Személyi jellegű kifizetésnek nem minősülő költség, ráfordítás |
80 000 000 |
80 000 000 |
Személyi jellegű kifizetés |
100 000 000 |
100 000 000 |
Szocho |
|
23 500 000 |
Adózás előtti eredmény |
20 000 000 |
-3 500 000 |
KIVA személyi jellegű kifizetés után |
14 000 000 |
|
Tao |
|
0 |
Adózás utáni eredmény |
6 000 000 |
0 |
KIVA osztalék után |
840 000 |
|
Szja |
900 000 |
0 |
EHO |
450 000 |
0 |
Nettó osztalék magánszemélynél |
3 810 000 |
0 |
|
KIVA |
Társasági adó |
Tárgyévi bevétel |
200 000 000 |
200 000 000 |
Személyi jellegű kifizetésnek nem minősülő költség, ráfordítás |
80 000 000 |
80 000 000 |
Személy jellegű kifizetés |
52 500 000 |
52 500 000 |
Szocho |
|
12 337 500 |
Adózás előtti eredmény |
67 500 000 |
55 162 500 |
KIVA személy jellegű kifizetés után |
7 350 000 |
|
Tao |
|
4 964 625 |
Adózás utáni eredmény |
60 150 000 |
50 197 875 |
KIVA osztalék után |
8 421 000 |
|
Szja |
9 022 500 |
7 529 681 |
EHO |
450 000 |
450 000 |
Nettó osztalék magánszemélynél |
42 256 500 |
42 218 194 |
Kinek érdemes kivát választani?
A jelen bejegyzésünkben és a fenti két példán keresztül arra kívántuk felhívni a figyelmet, hogy a jövő évi kiva szabályozás átalakítása miatt jelentős, előre kalkulálható különbségek lehetnek két azonos számokkal működő, de eltérő adózási formát választó vállalkozás között. Különösen hasznos lehet a kiva választása azon társaságok számára, melyeknek a jövő évi béremelkedések kigazdálkodása problémát jelenthet. A kiva sok esetben segíthet a pozitív adózás utáni eredmény fenntartásában. Mindezek alapján arra számítunk, hogy amennyiben a vállalkozások megfogadják a jól ismert fordulat átiratát – „keresse fel könyvelőjét, adótanácsadóját” – akkor a kiva-adóalanyok száma jövő évtől kezdődően jelentősen növekedhet.
A bejegyzés szerzője Hegedűs Sándor, az RSM Hungary adóüzletág vezetője. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.
Cikkünk második részében a kutatás-fejlesztési tevékenység adókedvezménye érvényesítésének feltételeit vizsgáljuk meg.
A svédek büszkék hazájukra és erre minden okuk megvan. Az ország versenyképes, a gazdaság nemcsak a hagyományos ágazatokban, hanem a high-tech szektorban is nagyon jó teljesítményt nyújt, a jóléti társadalom stabilitást, biztonságérzetet ad minden polgárnak. Svédország közismerten magas adózású országnak számít, a magas színvonalú jóléti szolgáltatások és biztonsági háló alapja a magas adójövedelem.
A Dél-afrikai Köztársasság a kontinens egyik legerősebb gazdasága. Az ország egykulcsos áfarendszerét 1991-ben vezették be.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!