Korlátozták a pénztárgép-ellenőrzést


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A tavaly utolsó pillanatban elfogadott módosítás korlátozza a pénztárgépek adóhatósági ellenőrzése során a NAV tudomására jutott adatok minőségét és felhasználhatóságát – írja blogbejegyzésében az RSM DTM.


Az utolsó pillanatban jóváhagyott adótörvény-módosítások 2011-es sikerén (?) felbuzdulva 2012 decemberében sem kímélték magukat a törvényhozók.

Amíg a többség pihent, ők megfeszített munkával hatályba lépésük előtt módosították a 2013. évi adótörvények legtöbbjét: a társadalombiztosítási- és a nyugellátásokról, a társasági, a forgalmi és a biztosítási adóról, az EVA-ról a KATA-ról és a KIVA-ról, a számviteli törvényről és az adózás rendjéről szóló törvényről, illetve a pénzügyi tranzakciós törvényről csak december 22-én, szombaton tudhattuk biztosan, hogyan változnak az idei évtől.

Az önfeláldozó munka áfát érintő része korlátozza a pénztárgépek adóhatósági ellenőrzése során a NAV tudomására jutott adatok minőségét és felhasználhatóságát.

Az utolsó pillanatban elfogadott módosítás értelmében ugyanis az adatszolgáltatáshoz szükséges adatkapcsolatot biztosító hírközlési szolgáltató a pénztárgép azonosítóit nem kapcsolhatja össze a pénztárgép üzemeltetőjének adataival, illetve a NAV kizárólag az Art. szerinti adózók ellenőrzéséhez, ellenőrzésre történő kiválasztásához használhatja fel az adatokat, az adó megállapításához való jog elévülési idején belül.

A módosítás szintén előírja, hogy internetkapcsolat hiánya esetén a pénztárgépek közvetlen adóhatósági elérése alól a NAV felmentést adhat – egyedi kérelemre, amely kérelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szakvéleménye alapján bírálnak el. A részleteket majd egy rendelet fogja tartalmazni.

És hogy a rendeleti szintű szabályozás divatja se múljon, újabb öt témában várjuk a pénztárgépekkel kapcsolatos előírásokat.

Nem az a baj, hogy a fenti módosítások 2013-tól érvényesek – ha jól megnézzük őket, a legtöbbjük hasznos, illetve a korábbinál egyszerűbben, világosabban megfogalmazott szabály. Az is érthető és elfogadható, hogy ennyi adótörvény egyidejű módosítása összetett törvényalkotói munka, amiben, ha nincs rá elég idő, törvényszerűen maradnak olyan hibák, amelyeket még a hatályba lépés előtt ki kell javítani, de ez lett volna a 2011-es év végi hajrá rendszerszintű tanulsága – ebből tanulva kellett volna az idei adótörvényeket alaposabban, jobban, pontosabban elkészíteni. Az a baj, hogy ez nem sikerült.

Idén sem lesz érdemes az adótörvények első változatát rögzítő kiadványokat használni az igazán komoly, jelentőségteljes munkákhoz. Úgy látszik, nálunk az adótörvények nem állandóan, hanem folyamatosan változnak. S ez bizonyosan nem jó.

A bejegyzés szerzője Ágoston Péter, az RSM DTM Hungary Zrt. nemzetközi adóképviseleti vezetője. Az RSM DTM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 2.

Svédország – kis nép, nagy teljesítmény

A svédek büszkék hazájukra és erre minden okuk megvan. Az ország versenyképes, a gazdaság nemcsak a hagyományos ágazatokban, hanem a high-tech szektorban is nagyon jó teljesítményt nyújt, a jóléti társadalom stabilitást, biztonságérzetet ad minden polgárnak. Svédország közismerten magas adózású országnak számít, a magas színvonalú jóléti szolgáltatások és biztonsági háló alapja a magas adójövedelem.