Környezetvédelmi termékdíj 2018.


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az ügyintézők számára kihívást jelenthet naprakészen követni, hogy a környezetvédelmi termékdíj szabályozásába éves rendszerességgel érkező apróbb „frissítések” következtében szükséges-e az adott cég gyakorlatának kiigazítása. 2018. január 1-jétől ismét több termékkategóriában változott a díjköteles termékek köre és díjtétele. Cikkünk a változások áttekintésével segíti az értelmezést.


Papír(pénz)gyűjtés

A reklámtartalmú kiadványok kibocsátóit terhelő adminisztrációs kötelezettségek 2018-tól szélesebb termékkört érintenek, mert az 50% alatti reklámtartalmú kiadványok, sajtótermékek tömegét is be kell vallani. Azonban az 50% alatti reklámtartalmú kiadvány, illetve közhasznú szervezet, állami szerv, önkormányzati szerv alapfeladata körében kiadott kiadvány esetében fizetési mentesség érvényes, tehát a bevallás 0 Ft/kg díjtétellel történik. Belföldi forgalomba hozatal esetén ez a fizetési mentesség akkor alkalmazható, ha a kötelezett megrendelője a megrendeléssel egyidejűleg írásban nyilatkozik a mentességi feltétel fennállásáról. Valótlan nyilatkozat esetén a nyilatkozatot adó vevő felel a termékdíj-kötelezettségért.

A reklámtartalomtól függetlenül nem minősül reklámhordozó papírnak az ISBN számmal ellátott könyv és a tankönyvjegyzékbe felvett tankönyv, tehát ezekről a termékekről nem kell nyilvántartást vezetni és bevallást benyújtani.

A reklámhordozó papír díjtétele változatlanul 85 Ft/kg, az őszi kormány-előterjesztésben szereplő 114 Ft/kg díjtételt az Országgyűlés nem fogadta el. Ha egy termék vámtarifaszáma és funkciója alapján a reklámhordozó papír és az irodai papír fogalmának is megfelel, akkor a termékdíj-kötelezettség a reklámhordozó papír jelleg (85 Ft/kg) alapján áll fenn.

A termékdíjköteles irodai papírok (változatlanul 19 Ft/kg díjtétel) köre bővült az alábbi vámtarifaszámú termékekkel: 4809, 4811, 4816, 4819 60 (iratgyűjtő doboz). A tárgyi hatály kiterjesztésével alapanyagként használt papírok is irodai papírnak minősülhetnek, de az alapanyagként forgalomba hozott irodai papír termékdíját nem kell megfizetni, ha a kötelezett vevője nyilatkozik arról, hogy azt ISBN számmal ellátott könyv, a tankönyvjegyzékbe felvett tankönyv vagy ISSN azonosítószámmal rendelkező időszaki kiadvány előállításához közvetlen anyagként (alapanyagként) használja fel.

Műfenyő, műanyag, műsör…

A műanyag művirágokat tartalmazó termékcsoport bővült azokkal a 9505 vámtarifaszámú termékekkel (Ünnepi, farsangi vagy más szórakoztató tárgy, beleértve a bűvésztárgyat és a beugratós tréfakelléket is), amelyek megfelelnek a következő megnevezésnek: „Műanyagból készült virág, fa-, levél- és gyümölcsutánzat és ezek részei; ezekből készült áru”.

Érdemben nem módosult a csomagolt terméket behozók és a csomagolószert elsőként belföldre forgalmazók kötelezettsége. A termékdíjköteles csomagolószerek listáján egyetlen, korábban nem látott vámtarifaszám jelent meg: termékdíjköteles a 3926 vámtarifaszámú áru, amennyiben megfelel a csomagolószer fogalmának.

Változatlanul 57 Ft/kg díjtételes műanyag csomagolószernek minősül a csomagolatlanul nem forgalmazható áruk csomagolására az értékesítés helyén biztosított műanyag zacskó. A törvénymódosítás előterjesztésében az eladótéri zacskókra még – a műanyag bevásárlótáskákéval megegyező – 1900 Ft/kg díjtétel szerepelt, de a jogszabály kihirdetett változata nem tartalmazta a díjemelést. A műanyag zsákok másik speciális csoportja a hulladék gyűjtésére szolgáló zsák, amellyel kapcsolatban a törvény 2018-tól úgy rendelkezik, hogy a 0 Ft/kg díjtételes kategóriába kizárólag a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás keretében használt gyűjtőzsákok tartoznak.

Tizenhárom jórészt szerencsétlen év után búcsúzott a kereskedelmi csomagolás/csomagolószer fogalma. Ugyanakkor az italtermékekhez fémből készült csomagolószerek (pl. sörösdoboz, üdítősdoboz, energiaital fémdoboza) továbbra is külön anyagáramot alkotnak, az új elnevezés „fém ital-csomagolószer”, a termékdíj 304 Ft/kg-ról 57 Ft/kg-ra csökkent.

 

Elektromos, elektronikus ügyek

Az uniós előírásokhoz igazodva új elvek szerint kell felépíteni az elektromos, elektronikai berendezések nyilvántartását. A termékdíjköteles berendezéseket a nyilvántartásban és a bevallásban az alábbi kategóriák valamelyikébe kell besorolni (az osztályozást a termékdíjtörvény végrehajtási rendeletében található példák segítik):

  • Hőcserélő berendezések

  • Képernyők, monitorok és olyan berendezések, amelyek 100 cm2-nél nagyobb felszíni képernyőt tartalmaznak

  • Nagygépek (bármely külső méret meghaladja az 50 cm-t)

  • Kisgépek (egyik külső méret sem haladja meg az 50 cm-t)

  • Kisméretű számítástechnikai berendezések és távközlési berendezések (egyik külső méret sem haladja meg az 50 cm-t)

A besorolás és a KT kódok változása miatt az elektromos, elektronikai berendezésekre vonatkozó átvállalási szerződéseket módosítani kell 2018. január 1-jei hatállyal. A módosítás nyilvántartásba vételéig a szerződés a 2018 előtti KT kódokkal is hatályos marad.

Az elektromos, elektronikai berendezések díjtétele egységesen 57 Ft/kg, ami a szórakoztatóelektronikai cikkek, az adagoló automaták és a rádiótelefon-készülékek esetében díjcsökkenést jelent. A termékkör bővül a 8473, a 8474, a 8711 69 90, a 9031 és a 9620 vámtarifaszámú berendezésekkel.

A gépjármű termékdíjköteles alkotórészei, tartozékai termékdíjának 70 %-át kell megfizetni, ha a gépjármű hajtómotorként elektromos motorral is működő, 50 %-át kell megfizetni, ha a gépjármű kizárólag elektromos hajtómotorral működő.

Aktuális és tarifális kérdések

A termékdíj-kötelezettséget 2018-tól nem a 2010. január 1-jén hatályos, hanem a tárgyév január 1-én hatályos áruosztályozási szabályok alkalmazásával kell megállapítani. A termékdíjtörvény 1. és 4. mellékleteinek vámtarifaszámai a módosításnak megfelelően kiigazításra kerültek.

A 2018-ban használandó nyomtatványok az évszámjelzés igazodásával megfelelnek az előző évben alkalmazott nyomtatványoknak: 18TKORNY (bejelentés), 18KTBEV (bevallás), 18KTA (csekély mennyiségű átalány bevallása), 18TRAKT (termékdíj raktár engedély kérelme), KTRAKT (termékdíj raktár adatszolgáltatás).

Az adóbürokrácia Murphy-törvénye szerint minden jogszabály-módosítás megnyugtatóan rendez valamennyit a gyakorlati alkalmazás függő kérdései közül, miközben legalább ugyanannyi új fejtörőt keletkeztet. A 2018. évi változásokkal kapcsolatban elsősorban az alábbi dilemmák foglalkoztatják a termékdíj-ügyintézőket:

  • Hogyan mentesülhetek a termékdíjteher alól, ha a vámtarifaszám szerint termékdíjköteles papírterméket/alapanyagot a gyakorlatban nem csomagolásra vagy nyomtatásra vagy reklámozásra használom?

  • Mi a helyes eljárás, ha egy termék több kategóriába is sorolható (pl. reklámtartalmú irodai papír)?

  • Mi a termékdíj alapja, ha egy művirág anyaga csak részben műanyag?

  • Hogyan vezessek nyilvántartást a külföldi gépek, berendezések elektromos, elektronikai tartozékairól, ha a tartozékok tekintetében vámtarifaszám, tömeg és külső méret sem ismert?

  • Mit és hogyan képes ellenőrizni az adóhatóság az évente szaporodó különszabályok útvesztőjében?

Egyebek mellett a fenti kérdésekre is válaszokkal szolgál a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központ 2018. március 7-i „Környezetvédelmi termékdíj 2018 – Változások, átvilágítás, megtakarítás, nyilvántartás” rendezvénye.

 

A cikk szerzője Kelemen István vezető termékdíj-tanácsadó, Green Tax Consulting Kft., a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központ oktatója

 

 

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.