MAZARS: az EKÁER-ügy az EUB elé kerülhet


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A magyar EKÁER-hez hasonló rendszert alakítottak ki már Lengyelországban is, jövőre Szlovákiában vezethetik be – hívta fel a figyelmet közleményében a MAZARS.


Október 4-én az Európai Bizottság felszólító levélben tájékoztatta a magyar kormányt arról, hogy az Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszer (EKÁER) sérti az uniós áfadirektívát, mert az a határokon átnyúló, azaz az közösségen belüli tranzakciókra vonatkozóan is előír adminisztratív kötelezettséget.

A hivatalos kötelezettségszegési eljárás megindulását is jelző levélben a Bizottság  felkérte a magyar kormányt, hogy két hónapon belül tegye meg a meg nem feleléssel kapcsolatos észrevételeit.

A magyar adóhatóság „csodafegyverével” kapcsolatban a Bizottság az eljárás jelenlegi fázisában további részleteket nem közölt, és nem is pontosította, hogy milyen aggályai vannak az EKÁER-rel kapcsolatban. Részletesebb, indoklással ellátott véleményt csak két hónap múlva küld majd, de azt is csak akkor, ha addig Magyarország nem korrigálja a szabályozást. Az egyeztetés eredménytelensége esetén pedig a végső szót az Európai Bíróság mondhatja majd ki.

Egyelőre tehát nincs pontos információ arról, hogy az EKÁER miért nem felel meg teljes mértékben az áfadirektívában foglaltaknak, de a bejelentés óta már több feltételezés is napvilágot látott.

 

A rendszer sértheti például az EU-n belüli szabad árumozgás elvét, hiszen azzal kapcsolatban olyan részletezettségű bejelentést kell tenni az adózóknak, amelyek a határátlépéshez kapcsolódó adminisztratív formaságnak tekinthető. Ezek pedig elvi akadályai lehetnek a közösségen belüli kereskedelemnek.

Az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a felszólítás kapcsán kiadott közleményében kifejtette: Brüsszel döntése érthetetlen és meglepő, az súlyosan veszélyezteti a gazdaság kifehérítésért tett példaértékű magyar intézkedéseket, illetve hozzátették, hogy Magyarország mindent meg fog tenni, hogy megvédje az EKÁER rendszert.

 A MAZARS emlékeztet: az EKÁER 2015-ös bevezetése itthon is hatalmas port kavart. Az egyik oldalon ugyanis a szabályozás a szállított áru értékének 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot helyezett kilátásba, miközben az online EKÁER-rendszer hónapokig csak döcögve működött, és – a kezdeti időszakban – egyes lényegi kérdésekben maga az EKÁER-rendelet sem fogalmazott egyértelműen.

A kezdeti fennakadások után, ugyanakkor, az adózók mára láthatóan elfogadták az EKÁER-rendszert, annak minden továbbra is fennálló nehézségével együtt.

 A MAZARS szerint azoknak a gazdálkodóknak, aki jellemzően belföldön kereskednek, az EKÁER nem jelent érdemi többletkötelezettséget. Tény, ugyanakkor – teszik hozzá – hogy az unión belül kereskedő cégeknek túlnyomórészt EKÁER-köteles szállítmányaik vannak, hiszen a hatályos mentességi küszöbök alacsonyak. Ebből adódóan pedig ezen vállalkozások adminisztrációs terhei is jelentősen megnőttek.

A rendszerrel kapcsolatban ugyancsak gyakran említett kifogás, hogy a kiszabható bírság felső határa változatlanul rendkívül magas, ezért az adózók akár egy rendszámelírás miatt is joggal „rághatják a körmüket”.

Nem ritkák az olyan esetek sem, amikor egy szállítmány nem EKÁER-köteles, de egy közúti vizsgálat során erről az ellenőrök csak úgy tudnak megbizonyosodni, hogy gyakorlatilag számon kérik azokat az adatokat, amelyeket valójában csak egy EKÁER-köteles fuvar esetén kellene az ügyfélnek biztosítani.

A MAZARS emlékeztet: a magyar EKÁER bevezetése óta hasonló rendszert alakítottak ki Lengyelországban is, 2018-tól kezdődően pedig Szlovákiában is készülhetnek a vállalkozások gazdálkodók az egyes szállítmányok nyomon követésére és az azzal kapcsolatos többletadminisztrációra.

Tekintettel arra, hogy ezeknek a szabályozásoknak az alapgondolatát veszélyeztetné az uniós szállításokra vonatkozó rész érdemi átalakítása, ezért a MAZARS véleménye szerint az EKÁER-ügy az Európai Bíróság elé kerül majd.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Árfolyam az áfában (XXIV. rész)

A cikksorozat záró része az IOSS rendszer árfolyamkérdéseivel kapcsolatos példákat mutat be, valamint kitér arra, hogy milyen árfolyamra vonatkozó előírások irányadóak, ha az ügyletről nem számla, hanem nyugta készül.

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.