Még mindig az áfára lő a NAV


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az áfavisszaigénylés messze meghalad minden egyéb érdeklődési fókuszterületet az adóhatóság vizsgálatainál, de a transzferár és a számlák hitelessége is kiemelten érdekelte őket – derül ki a PwC Magyarország 2012-es, az adóhatósági ellenőrzések tapasztalatait feldolgozó adózói felméréséből.


A PwC Magyarország tanulmánya szerint az utóbbi öt évben a válaszadók tizede úszta meg az adóhatóság ellenőrzését, míg 5 százalékuknál volt egy-egy részterületre kiterjedő ellenőrzés. A fennmaradó 85 százaléknak része volt az összes adónemre kiterjedő vizsgálatban, amelyen belül 42 százalékot jelent azok száma akik még részellenőrzésen is átestek.

Az adózók beszámolói szerint a NAV érdeklődési körét tekintve messze kiugrik az áfa, illetve annak visszaigénylése, amely az adónemek szerinti fókuszpontok közül 88 százalékkal vezette a listát, míg az ellenőrzések témájaként 78 százalékkal.
Az adónemek kérdésében ezután a társasági adó (68 százalék) szerepelt, majd a személyi jövedelemadó (51 százalék) következett, amit az egyes adókötelezettségek teljesítése (32 százalék) követett.

Az egyéb jövedelmekre mindössze 8 százaléknál voltak kíváncsiak a revizorok, de azért elég széles lehetett a NAV érdeklődési köre, mert ezeken a kategóriákon túl az egyéb rovatot is 24 százaléknyi válaszadó jelölte meg az ellenőrök érdeklődési irányaként.

A témák szempontjából az említett áfavisszaigénylés mellett az ellenőrzött adózók több mint a felénél a transzferárat (54 százalék) és a számlák hitelességét (51 százalék) vizsgálták. 47 százalékuknál a vállalkozás elszámolását és egyéb nyilvántartásait, 46 százalékuknál a reprezentációt, 44 százalékuknál pedig a természetbeni juttatásokat ellenőrizték.

Ezeken túl a vizsgált témák a vizsgálati súlyuk szerinti sorrenben: terméexport esetén az áru kiszállításának körülményei (37 százalék), innovációs járulék (36 százalék), veszteség keletkezésének körülményei (34 százalék), adóvisszaigénylés a kiutalás előtt (34 százalék), elektronikus vagy papíralapú okmányok megléte és hitelessége (34 százalék), menedzsment díj (32 százalék), adókedvezmény (31 százalék), K+F levonhatósága (29 százalék), cafetéria (15 százalék), támogatások felhasználása (14), feltételes adómegállapítás megvalósítása (10 százalék), vámáru-nyilatkozatokban feltüntetett adatok (8 százalék), szállítóeszközök (8 százalék).

Mi a legirritálóbb az ügyfélnek?

A megkérdezett magánszemélyek és vállalkozások elégedettségi mutatója nem különösebben fényes, ugyanis egy százas skálán 44 százalékos lett az eredmény, ahol a 0 a legelégedetlenebbet, a 100 pedig a legelégedettebbet jelenti.

Az adóhatóság munkájával elégedetlen válaszadókat arról is megkérdezték, hogy melyek azok a területek, amelyek a legirritálóbbak számukra. Ezen a több feleletet is összegző negatív toplistán 44 százalékkal az ellenőrzés vezet, majd a tájékoztatási tevékenység volt a második legjellemzőbb gond, amelyet a válaszadók 41 százaléka jelölt meg problémaként.

Igen jelentős irritációt jelent a hatósági eljárás is, amely az ellenőrzést követő észrevétel, fellebbezés elbírálását, avagy a határozat tartalmát jelenti. Az elégedetlenek 30 százaléka kifogásolta az ügyfélszolgálat munkáját (hatósági ügyek intézése, felvilágosítás), ötödüknek nem tetszett a jogorvoslati eljárás, míg közel ugyanennyi adózónak (17 százalék) akadt gondja a fizetési kedvezményi eljárással. A legkevesebben a végrehajtást nevezték meg elégedetlenségük okaként, de 13 százalék jutott még az egyéb kategóriába is.

A hatóság jelentkezik

Az adózók egyébként leggyakrabban (62 százalék) úgy kerülnek kapcsolatba a NAV-val, hogy az adóhatóság keresi meg őket például idézés formájában. Az ugyancsak több választási lehetőség közül a válaszadók több mint fele (54 százalék) levélben, faxon kommunikál a hatósággal, de ugyanennyien alkalmazzák a személyes kapcsolattartást is. Az elektronikus ügyfélkapu is közkedvelt a 46 százalékos használatával, míg a felmérésben résztvevők közel egyharmada (32 százalék) a telefonos tájékoztató rendszerben intézi ügyeit, és ugyanennyien e-maileznek a hatósággal. Ezek mögött csak kevéssel marad el a maga 28 százalékával az utolsó helyen szereplő telefonos Ügyfél Contact Center népszerűsége.

(forrás: PwC Magyarország)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.