Megbukik az ingatlanadó


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Két év alatt lehet olyan ingatlan-nyilvántartást készíteni, amelynek alapján az ingatlanadó korrekt módon kivethető; az év hátralévő részében a lakásállomány műszaki állapota és értéke is felmérhetetlen. Az önkormányzatoknak ráadásul nincs képzett munkaerejük a feladat elvégzésére. A magyar államigazgatás legutóbb 70 éve tett eredményes kísérletet ingatlanadó bevezetésére.

Példátlanul nagy feladat

Az ingatlanok műszaki paramétereinek nyilvántartása súlyosan hiányos. A földhivataloknál a helyrajzi számok alatt például olyan bejegyzések szerepelnek, hogy telek felépítménnyel, de a ház műszaki állapota és kora nem olvasható ki a jelenlegi okiratokból – nyilatkozta az FN-nek Kispál Sándor, a Magyar Ingatlanszövetség főtitkára.

Az önkormányzatoknak ugyanakkor a kiadott építési engedélyek alapján van adatuk az épületek koráról és állagáról is, de például ez a két nyilvántartási rendszer nincs összekötve – sorolta az adó méltányos kivetését akadályozó műszaki problémákat a főtitkár.

Az épületek, lakások árát a műszaki paramétereken túl a piac is meghatározza. A kereslet és a kínálat is állandóan változik, ráadásul az ingatlan értékét a közelében lévő fejlesztések döntően befolyásolják (ha szeméttelepet alakítanak ki a szomszédságban, akkor nyilván lefelé, ha városrehabilitáción esik át a környék, akkor felfelé); a jó ingatlan-nyilvántartásnak ezt is folyamatosan nyomon kell követnie – magyarázza a főtitkár.

Mennyit érnek?

Ha az ingatlanok árát a hatóságok már belőtték, akkor is van még feladatuk: ki kell dolgozni az adatbázis karbantartásának módját, az adóbehajtás, az adóellenőrzés és a fellebbezési lehetőségek rendszerét – sorolja a teendőket Kispál Sándor. Mindezekért legalább két év szükséges az adó alapjául szolgáló korrekt ingatlan-nyilvántartási rendszer elkészítéséhez – tette hozzá.

Minden lakást meg kéne nézni

Ha az ingatlanadóról szóló törvényt a szakma aggályai ellenére elfogadja az Országgyűlés, a helyhatóságok rendkívül nehéz helyzetbe kerülnek.
Egy hátrányos helyzetű régió kistelepülésén például vélhetően nincs ingatlanforgalom (senki nem akar odaköltözni), így a házaknak és lakásoknak nincs piaci áruk, amiből valamiféle nyilvántartási rendszer kiindulhatna.

Budapest belvárosának kerületei is szinte megoldhatatlan feladatot kapnának – hoz még egy példát a szakember -, mert minden egyes ingatlant fel kéne mérni ahhoz, hogy értékét korrekt módon állapítsák meg. Az egy házban lévő lakások ára is nagyon különbözhet: nem mindegy, hogy földszinti és udvari, vagy emeleti és utcai a lakás.

Kispál Sándor szerint a kormány tervének gyenge pontja az is, hogy a tervezet szerint majdnemhogy több a kivétel az adó hatálya alól, mint az adózó: például az állam egyetlen ingatlana után sem fizetne. A Magyar Ingatlanszövetség szerint pedig csak olyan ingatlanadó lehet igazságos és hatékony, amely nem ismer kivételt.

A szövetség vezetője az FN-nek igen sajnálatosnak nevezte, hogy szakmai segítségnyújtási ajánlatukra a Pénzügyminisztérium két éve sem és most sem válaszolt.

Számított vagy forgalmi érték?

A kabinet most a számított értéken való adóztatás bevezetésére tesz kísérletet. Az önkormányzatoknak e szerint értékövezetekbe kellene sorolniuk a területükön lévő ingatlanokat, majd meg kellene határozniuk az ingatlantípusok kereskedelmi átlagárait. Az így kijövő összeget az ingatlanok egyedi tulajdonságai (fekvés, műszaki állapot, környezet, stb.) egy szorzón keresztül befolyásolnák – vagyis az alapösszeg 0,7-1,3-szorosa lehetne az ingatlan számított értéke – magyarázza az ingatlanadóalap-számítás mostani koncepcióját Szmetana György, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) helyiadók-szakértője.

Amennyiben a tulajdonosnak nem tetszik az ingatlan így megállapított értéke, úgy áttérhet a forgalmiérték-alapú adózásra. Ilyenkor a kabinet hivatalos listáján szereplő értékbecslők egyike állapítja meg – az adózó pénzéért – az ingatlan árát. Aki ez utóbbi adóalap-megállapítási módszert alkalmazza, az már az adott évben nem visszakozhat, vagyis nem térhet vissza a számítottérték-alapú adózásra – figyelmeztet Szmetana György. Az ingatlanbecslés legalább 40-50 ezer forintba kerül, nagyjából akkora költséget jelent, amennyiért egy bank is felbecsüli az értéket hitelnyújtás előtt – tudta meg az FN Kispál Sándortól.

Nem fog menni

Kusza rendszert szül, ha az ingatlantulajdonosok egy része számított, a másik része pedig forgalmi érték alapján adózik – mondta az FN-nek a szakértő, aki szerint még csak nem is ez a koncepció legnagyobb baja.

Az értékövezeti besorolás elkészítésére és az átlagárak meghatározására nincs elég kvalifikált szakemberünk; „gimnáziumi érettségivel jogot alkalmazni nem korszerű” – villantotta fel a legfontosabb aggályát az egyébként a ferencvárosi önkormányzat adóirodáját vezető Szmetana. Úgy vélte, ezeket a feladatokat valójában a kerületi, városi főépítészeknek kellene elvégezniük, akiknek viszont nincs erre kapacitásuk.

A kabinet – egyelőre nem ismert – törvényjavaslatának nem jósol nagy jövőt a szakértő: a több mint tíz, Parlamentben ülő TÖOSZ-tag polgármester módosító indítványokkal szétszedi a koncepciót – mondja.

Hetven éve tudták

Hozamértéken kellene adóztatni az ingatlanokat, vagyis az adó alapja az az összeg lehetne, amennyiért a tulajdonos bérbe tudná adni a lakását egy évre – vélte Szmetana György.

A rendszer egyébként az 1930-as évek végén kitűnően működött, Imrédy Béla miniszterelnöksége alatt a Reményi-Schneller Lajos vezette Pénzügyminisztériumban Csikós-Nagy Béla közreműködésével nagyon jó szisztémát dolgoztak ki – adott távlatot és mélységet a témáról folyó vitának Szmetana. (Imrédy Bélát és Reményi-Schneller Lajost elsősorban a Szálasi-kormányban folytatott tevékenységükért 1946-ban kivégezték; Csikós-Nagy Béla a rövid demokratikus átmenet és a kommunista hatalomátvétel után is megkerülhetetlen volt a gazdaságpolitikában, többek között az Országos Árhivatal megalapítója és vezetője volt csaknem 20 évig – a szerk.)

Amíg a jövő évi adótörvények tervezete nem kerül a kormány elé, addig a Pénzügyminisztérium nem közöl részleteket arról, hogy a helyhatóságoknak milyen alapelvek szerint kell meghatározniuk a megadóztatni kívánt ingatlanok árát – közölte lapunkkal a tárca sajtóosztálya. Ezek szerint jövő szerdán ismerhetjük meg a tervezett ingatlanadó részleteit.

Forrás: FigyelőNet


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.